2026-01-04, 18:19
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Har precis sålt bostaden för att downsiza. Jag har verkligen inget behov av mina 4 RoK då jag så gott som uteslutande vistas i ett rum, plus saknar helt möblemang.

Jag har köpt en nyproducerad 1a, men idag så är det tydligen så att tvättstugor existerar inte längre utan lägenheterna har egen tvättmaskin/diskmaskin mm som standard, då man vill lägga över alla dessa kostnader på konsumenten. -Vilket jag personligen kan tycka är helt uppåt väggarna, jag har alltid föredragit en äkta rejäl tvättstuga med torkrum i stället för att hålla på att kladda o strula med tvätt i min egna bostad osv.. men det är ju min helt personliga åsikt i frågan. Jag vet många som tycker tvärtom.

Hur har ni löst detta, ni som bor smått alltså? Som det kommer se ut nu så kommer jag ju få torka all tvätt i min egen lilla lya. Jag är intresserad av alla slags varianter, så som fiffiga fullösningar om folk har löst det på egna skumma sätt, alt, om det finns produkter att köpa som kan ersätta ett torkrum på något sätt. Eller vad som helst egentligen, så som smarta torkställningar.

Kom med era värsta, men helst bästa, lösningar på att torka tvätt i en liten lägenhet.

(ska tillägga att jag har balkong, men det hjälper ju föga under vinterhalvåret)
Citera
2026-01-04, 18:24
Medlem
Finns avfuktare som har funktioner för att just torka tvätt.
Citera
2026-01-04, 18:31
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Nu bor inte jag i en etta, men tips är ju att köpa en torktumlare.

https://wallesvitvaror.com/produkt/bosch-torktumlare-wtl-6100-w8867/?srsltid=AfmBOoolaowe_Lzp3LuUxEDj8WKH7GzyXAkKJvQ0s 44AtTR0dvsrqXzN
Citera
2026-01-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Hur har ni löst detta, ni som bor smått alltså? Som det kommer se ut nu så kommer jag ju få torka all tvätt i min egen lilla lya. Jag är intresserad av alla slags varianter, så som fiffiga fullösningar om folk har löst det på egna skumma sätt, alt, om det finns produkter att köpa som kan ersätta ett torkrum på något sätt. Eller vad som helst egentligen, så som smarta torkställningar.

Kom med era värsta, men helst bästa, lösningar på att torka tvätt i en liten lägenhet.
En sån där vikbar tvätt ställning i midjehöjd hänger man större delen av tvätten. Strumpor och kallingar kan ta plats på elementen. I badrummet kan stången som håller dusch draperiet också utnyttjas.
Citera
2026-01-04, 18:37
Medlem
Köp en tvättmaskin och en tvättumlare och ställ dem ovanpå varandra (tvätten underst), då får du en s.k. tvättpelare som många har.

Annars så finns det tvättmaskiner med inbyggd torkfunktion. När den har tvättat klart så övergår den till att vara en tvättumlare. Har visst en lite lägre kapacitet om man ska tumla.

Annars tycker jag också att det är bättre med en riktig tvättstuga med större stabila tvättmaskiner och andra installationer som torkskåp, torktumlare och mangel t.ex.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-04 kl. 18:40.
Citera
2026-01-04, 18:42
Medlem
HBTKuks avatar
När jag bodde litet hängde jag upp tvätt på allt i lägenheten. Drog ut alla byråhyllor, ovanpå dörrar, skåprdörrar, på spinnrocken, fönsterbrädor, galgar i taket.. ah, du hajar. Var kreativ.
Citera
2026-01-04, 18:47
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Finns avfuktare som har funktioner för att just torka tvätt.
Visa mig den avfuktare som klarar av att torka ett helt rum fullt av tvätt på en rimlig tid.

Avfuktare kräver någon form av utblås? Ungefär som en AC, för att fungera skapligt? Jag tänker inte börja ta upp hål i fasaden det första jag gör.

Tanken är dock god. Betänk att jag ska bo i rummet som tvätten torkar i.
Senast redigerad av Otis.P.Jivefunk 2026-01-04 kl. 18:51.
Citera
2026-01-04, 18:49
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
När jag bodde litet hängde jag upp tvätt på allt i lägenheten. Drog ut alla byråhyllor, ovanpå dörrar, skåprdörrar, på spinnrocken, fönsterbrädor, galgar i taket.. ah, du hajar. Var kreativ.

Det kan inte vara hälsosamt med så mycket fukt på en liten yta. Du måste ha haft mögel utan att veta om det.
Citera
2026-01-04, 18:51
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Visa mig den avfuktare som klarar av att torka ett helt rum fullt av tvätt på en rimlig tid.

Avfuktare kräver någon form av utblås? Ungefär som en AC, för att fungera skapligt? Jag tänker inte börja ta upp hål i fasaden det första jag gör.

Tanken är god, men jag tror inte det är lösningen. Tänk på att jag ska bo i rummet som tvätten torkar i.
Nja, de flesta har ju en behållare man ska tömma och de är faktiskt rätt effektiva.
Du kommer märka en väsentlig skillnad i rummet.
Citera
2026-01-04, 18:52
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det kan inte vara hälsosamt med så mycket fukt på en liten yta. Du måste ha haft mögel utan att veta om det.
Jag märkte aldrig något mögel, men du verkar veta bättre, så jag litar på dig, snillet.
Citera
2026-01-04, 18:52
Medlem
Vet inte om den är bra eller inte.
Har inte själv testat den

Kan det här vara ett alternativ.
https://www.amazon.se/Uten-elektrisk-kl%C3%A4dtork-varmluftstork-kapacitet/dp/B0CGQW1YZ3/
Citera
2026-01-04, 18:53
Medlem
Citat:

Tanken är dock god. Betänk att jag ska bo i rummet som tvätten torkar i.

https://www.test.se/avfuktare/

Du behöver bara koppla in den i eluttaget och tömma vattenbehållaren då och då. Vissa har en slang direkt till avlopp.

Woods har jag använt och de har fungerat bra för de pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in