2026-01-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1. Det går utmärkt att torka kläder utomhus på vintern, så länge det är under tak (och inte får regn på sig). Även i minusgrader går det.

2. Annars torkställning och avfuktare.

Precis, det är bara att hänga ut tvätten i friska luften direkt.

De plagg du sen ska ha på dig får komma inomhus över natten.
Citera
2026-01-05, 00:14
Medlem
kukflashs avatar
Jag har ett ihopfällbar torkställning från ikea. Om du har en vanlig dusch (ingen duschkabin) så kan du ha ställningen där inne och dra för duschdraperiet.
Citera
2026-01-05, 00:38
Medlem
Vi bor inte smått men jag hänger upp skjortor och tröjor, byxor på klädhängare i öppen garderob när det inte är torrt eller en snygg klädställning som alternativ till garderob. Underkläder kan ligga i en stålkorg/plaskorg med hål/ öppningar så torkar det snabbt när du sträcker ut och rör runt lite emellanåt.

Ex
https://www.dealproffsen.se/garderober/53429-oppen-garderob-kladstall-138-x-43-x-182-cm.html?gad_source=1&gad_campaignid=17337453522&gb raid=0AAAAACuA8qmA8NvHGOVpDvqdVFVKOv9sm&gclid=Cj0K CQiAvOjKBhC9ARIsAFvz5lg4BbKdVjMKmzQlTmNl4d9Jz0SR55 peIVLhFyMbmv9ChUKkB6xGvKQaApS2EALw_wcB
Ex
Senast redigerad av Tissetiss 2026-01-05 kl. 00:46.
Citera
2026-01-05, 01:15
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag har ett ihopfällbar torkställning från ikea. Om du har en vanlig dusch (ingen duschkabin) så kan du ha ställningen där inne och dra för duschdraperiet.
Jag tror fortfarande inte på diverse klena köpe-ställningar. Ingen här har lyckats övertyga mig än åtminstone. Men det är något jag kan ta tag i senare om det visar sig att min tak-ställning inte fungerar.

Nope, i denna lägenheten så finns det bara duschkabin. Alltså en sån med glasväggar man drar ihop. Det verkar som att den lösningen är standard idag. Antar att det är för att spara utrymme. Personligen föredrar jag det, men kan ändå känna att det var rätt najs att ha ett gammalt hederligt badkar som det var förr. Men men, tiderna utvecklas.

Ces’t la vie!
Citera
2026-01-05, 01:18
Medlem
Vägghängd ställning som kan dras ut och sedan in när man är klar
Senast redigerad av discoveryplus 2026-01-05 kl. 02:07.
Citera
2026-01-05, 01:53
Medlem
jag har en sådan här hopfällbar torkställning från Ikea i badrummet och den får plats uppfälld i duschen.

https://www.ikea.com/se/sv/p/frost-torkstaellning-inom-utomhus-vit-40244831/

Det som är bra med den är att man kan hänga på många sätt så man får plats med mer än man tror i den. Just att man kan vinkla upp den gör att mycket får plats samtidigt som den inte blir för bred för att ha i badrummet såsom många andra modeller är.

Till det har jag en avfuktare som normalt räcker till, är det lättare tvätt torkar den på 2-3 timmar annars får det hänga över natten.

Har jag riktigt bråttom så har jag också en mindre portabel luftkonditionering som jag brukar förvara i badrummet när den inte används som AC och kör man den i avfuktningsläget så behöver man inte mecka dit utblåsslangen utan det räcker att bara tömma vattenbehållaren på den.

Kör jag båda två samtidigt så blir det 40-50grader som i gamla tiders torkrum med en sådan där jättefläkt, hela badrummet blir ett torkrum fast med nu med avfuktning så det torkar ännu fortare.

Tvätten torkar då fortare än i torktumlaren i gemensamma tvättstugan som jag nästan aldrig använder på grund av att tvättstugan missköts.

Och vi får bara boka två tvättpass i månaden a 3timmar styck (där man inte hinner både tvätta o torka en normaltvätt på den snåla tiden) så antingen tvättar man normalprogram och tar ur sin halvblöta tvätt ur tumlaren eller så kör man snabbtvätt där tvätten inte alltid blir ren och hinner istället då torka den i tumlaren.

Idiotiskt nog går det inte heller att boka sina två tvättpass efter varandra heller så det enda jag bokar tvättstugan till numera är när jag tvättat sådant som måste tumlas så då bokar jag ett pass för att köra torktumlaren.

Är så skönt att slippa stressen med att boka tvättider i allmänna tvättstugan så jag är glad att jag har egen tvättmaskin och då det är en vanlig fullstor så rymmer den mer och tvättar bättre än en kombimaskin som brukar vara en kompromisslösning.

Så visst går det att torka tvätt bra i badrummet, även sängkläder fungerar.

Har dessutom en handukstork och krokar på badrumsdörren att hänga saker på så jag behöver aldrig ha tvätt hängande utanför badrummet. Fast oftast räcker det med bara torkställningen.
Citera
2026-01-05, 02:16
Medlem
Har använt tvättstuga, men aldrig igen säger jag bara, fyfan vilket deppigt liv. Boka tid (särskilt om man måste gå ner för att göra det), hoppas att ingen tvättar under sin tid, kånka dit allt i nån jäkla IKEA kasse, gå upp igen, vara låst i 50 minuter, gå ner igen, tvätta andras smutsiga torktumlare, hänga upp skiten i torkskåp, stanna kvar som en idiot i 30 min eller gå upp/ned igen, vika och kånka upp all skit, lägga in allt i garderoben, repetera ALLT, MINST TVÅ GÅNGER I VECKAN, nej fyyyy faaaaaan, mardrömsliv!

Att hänga tvätt i en etta låter dock inte kul, onajs att sova i stök, matos som äcklar ned kläderna, och sedan leva livet i lägenheten, jobba/kolla film/äta mat med kläder och lakan som hänger överallt. Men aja, hellre det än tvättstugan.

Jag tror att den bästa lösningen är unik för vardera lägenhet. Du kan nog snickra upp fällbara/avtagbara tvätthängare på väggen, alternativt använda tvättlina.
Citera
2026-01-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Har precis sålt bostaden för att downsiza. Jag har verkligen inget behov av mina 4 RoK då jag så gott som uteslutande vistas i ett rum, plus saknar helt möblemang.

Jag har köpt en nyproducerad 1a, men idag så är det tydligen så att tvättstugor existerar inte längre utan lägenheterna har egen tvättmaskin/diskmaskin mm som standard, då man vill lägga över alla dessa kostnader på konsumenten. -Vilket jag personligen kan tycka är helt uppåt väggarna, jag har alltid föredragit en äkta rejäl tvättstuga med torkrum i stället för att hålla på att kladda o strula med tvätt i min egna bostad osv.. men det är ju min helt personliga åsikt i frågan. Jag vet många som tycker tvärtom.

Hur har ni löst detta, ni som bor smått alltså? Som det kommer se ut nu så kommer jag ju få torka all tvätt i min egen lilla lya. Jag är intresserad av alla slags varianter, så som fiffiga fullösningar om folk har löst det på egna skumma sätt, alt, om det finns produkter att köpa som kan ersätta ett torkrum på något sätt. Eller vad som helst egentligen, så som smarta torkställningar.

Kom med era värsta, men helst bästa, lösningar på att torka tvätt i en liten lägenhet.

(ska tillägga att jag har balkong, men det hjälper ju föga under vinterhalvåret)

Det finns praktiska lösningar i form av tvättlinor med stänger som du monterar mha skenor i taket. Dessa sänkes sedan ner med ett snöre och fäste på väggen vid torkning, när man är klar hissas dom upp på samma sätt igen.

Här har du länk. Mer praktisk lösning än detta finns inte.

https://www.clasohlson.com/se/Torkst%C3%A4llning-takh%C3%A4ngd,-6,6-m/p/44-5208?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign =SE_CO_AO_EVM_SEM_Google_pMax_Generic&utm_id=21897 558452&gad_source=1&gad_campaignid=21901444282&gbr aid=0AAAAADvHbiV3q_6gopH1wdvQzQ0Tbvg4h&gclid=Cj0KC QiAvOjKBhC9ARIsAFvz5liLF2VdlRWYoHE_OK7MkB909SZEkkn yt0A7fnxSCOzRLtyvQ62VGrcaAqk4EALw_wcB
Senast redigerad av hank1338 2026-01-05 kl. 02:22.
Citera
2026-01-05, 08:08
Medlem
maxatdunders avatar
Du kan ju i princip hänga snöre lite hur som helst där det finns möjlighet. Gärna under natten.

Men generellt vill du ju hänga där det är varmt och bra ventilation
Citera
2026-01-05, 11:47
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Visa mig den avfuktare som klarar av att torka ett helt rum fullt av tvätt på en rimlig tid.

Avfuktare kräver någon form av utblås? Ungefär som en AC, för att fungera skapligt? Jag tänker inte börja ta upp hål i fasaden det första jag gör.

Tanken är dock god. Betänk att jag ska bo i rummet som tvätten torkar i.
Kör centrifugeringen 2ggr och häng på torkställning i badrummet. Tvätta bara så mycket som det får plats på den. Tvätta oftare.
Citera
2026-01-05, 13:08
Medlem
Har maskin med tumlare i, funkar bra å det blir nästan stort, hänger upp det på ett ställ som är utdragbart från väggen. Stället rymmer en maskin.
Citera
2026-01-05, 13:27
Medlem
talcsofts avatar
Flytta till 2a eller större så du har mer plats

Torkställ i vardagsrummet, du viker undan den när den inte används, men står ju mer eller mindre alltid framme. Alternativt häng på ryggarna på köksstolar, luckor till skåp, dörrarna, elementen o.sv.

I min tvättstuga luktar tvätten illa och inte längre nytvättat efter att ha körts i torktumlaren, men har du inte det problemet, kan du köra kalsonger, handdukar och strumpor i torken, då får du mindre tvätt att portionera ut i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in