Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-05, 12:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad är det för nötter som tror de vinner ett argument eller stärker sin ståndpunkt genom att avsluta med "punkt slut". Vad kommer detta uttryck ifrån och varför tror vissa att det bidrar med något? Säg inte att du bejakar detta löjliga uttryck.
Citera
2026-01-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad är det för nötter som tror de vinner ett argument eller stärker sin ståndpunkt genom att avsluta med "punkt slut". Vad kommer detta uttryck ifrån och varför tror vissa att det bidrar med något? Säg inte att du bejakar detta löjliga uttryck.

Jag använder det, men enbart när jag är riktigt less på ett barns tjat och deras oförmåga att "ge sig". När argumentationen inte går framåt och dom bara matar samma samma.

Skulle inte använda det mot vuxna.
Citera
2026-01-05, 13:01
Medlem
Citat:

Det är väl ingen som hävdar att dom vinner, eller stärker sin ståndpunkt. Det handlar oftast om att man inte orkar diskutera saken vidare med en idiot.
Citera
2026-01-05, 13:01
Medlem
Queutards avatar
Det kommer sig av att punkten markerar slut.

Uttrycket innebär att man inte har mer att säga i en diskussion, att man har passerat den gräns vid vilken vidare meningsutbyte är fruktsamt.
Citera
2026-01-05, 13:02
Medlem
Citat:
Varför tror du att folk använder uttrycket för att ”vinna” ett argument? Jag tolkar det oftast som att personen från sin sida inte tänker förklara eller debattera mer – alltså en markering av gräns/avslut, snarare än ett bevis för att de har rätt.

Lite som Monty Python-sketchen ”Argument Clinic” (”I came here for an argument!”) där man inser att man bara fastnat i motsägelser och inte kommer någonvart. När diskussionen inte rör sig framåt kan ”punkt slut” bli ett sätt att säga: ”Jag lägger ned här.”

Eller som när brorsan sa till dottern: ”Du får inte låna bilen, punkt slut!”
Där handlar det inte om att vinna en logisk debatt, utan om att markera att beslutet är fattat och att det inte är öppet för förhandling.
Citera
2026-01-05, 13:14
Medlem
barbabushs avatar
Det är ett gammalt uttryck som användes på marknader under medeltiden. Men det var ursprungligen "pung slut", och nåt man sa när man prutade om priset, för att markera att det var så lågt/högt man var villig att gå. T.ex. "10 riksdaler, pung slut" betydde att man inte hade mer/mindre att ge.

Sedan förvanskades det och blev "punkt slut" nånstans på vägen. Fredrik Lindström pratade om det i Värsta Språket (en serie om svenska som gick på SVT för längesen).
Citera
2026-01-05, 13:24
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Ett smidigt avslut .

Du har säkert ett smidigare avslut🤔
Citera
2026-01-05, 13:44
Medlem
vitalsignss avatar
Nä självklart skulle jag aldrig säga så, det låter fånigt och det är fånigt. Men det som gör det sinnesjukt fånigt är att de som säger "punkt slut" aldrig någonsin slutar babbla efter den frasen.
Citera
2026-01-05, 13:46
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vettefan22
Jag använder det, men enbart när jag är riktigt less på ett barns tjat och deras oförmåga att "ge sig". När argumentationen inte går framåt och dom bara matar samma samma.

Skulle inte använda det mot vuxna.

Men när du säger "punkt slut" är all argumentation slut efter det? Jag undrar eftersom jag aldrig någonsin hört nån säga det som verkligen inte säger nåt mer efter det, utan fortsätter gagga minst en kvart etfer.
Citera
2026-01-05, 14:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det är ingen som tror att de vinner en argumentation via det uttrycket. Man stadfäster bara att man inte har mer att säga i en diskussion och att ens ståndpunkt står fast.
Citera
2026-01-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Men när du säger "punkt slut" är all argumentation slut efter det? Jag undrar eftersom jag aldrig någonsin hört nån säga det som verkligen inte säger nåt mer efter det, utan fortsätter gagga minst en kvart etfer.

Nja, när jag säger det så är det oftast slut. Kidsen har lärt sig! 😅
Citera
2026-01-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Det är ett gammalt uttryck som användes på marknader under medeltiden. Men det var ursprungligen "pung slut", och nåt man sa när man prutade om priset, för att markera att det var så lågt/högt man var villig att gå. T.ex. "10 riksdaler, pung slut" betydde att man inte hade mer/mindre att ge.

Sedan förvanskades det och blev "punkt slut" nånstans på vägen. Fredrik Lindström pratade om det i Värsta Språket (en serie om svenska som gick på SVT för längesen).

Google och chatgtp säger emot dig och FL. Finns ingen koppling alls och verkligen inte på medeltiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in