2026-01-06, 01:45
Medlem
Det är dags att ta steget in i framtiden och skaffa en mobil som kan hantera bank-ID och swish. Den kommer sannolikt användas ganska sparsamt, men jag vill ha något med ganska bra livslängd = lång tid innan uppdateringar upphör, och tillräcklig prestanda för att man ska stå ut att använda den när det gått ett par år och allt går långsammare efter ett antal uppdateringar. Bra batteritid uppskattas också.

Har använt Samsung tidigare och tänker att någon sådan kanske skulle vara lämplig att fortsätta med, har kikat lite på A26 men vet inte alls hur den står sig i förhållande till allt annat.

Vad säger expertisen?
Citera
2026-01-06, 02:28
Medlem
Connykrims avatar
Vad som helst med 5g.

Vetinte vad bankid skulle ha med saken att göra?
Citera
2026-01-06, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Vet inte vad bankid skulle ha med saken att göra?
Det upphör fungera ett tag efter att telefonens operativsystem slutat uppdateras (av säkerhetsskäl). A26 ska få uppdateringar till 2031 om jag minns rätt, och det borde ju räcka långt, medan en äldre modell kan bli ett dåligt köp om det bara går nått år innan man inte får uppdateringar längre.

https://nyheter24.se/nyheter/teknik/1430583-19-mobiler-som-blir-av-med-bankid-nasta-ar-vi-har-listan
Citera
2026-01-06, 02:56
Medlem
Gå in på Comviq, de har månadens mobil.
De har alltid bra rabatter. Fick min "gratis" om jag tecknade 12mån abonnemang för 189kr/mån.
Samsung A17 5G fungerar perfekt!
Senast redigerad av Tilikum 2026-01-06 kl. 03:03.
Citera
2026-01-06, 02:59
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00-00-00
Det upphör fungera ett tag efter att telefonens operativsystem slutat uppdateras (av säkerhetsskäl). A26 ska få uppdateringar till 2031 om jag minns rätt, och det borde ju räcka långt, medan en äldre modell kan bli ett dåligt köp om det bara går nått år innan man inte får uppdateringar längre.

https://nyheter24.se/nyheter/teknik/1430583-19-mobiler-som-blir-av-med-bankid-nasta-ar-vi-har-listan

Köp den senaste iPhone duger nog 10 år
Citera
2026-01-06, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Köp den senaste iPhone duger nog 10 år

Idiot. Ska TS slänga ut 13000 kr för ett skitmärke?

Rekommenderar Samsung A56, kommer få uppdateringar till 2032:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14388071
Citera
2026-01-06, 03:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00-00-00
Det är dags att ta steget in i framtiden och skaffa en mobil som kan hantera bank-ID och swish. Den kommer sannolikt användas ganska sparsamt, men jag vill ha något med ganska bra livslängd = lång tid innan uppdateringar upphör, och tillräcklig prestanda för att man ska stå ut att använda den när det gått ett par år och allt går långsammare efter ett antal uppdateringar. Bra batteritid uppskattas också.

Har använt Samsung tidigare och tänker att någon sådan kanske skulle vara lämplig att fortsätta med, har kikat lite på A26 men vet inte alls hur den står sig i förhållande till allt annat.

Vad säger expertisen?
Har du några tusen o lägga så kan jag rekommendera mellanklassen i motorola G-serien, bla haft en g50 och har en g84 båda har visat sig vara hållbara, båda har åkt i golven måååånga gånger och även utsatts för regn.
Budgetklassen av g-serien börjar på 1000kr, se till att telefonen du köper har 5G och android 15 eller android 16(senaste) så har du en telefon som håller några år.

Med reservation för att jag senaste året mest använt min g50 som väckarklocka, den har android 12 och inte stött på någon app som inte fungerar med det, faktum är att det är enda telefonen jag har som kan köra carmageddon, g84 har för nytt android för att appen ska fungera.
Citera
2026-01-06, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Gå in på Comviq, de har månadens mobil.
De har alltid bra rabatter. Fick min "gratis" om jag tecknade 12mån abonnemang för 189kr/mån.
Samsung A17 5G fungerar perfekt!
får ju en A36 för typ samma pris på hallon..
Citera
2026-01-06, 03:47
Medlem
Jag köpte en CMF by nothing phone pro 2. Bra batteritid och ska ha uppdateringar 5 år till. Jag köpte min 128 GB på NetOnNet för 2990. Skulle helst köpt 256 GB eftersom jag fotar en del.
https://se.nothing.tech/products/cmf-phone-2-pro?Colour=Orange&Capacity=8%2B256GB
Slutsåld just nu men 128 finns lite här och var.
Citera
2026-01-06, 08:32
Avslutad
Xiaomi duger till det mesta, många av dom har tillgång till NFC och bankid. Priserna varierar dock beroende på modell.
Citera
2026-01-06, 09:05
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Alla mobiler (som inte knappmobiler) klarar väl BankID?
Eller fungerar Bankid på icke smartphone också?
Citera
2026-01-06, 09:06
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newbear
Xiaomi duger till det mesta, många av dom har tillgång till NFC och bankid. Priserna varierar dock beroende på modell.
Så kineserna kan avlyssna dig och filma dig via kameran på mobilen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in