2026-01-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Kollat lite på bostäder och bland äldre lägenheter så är det inte ovanligt med eldstad (öppen spis eller kakelugn) i sovrummet.

Trevligt såklart, men undrar om det någonsin används? Eldstad är ju trevligt i de rum man hänger i med sällskap, alltså vardagsrum/matsal/etc.

Känns som att en eldstad där man sover bara står men man tar sig aldrig för att elda?

Måste bli orimligt varmt i sovrummet. Nej tack
Citera
2026-01-06, 22:21
Medlem
Jag använder kakelugnen i sovrummet varje dag under vintern. Eldar morgon och kväll. Men så har vi ju ingen annan uppvärmning heller.

Vänd på det istället: även om huset eller lägenheten nu har centralvärme så är väl inte eldstaden till någon nackdel? Fungerar om inte annat som backup-värme samt utmärkt ventilation.

Dessutom måste inte rummet som idag används som sovrum alltid användas så.
Citera
2026-01-07, 13:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Finns faktiskt öppen spis i modernare lägenheter med, bror min hade en sån å de var byggda 1970 ungefär, men vem släpar upp ved i en lägenhet?
Vet en riksbyggenfastighet där det var ett tillval man kunde göra vid mitten av 80-talet (vid sidan av polishuset på skånegatan i Göteborg).

Finns inte en chans att det tillåts idag i lägenhet.
Citera
2026-01-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Vet en riksbyggenfastighet där det var ett tillval man kunde göra vid mitten av 80-talet (vid sidan av polishuset på skånegatan i Göteborg).

Finns inte en chans att det tillåts idag i lägenhet.
Ja, brors lägenhet låg vid jungfruplatsen i Mölndal, en 5a.
Citera
2026-01-07, 16:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Kollat lite på bostäder och bland äldre lägenheter så är det inte ovanligt med eldstad (öppen spis eller kakelugn) i sovrummet.

Trevligt såklart, men undrar om det någonsin används? Eldstad är ju trevligt i de rum man hänger i med sällskap, alltså vardagsrum/matsal/etc.

Känns som att en eldstad där man sover bara står men man tar sig aldrig för att elda?

Man vill väl oftast inte ha så varmt i sovrummet, men det är klart att förr i tiden när folk inte hade någon annan uppvärmning än eldstäder så var man väl så illa tvungen att elda på närmaste ställe.

Jag, som har 22 grader i resten av huset, har ingen värme på alls i sovrummet. Skulle jag elda där inne så lär jag få öppna fönstret för att inte behöva ligga och svettas, och då är det ju enklare att låta bli att elda...
Citera
2026-01-08, 22:17
Bannlyst
Jag hade älskat det, men det hade kanske blivit väldigt varmt. Och troligtvis hade den inte varit godkänd för användning.
Citera
2026-01-08, 22:32
Medlem
zombie-nations avatar
Om den var användbar och det finns ett rum till minst, och sovrummet hade ordentlig storlek, skulle jag göra sovrummet till det rummet man sitter och slappar i och hänger med med kompisar. Möbler efter vad som får plats.

Sedan kan man ju göra vardagsrummet till sitt sovrum med kontor, så att allt får plats där.
Citera
2026-01-11, 02:42
Medlem
Citat:

Vi har en gammal kakelugn i vårt sovrum, men tyvärr inte godkänd att elda i längre.
Citera
2026-01-11, 03:36
Medlem
killawifes avatar
Det beror ju på vad det är för hus och vilken typ av uppvärmning huset har. Min morsa bodde tidigare i ett litet hus med direktverkande el samt tre kakelugnar för uppvärmning varav en i sovrummet. Normalt eldade hon bara i den stora i vardagsrummet för uppvärmning men på vintern så hände det att hon eldade i den i sovrummet med, för att värmen skulle hålla längre under natten.
Men i ett modernt hus med typ luft/vatten, pelletspanna, vedpanna eller nåt sånt så används det knappast.
Citera
2026-01-11, 04:21
Medlem
Knappast.......s avatar
Vi eldar i den öppna spisen i vardagsrummet på landet, där vi också sover, eftersom vi sällan värmer upp hela huset när vi bara är där över helgen.

Jag är så frusen av mig, så jag hade garanterat eldat i den varje dag i sovrummet hemma om den hade vart godkänd. Lyssna på ljudbok och höra sprakandet. Supermysigt!

Får hålla till godo med youtube...
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-11 kl. 04:28.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in