2026-01-04, 18:57
Medlem
Man har en stor bra dyr japansk avfuktare. Man kombinerar med så bra ventilation som man kan ha. Och så köper man en golvfläkt.

Inte hänga kläderna för tätt. Det måste finnas ett luftflöde som transporterar fukten.

Sen låter avfuktare och fläkt köra även utan kläder när man inte är hemma så att det inte börjar lukta surt.

Detta är ingen bullshit. Utan välbeprövat.
Citera
2026-01-04, 19:01
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Nu bor inte jag i en etta, men tips är ju att köpa en torktumlare.

https://wallesvitvaror.com/produkt/bosch-torktumlare-wtl-6100-w8867/?srsltid=AfmBOoolaowe_Lzp3LuUxEDj8WKH7GzyXAkKJvQ0s 44AtTR0dvsrqXzN
Lägenheten kommer förinstallerad med en kombimaskin. Minns ej märket nu, men det är en skaplig maskin. Vill ogärna köpa en torktumlare det första jag gör, plus att en sån tar upp plats också, jag har alltid föredragit hängtorkade kläder. Tumlare är en worst case lösning som aldrig blir riktigt bra.
Citera
2026-01-04, 19:05
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Hänger min tvätt i vardagsrummet på en vanlig ställning och har gjort i 10 år, inga problem.
Citera
2026-01-04, 19:09
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Lägenheten kommer förinstallerad med en kombimaskin. Minns ej märket nu, men det är en skaplig maskin. Vill ogärna köpa en torktumlare det första jag gör, plus att en sån tar upp plats också, jag har alltid föredragit hängtorkade kläder. Tumlare är en worst case lösning som aldrig blir riktigt bra.

Då har du ju en lösning redan, om inte så finns det ju torkställnig med en väggmontering som är praktiskt, men nya maskiner har ju en bra centrifiguering kläderna är ju nästan torra redan.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/kladvard/torkstallningar/torkstallning-for-vagg-010265/
Citera
2026-01-04, 19:12
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
När jag bodde litet hängde jag upp tvätt på allt i lägenheten. Drog ut alla byråhyllor, ovanpå dörrar, skåprdörrar, på spinnrocken, fönsterbrädor, galgar i taket.. ah, du hajar. Var kreativ.

När jag bodde i en liten etta så gjorde jag exakt likadant. Härliga minnen.
Citera
2026-01-04, 19:12
Medlem
vindsförådet har vi kört med.

Fuktskadetr och mögel risken måste öka i dessa nya lägenhets modeller?
Citera
2026-01-04, 19:13
Medlem
Citat:
Har precis sålt bostaden för att downsiza. Jag har verkligen inget behov av mina 4 RoK då jag så gott som uteslutande vistas i ett rum, plus saknar helt möblemang.

Jag har köpt en nyproducerad 1a, men idag så är det tydligen så att tvättstugor existerar inte längre utan lägenheterna har egen tvättmaskin/diskmaskin mm som standard, då man vill lägga över alla dessa kostnader på konsumenten. -Vilket jag personligen kan tycka är helt uppåt väggarna, jag har alltid föredragit en äkta rejäl tvättstuga med torkrum i stället för att hålla på att kladda o strula med tvätt i min egna bostad osv.. men det är ju min helt personliga åsikt i frågan. Jag vet många som tycker tvärtom.

Hur har ni löst detta, ni som bor smått alltså? Som det kommer se ut nu så kommer jag ju få torka all tvätt i min egen lilla lya. Jag är intresserad av alla slags varianter, så som fiffiga fullösningar om folk har löst det på egna skumma sätt, alt, om det finns produkter att köpa som kan ersätta ett torkrum på något sätt. Eller vad som helst egentligen, så som smarta torkställningar.

Kom med era värsta, men helst bästa, lösningar på att torka tvätt i en liten lägenhet.

(ska tillägga att jag har balkong, men det hjälper ju föga under vinterhalvåret)

Har du en kombimaskin så har den en tumlare. Tumlare fungerar bra för handdukar av olika slag och sådant som tvättas sällan. Annan tvätt hängs i badrummet på duschdraperistången samt egen uppsatt expanderstång på lämpligt sätt. Jag har flera mellan 2 väggar, högt, så de är inte i vägen vardagligen när de inte fullgör sitt syfte på tvättdagar.
Citera
2026-01-04, 19:35
Medlem
Citat:
Jag har köpt en nyproducerad 1a, men idag så är det tydligen så att tvättstugor existerar inte längre utan lägenheterna har egen tvättmaskin/diskmaskin mm som standard, då man vill lägga över alla dessa kostnader på konsumenten.
Om du köpt en lägenhet är du väl både konsument och leverantör.

Dock: Har själv tittat på en ny och mindre lägenhet, och störs av att det saknas tvättstuga. De jag tittat på har dock haft torktumlare eller kombimaskin. Sedan kan du kanske montera en väggställning i badrummet, https://nilssonsjarnhandel.se/catalog/products/torkreda-vaeggmontage
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-04 kl. 19:37.
Citera
2026-01-04, 19:49
Medlem
Timoteuss avatar
Torkhiss i badrummet är bra. De är stora och bra, på små vägghängda ställ får man oftast inte plats med så mycket.

Hade en ovan badkaret i många år. Man kunde till nöds duscha även under tiden det torkade, dvs om man inte hade lakan utan småsaker, typ underkläder och strumpor.

Du bor i nyproducerat? Då kanske takhöjden och hissens höjd behöver kollas, så att den inte är i vägen om du har den ovan badkar/duschutrymme.

En sån här:
https://www.badshop.se/badrum/badrumsinredning/badrumstillbehor/torkstallning-och-torklina/torkhiss-ericsindustrier-eric-takmonterad/p-486174-459472
Citera
2026-01-04, 19:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag inga som helst problem i min lilla etta.

Har en väggfast torkställning ovanför tvättmaskinen + en handdukstork som är perfekt att hänga strumpor på (aldrig slagit på värmen på den. Har den bara som nåt att hänga på) + hänger galgar på draperistången.
Om jag skulle behöva mer plats så hänger jag även på stolar i köket och på gardinstänger.

Har du inte plats i badrummet för torkställning så finns ju såna där man ställer på golvet. Kostar 200 spänn på Clas Ohlson.

Du har målat upp ett problem som inte finns!
Citera
2026-01-04, 19:59
Medlem
Min förening har i och för sig tvättstugor med torkmöjligheter, men ibland vill jag tvätta utan att boka tid. Då gör jag så här:

Jag har en liten torkställning ovanför tvättmaskinen och en större på hjul som kan rullas in i badrummet när jag tvättat lite mer. Den senare är hopvikbar i några olika steg så att man kan göra den helt platt för förvaring eller halvera bredden om man bara behöver hälften av kapaciteten. Jag hänger tvätten glest på torkställningarna och sätter på badrumsfläkten på forcerad ventilation för att vädra ut fukten kontinuerligt under torkningen. För att säkerställa bra luftflöde öppnar jag även ett fönster någon annanstans i lägenheten med en minimal springa (ventilationsläge). Då blir det torrare inomhusluft i badrummet snarare än potentiellt fuktig utomhusluft.

Brukar torka fint över natten. Egentligen behövs det inte riktigt så lång tid, men det är ju en fördel att minimera badrumsanvändningen under torkningen eftersom det blir lite trångt när torkställningen står där. Skulle inte torka tvätt i lägenheten utan ett fungerande sätt att vädra ut fukten, vilket jag bedömer att badrumsfläkten ger.
Senast redigerad av vgebler 2026-01-04 kl. 20:07.
Citera
2026-01-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Man har en stor bra dyr japansk avfuktare. Man kombinerar med så bra ventilation som man kan ha. Och så köper man en golvfläkt.

Inte hänga kläderna för tätt. Det måste finnas ett luftflöde som transporterar fukten.

Sen låter avfuktare och fläkt köra även utan kläder när man inte är hemma så att det inte börjar lukta surt.

Detta är ingen bullshit. Utan välbeprövat.
Nä, att ha extra bra ventilation motverkar ju avfuktaren.
Om du ska ventilera in ny fuktig luft när avfuktaren går så blir resultatet plus,minus noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in