2026-01-06, 22:19
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/polisen-sno-pa-biltaket-ar-osaker-last-kan-ge-1500-kronor-i-boter
Citat:
Polisen: Snö på biltaket är osäkrad last – kan ge 1 500 kronor i böter
Uppdaterad idag 11:53Publicerad idag 05:30
Strunta inte i att borsta snön av bilen! Enligt lagen betraktas den som en last på fordonet, och har man inte säkrat det genom att ta bort snön kan det kosta 1 500 kronor i böter.

Jag har varken körkort eller bil så mig bekommer detta inte. Men brukar ni bilägare ta bort snö på taket?
Citera
2026-01-06, 22:23
Medlem
mikaelss avatar
Självklart. Alla med kk vet detta.
Citera
2026-01-06, 22:27
Medlem
NyaHenriksss avatar
Självklart!
Citera
2026-01-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/polisen-sno-pa-biltaket-ar-osaker-last-kan-ge-1500-kronor-i-boter

Jag har varken körkort eller bil så mig bekommer detta inte. Men brukar ni bilägare ta bort snö på taket?

Då förstår vi varför du behöver fråga. Det ingår i utbildningen - Riskhalkan.
Citera
2026-01-06, 22:28
Moderator
tobess avatar
Känns som ett rimligt beslut, om någon kör iväg med ett enormt snölager på taket och skiten blåser av så är det ju en trafikfara för alla som är bakom.

Med det där uttalandet undrar man ju dock lite vad dom skulle säga om någon kommer körandes med några spännband runt snölasset på taket
Citera
2026-01-06, 22:37
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Känns som ett rimligt beslut, om någon kör iväg med ett enormt snölager på taket och skiten blåser av så är det ju en trafikfara för alla som är bakom.

Med det där uttalandet undrar man ju dock lite vad dom skulle säga om någon kommer körandes med några spännband runt snölasset på taket
Hur räknas det om man har en pickup och snön ligger på flaket? Räknas den som säkrad så länge den inte når upp över sidorna eller baklämmen? Eller krävs det spännband då?
Citera
2026-01-06, 22:37
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Haha, har man tagit körkort vet man detta.
Fick varning för nån vecka sedan att jag inte skrapat bakrutan
Citera
2026-01-06, 22:41
Medlem
Ja precis. Kan man surra snö som last?
Citat:

Citera
2026-01-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Snön är ingen fara i mitt tycke. Störs någon av snöröken ligger de för nära ändå.

Is! Is kan döda om det åker av taket i hög fart.
Citera
2026-01-06, 22:45
Medlem
Stenballes avatar
Ännu värre är det med lastbilar med kapell.
Vatten samlas på kapellets tak, fryser på, och sedan åker det av när lastbilen kör.
Det kan bli stora, decimetertjocka isflak som kommer farande.
Citera
2026-01-06, 22:52
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:

Jag drar igång bilen, sopar rutan ren från isen och kör iväg, det var lagom roligt i måndags när jag var iväg och jobbade, när man närmade sig 100 på motorvägen såg man bara ett stort vitt jävla moln bakom bilen och allting for av.
Citera
2026-01-06, 22:57
Medlem
Ducadreams avatar
Jag såg idag en bil med en massa snö på biltaket. På MOTORVÄGEN! Blev så sur. Kanske skulle jag ha tagit en bild på reg nr och skickat det till polisen? Men sen vill man inte vara en sådan heller. Men det kan riskera andras liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in