Citat:
Ursprungligen postat av
trenaren
Hej, om ni hade 500 000 kr att investera, hur hade ni gjort då?
Det är en del pengar, men ändå för lite för att kunna leva på avkastning eller investera i fonder tycker jag.
Köpa lägenhet, renovera och sälja? Investera i något fastighetsprojekt som Tessin? Gå all in på Investor?
Ha det på ett sparkonto och satsa allt i nästa börs-dipp?
Detta är alla mina sparpengar kanske ska tilläggas.
Har inga skulder eller liknande, så det ska vara ren investering.
Beror helt på ditt (1) syfte med pengarna, din (2) sparhorisont och (3) risktolerans.
Planerar du att använda pengarna inom 0-5 år (exempelvis för en renovering eller kontantinsats) ska pengarna ligga på ett sparkonto med maximal ränta. Absolut inte på börsen. Är syftet istället att investera och få pengarna att växa så är börsen ett utmärkt ställe att placera pengarna på, givet en tillräckligt lång sparhorisont. Enligt min mening ska du åtminstone ha pengarna +10 år på börsen.
Till sist är frågan vilken typ av person du är. Får du lätt panik eller sover dåligt om natten på grund av en börsnedgång ska du inte ha pengarna på börsen överhuvudtaget. Du måste ha den psykologiska förmågan att tolerera att börsen kan krascha med 10-20-30% utan att sälja i panik.
Eftersom du ändå har sparat ihop 500 000 kr tyder det på ekonomiskt sinne. Börsen kanske är någonting för dig. Men inse direkt att det finns inget sätt att tjäna snabba pengar. Ska du tjäna pengar på börsen kommer det ta en mycket lång tid, förvänta dig inte mer än 7-10% i avkastning per år i genomsnitt. Siktar du högre kommer du förlora allt. Investera i en indexfond och månadsspara.