2026-01-06, 08:53
Medlem
TheGretaResets avatar
En kakelugn som eldas måste sättas om med jämna mellanrum och kostar en förmögenhet.

Det kanske kan kostas på i salongen på östermalm men knappast i ett sovrum.

Alla eldstäder du ser i sovrum har eldningsförbud. Men du kan sätta levande ljus i dom och mysa.
Citera
2026-01-06, 09:47
Medlem
PerniWhas avatar
Tror inte att den eldstaden är jättemycket använd givet att resten av bostaden är ok vad gäller isolering, värmesystem mm. Jag skulle nog inte ha någon amvändning av den då jag vill ha svalt i sovrummet.
I ett av våra hus var det en eldstad i gillestugan med utblås i resten av kåken utom sovrummet och det var riktigt nice att bränna på lite när det var jävligt kallt ute.
Citera
2026-01-06, 10:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur är det brukar inte flerfald av kakelugn gå hand i hand med att det saknas vattenburen värme dvs elelement istället?
Citera
2026-01-06, 10:16
Medlem
Katzyns avatar
Jag har ju lite prepperambitioner så varje värmekälla i huset som fungerar vid strömavbrott är ju värdefull. Tänk vad härligt att kunna värma upp sovrummet trots veckolångt elavbrott och inte behöva samlas hela familjen kring enda kaminen i vardagsrummet.
Citera
2026-01-06, 10:44
Medlem
eldrattans avatar
Tveksamt, framförallt om elden tar syre från omgivningen. Kommer ju bli jätte kvavt där inne.
Citera
2026-01-06, 13:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det låter säkert jätteromantiskt med öppen eld i sovrummet.
Men som du säger. Frågan är hur ofta det kommer användas. Såvida det inte blir ett långt elavbrott.

Om den är pluggad eller du inte vill elda så finns det flera olika alternativ till olika fejkeldar.
Testa att söka på etanolkamin.

Men frågan är om det är värt att betala "extra" för en eldstad i sovrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det är ju jättevackert med en eldstad i sovrummet och romantiskt som någon annan skrev. Man lär väl inte elda i den förutom vid eventuellt väldigt särskilda tillfällen, men som dekoration är det fint ändå. Det är populärt i USA att ha eldstäder i sovrummen, särskilt i master bedroom.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Eldstaden i sovrummet används mest av yngre nyförälskade par i några veckor. Sedan kommer de in i vardagen och orkar inte tända den igen. Kanske tänds den på julafton och nyår men inte mer. Därför är den sannolikt inte värd pengarna.

Tänker samma, sannolikt används det väldigt sällan förutom på typ alla hjärtans dag med en lång romantisk kväll följt av att man dukar in efterrätt och tittar på elden medan man somnar.

Men i övrigt lär det ju aldrig eldas, bjuder man hem folk så visar man ju inte upp sovrummet mer än en titt.
Citera
2026-01-06, 13:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är fönster och element i oki skick så säger jag att kamin i sovrum är onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Tror inte att den eldstaden är jättemycket använd givet att resten av bostaden är ok vad gäller isolering, värmesystem mm. Jag skulle nog inte ha någon amvändning av den då jag vill ha svalt i sovrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur är det brukar inte flerfald av kakelugn gå hand i hand med att det saknas vattenburen värme dvs elelement istället?

Moderna bostäder har såklart centralvärme och bra isolering så knappast att man eldar för värmens skull utan mer för mysfaktorn, förr i tiden när man byggde eldstäder i de flesta rum så var det ju för uppvärmningen.
Citera
2026-01-06, 13:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Moderna bostäder har såklart centralvärme och bra isolering så knappast att man eldar för värmens skull utan mer för mysfaktorn, förr i tiden när man byggde eldstäder i de flesta rum så var det ju för uppvärmningen.

Absolut men i TS fall så handlade det om en äldre lägenhet men man kan efter det ha extraisolerat, bytt fönster och gjort andra förbättringar så man helt enkelt inte behöver elda för värme utan mest för mys.

Jag har kamin i min villa och den används för värme när det är kallt ute, värmer stora delar av nedervåningen iallafall.
Citera
2026-01-06, 14:37
Medlem
HBTKuks avatar
Jag har haft det men då användes den aldrig. Som en nyttogrej nödvändig för uppvärmning är det ju toppen.

Kan ju använda rummet till annat än sovrum. Yogaretreat/minispa har jag hört att det fina folket gärna har hemma.
Citera
2026-01-06, 17:29
Moderator
Tystnads avatar
Nej den kommer inte användas och får inte användas om inte sotaren har besiktigat den och godkänt den, som någon annan nämnde måste sådana fogas om om det läcker in rök i rummet , vet att sotaren trycker in test rökpatron för kolla just detta.

Vanlig förr i gamla hus och till viss del i lägenheter innan centralvärmen kom.
Citera
2026-01-06, 17:39
Medlem
talcsofts avatar
Typiskt sånt som bara står men inte används.

Jag hade kakelugn i vardagsrum och kök i tidigare lägenhet från hus byggt 1920, bakom luckan var de igenpluggade med cement, stod bara och tog upp plats och gjorde två hörn oanvändbara. Varenda gäst som kom på besök blev alltid exalterad, frågade direkt om de gick att elda i. Varje gång försökte de hålla skeendet uppe och vara lika positiv och glad när jag svarat att nej de är bara för fint.

I vardagsrum har jag haft eldstad men aldrig använt för varit lite nojjig att hela huset ska brinna ner.
Citera
2026-01-06, 19:38
Medlem
Finns faktiskt öppen spis i modernare lägenheter med, bror min hade en sån å de var byggda 1970 ungefär, men vem släpar upp ved i en lägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in