Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ja, eller så anser man att systemet borde finansiera en vettig pension. Varför finns det annars till?
Men visst. Låt oss säga att alla sparar 3% av sin nettoinkomst. Kan det vara en tusenlapp i månaden efter skatt i snitt?
Säg att folk gör det i 30 års tid och sedan tar ut pengarna under 15 år. Det bli bara 2 tkr per månad.
Folk skulle nog behöva spara minst 10% av sin nettoinkomst för att krydda sin pension till en vettig nivå och det är det nog inte så många som gör. Speciellt inte i de lägre inkomstskikten. De som verkligen skulle behöva det. De har helt enkelt inte råd.
Grundfelet är att det saknas pengar på alla nivåer. Lönerna är för låga för att finansiera folks löpande levnadsomkostnader och kunna sätta av till pensioner.
Sumnan växer då man har dem investerade, så det är ju mer 4-5000 i månaden, det täcker tex mat och kläder i 15 år... Inte så illa, då räcker det att pension täcker boendet
Är man smart sparar man lite mer i början av livet när man inte har så mycket kostnader, kan dra ner lite när man bildar familj, och han öka sen igen.
Sparar man 10% av lönen hela livet, då blir det riktigt bra
3000 i månaden i 40år med 7% avkastning ger 7,5 miljon på 40 år (vi räknar i dagens penningvärde, även om man sätter in mer så ökar ju kostnaderna motsvarande)
Kan du leva på 40k i månaden kan du gå i pension vid 50 och sen hoppa på den statliga vid 70 (fast vid 50 har det ju inte gått 40 år, men det finns en brytgräns där nånstans där man kan leva på avkastningen, och det blir runt 50 ungefär. Sk FIRE.
Inte speciellt svårt egentligen, hade kanske gjort så själv om jag insett det när jag var ung, nu satsar jag på pension runt 60 som sagt.