2026-01-06, 23:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jag drar igång bilen, sopar rutan ren från isen och kör iväg, det var lagom roligt i måndags när jag var iväg och jobbade, när man närmade sig 100 på motorvägen såg man bara ett stort vitt jävla moln bakom bilen och allting for av.

Men hade du spännband?

Allvarligt talat handlar det ju om 1-2 minuters jobb att sopa av snön från taket. Starta bilen och medan den sätter igång och börjar blåsa så sopar du taket först, vid den tidpunkten är det lite lättare att skrapa bort isen/snön på rutorna och i slutändan tar det antagligen lika lång tid som att bara skrapa rutorna och sen köra iväg.

Det är bara ren dumhet att köra iväg med en snöhög. Förutom att man inte borstar bort snön från taket så ser man ofta bilar med ett stort snölager på motorhuven. Jättebra idé sen när man kommer upp i tillräckligt hög hastighet och är totalt blind när snön släpper

Helt rätt att lägga körkortet på hyllan någon tid för sådant slappt beteende.
Citera
2026-01-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ännu värre är det med lastbilar med kapell.
Vatten samlas på kapellets tak, fryser på, och sedan åker det av när lastbilen kör.
Det kan bli stora, decimetertjocka isflak som kommer farande.
Ja, detta kan bilar också få
Är det tänkt att man ska hacka bort det
Med kupevärmare är det lättare
Men är den fryst är det ju inte osäkrat hehe
Citera
2026-01-06, 23:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Känns som ett rimligt beslut, om någon kör iväg med ett enormt snölager på taket och skiten blåser av så är det ju en trafikfara för alla som är bakom.

Med det där uttalandet undrar man ju dock lite vad dom skulle säga om någon kommer körandes med några spännband runt snölasset på taket
Så länge snön är fastfrusen bör det vara lugnt.
Samma regler gäller även grus på lastbilsflak och får. Inför julen stoppades en kille i Göteborg med ett osurrat får som skulle vara rekvisita i en Jesusshow.
Citera
2026-01-06, 23:39
Medlem
Brantforss avatar
Mohikan-frisyr, övertäckta plåtar och ACAB skrivet i snön på bakrutan – men så är jag jävligt punk också.
Citera
2026-01-07, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så länge snön är fastfrusen bör det vara lugnt.
Samma regler gäller även grus på lastbilsflak och får. Inför julen stoppades en kille i Göteborg med ett osurrat får som skulle vara rekvisita i en Jesusshow.

Och vad kan hända om den fastfrusna snön blir uppvärmd underifrån av värmen inne i bilen, t ex man står med värmen på utanför en stormarknad en stund och sen kör iväg. Kan det tänka sig att snön på taket kan släppa i större flak och utgöra risk för de bakom eller de man möter? Kan detta utgöra en risk för att en olycka kan ske, eller andra fordon skadas?

Vilka möjligheter att få kontroll på den risken har du, så det inte ska kunna ske…? Några exempel på det efter tankesättet ”Better safe than sorry….”
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-01-07 kl. 07:04.
Citera
2026-01-07, 07:45
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Haha, har man tagit körkort vet man detta.
Fick varning för nån vecka sedan att jag inte skrapat bakrutan

Finns inget lagkrav på att bakrutan skall vara skrapad. Så polis kunde inte gärna bötfälla dig.
Citera
2026-01-07, 07:48
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Känns som ett rimligt beslut, om någon kör iväg med ett enormt snölager på taket och skiten blåser av så är det ju en trafikfara för alla som är bakom.

Med det där uttalandet undrar man ju dock lite vad dom skulle säga om någon kommer körandes med några spännband runt snölasset på taket

Jag tar alltid bort snön även från biltaket(för jag saknar både takräcke och spännband, haha)
Citera
2026-01-07, 08:04
Medlem
PerniWhas avatar
Givetvis, borstar av lampor och regskylt också.
Citera
2026-01-07, 08:07
Medlem
Tranquility Bass avatar
Lasten ska vara lastsäkrad och rent spontant känns det som att det krävs mer än "några spännband" för att lastsäkra snö. Känns som det går snabbare att ta bort snön än att lastsäkra den. Det är ingen plyfaskiva vi pratar om utan om ett material som är porös i sin form.
Citat:
Citera
2026-01-07, 08:27
Medlem
Ja, klart man gör det, precis som att man skrapar rutorna (eller låter bilens värmesystem lösa det)
Citera
2026-01-07, 08:28
Medlem
lundaelevs avatar
Jag har körkort men visste inte detta. Det är ju dock högst rimligt när man tänker efter…
Citera
2026-01-07, 08:56
Medlem
Har sett ett par bilar nu som har haft taket fullt av snö, kommit fram till en rondell (och i ett fall en korsning) och bromsat och fått all snö ner över vindrutan. Och givetvis stoppat upp trafiken för att gå ut och sopa bort snön. Bara ett under att ingen har kört rakt in i dem bakifrån. Hur svårt ska det vara för folk att begripa att snön ska bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in