2026-01-14, 21:35
  #2797
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Haha verkligen! Eyeliner- Vance hade förmodligen inte räknat med en chill dansk.

Till skillnad från Vance så är ju Lars Lökke Rasmussen en rutinerad och slipad politiker som vet hur man hantera misslyckade nollor som vance.
Citera
2026-01-14, 21:40
  #2798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
En arbetsgrupp mellan USA, Grönland och Danmark håller på att inrättas, och USA vet att Grönlands och Danmarks röda gräns är försäljning av Grönland, så försäljning är utesluten, oavsett vad som händer – Danmark handlar inte med människor.

Allt är till salu för rätt pris… om USA hotar med att dra tillbaka stödet till Europa och Ukraina så tror jag att Danmark tvingas sälja. Vi lever i en kapitalistisk värld.
Citera
2026-01-14, 21:45
  #2799
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jag hittar inga belagda uppgifter om att Trump redan 2017 skulle ha sagt att Danmark måste satsa mer på försvaret av Grönland. Inte heller 2018 eller åren efter det.

Den tidigaste seriösa nyhetsrapportering jag kan hitta om detta är från slutet av 2025.

Han (trumpeten) ville "köpa" redan förra omgången dock, han tjatade redan då..

2016 ville Kina köpa rättigheter till gruva och en gammal flottbas (eller något) på Grönland.
Danmark tog till slut (inte alls direkt) beslutet att avvisa och det ska bland annat ha varit för att inte stöta sig med USA och för att det inte var en bra idé ur säkerhetsperspektivet.

För att vara rättvis ska vi ska komma ihåg att vi (Europa) varit sena på bollen i Europa med att förhindra strategiska uppköp.

https://www.reuters.com/article/world/denmark-spurned-chinese-offer-for-greenland-base-over-security-sources-idUSKBN1782E1/

Nu tog jag bara första hittade länken - men jag minns detta eftersom jag har haft dåliga vibbar sedan 2010-2012 vad gäller både Ryssland och Kina. Och jag var arg för att Europeiska ledare inte såg vad som höll på att hända i vårt område.
Sedan dess har RU/CHI blivit alltmer aggressiva och öppna med sina arktiska gemensamma övningar (som garanterat även spionerar).

Att USA har ett säkerhetstänk kring Grönland är inte alls konstigt-dock är deras metoder och retorik åt helvete. De bör som sagt utöka sina redan skapade baser där och de bör som sagt även satsa mer på NATO, däri även Danmark ingår.

Men Europa måste också visa att vi fattar allvaret, har sagt det tidigare och står fast vid det.
Det räcker med en dålig länk för att en kedja ska brista!

Jag tror dock att vi är på en mycket bättre nivå idag vad gäller insikt och jag tror tex att man idag lyssnar MER på sina säkerhetstjänster i Europa, för de har varit tydliga länge..!

Och jag tycker att våra ledare i Europa har skärpt sig bra sista tiden!

Och jag ser fram emot att vi i Europa vidareutvecklar vårt gemensamma samarbete även kring försvar.
Samtidigt som enskilda länder och mindre geografiska områden OCKSÅ utvecklar egna försvar, typ Norden + Baltikum och möjligen Polen.

Så: -Trump har en poäng när det gäller säkerhetsläget men hans retorik är åt helvete.
OCH tillsammans är vi starkast.
Citera
2026-01-14, 21:46
  #2800
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Bilden när han kommer ut från mötet med en pipa i munnen är legendariskt.


Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Haha verkligen! Eyeliner- Vance hade förmodligen inte räknat med en chill dansk.

Den lilla tjockis röker pipa utanför den danska ambassaden innan mötet i Eisenhower bygningen med Vance och Rubio.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/se-de-historiske-billeder-fra-moedet-mellem-usa-groenland-og-danmark
Citera
2026-01-14, 21:47
  #2801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Allt är till salu för rätt pris… om USA hotar med att dra tillbaka stödet till Europa och Ukraina så tror jag att Danmark tvingas sälja. Vi lever i en kapitalistisk värld.



Där har du fel. Det är Europa som attackeras av Ryssland – det är inte USA som attackeras, så Europa måste, kan och vil hjälpa Ukraina oavsett om USA hjälper till – för Europa har inget annat val.

Och återigen för de trögtänkta – Danmark säljer inte människor.
Citera
2026-01-14, 21:48
  #2802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Danmark och Tyskland har ju en försvarsallians. Det hade tyvärr inte Ukraina och Tyskland

Nä, men Tyskland och USA har också en försvarsallians, det s.k NATO. Jävla soppa.
Citera
2026-01-14, 21:48
  #2803
Medlem
Danmark borde släppa Grönland bättre det tillhör usa jävla bök och försvara den ön här ifrån
Citera
2026-01-14, 21:49
  #2804
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Till skillnad från Vance så är ju Lars Lökke Rasmussen en rutinerad och slipad politiker som vet hur man hantera misslyckade nollor som vance.

Ja, det är något vääldigt otrevligt med just Vance.
Tur han inte är skarp alls. Då hade det varit illa.
Han har för dålig självkontroll/impulskontroll-så han kommer inte så långt som han kanske går och hoppas. Men ändå. Olidligt att se och höra..
Citera
2026-01-14, 21:49
  #2805
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Allt är till salu för rätt pris… om USA hotar med att dra tillbaka stödet till Europa och Ukraina så tror jag att Danmark tvingas sälja. Vi lever i en kapitalistisk värld.

Man kan inte hota med att dra tillbaka stödet då man redan gjort det. USA tjänar på stödet till Ukraina idag då EU och några andra länder står för finansieringen idag
Citera
2026-01-14, 21:50
  #2806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Det säger väl mest om hur sinnessjuk och surrealistisk hela Grönland-situationen är till att börja med? Med Ryssland är det ju mycket klarare och tydligare då de inte är en allierad till att börja med och de redan har attackerat Ukraina. Europa och Ryssland vet ju var de har varandra så att säga. Men USA å andra sidan har varken attackerat Grönland ännu och de är menade att vara en nära allierad till oss, så ja inte konstigt att NATO-länder springer runt som yra höns. Hela situationen är diffus.

Ja, det var precis min poäng, att det är sinnessjukt och surrealistiskt. Och de enda vinnarna i det här är Ryssland och Kina som ser NATO falla samman utan att de ens måste lyfta ett finger. Det löser sig själv.
Citera
2026-01-14, 21:51
  #2807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Där har du fel. Det är Europa som attackeras av Ryssland – det är inte USA som attackeras, så Europa måste, kan och vil hjälpa Ukraina oavsett om USA hjälper till – för Europa har inget annat val.

Och återigen för de trögtänkta – Danmark säljer inte människor.
Kommer dom antagligen få lov och göra det snackas om bud på kring 4 gånger mer än hela danmarks BNP. Hade jag varit dom hade jag sålt DIREKT.
Citera
2026-01-14, 21:51
  #2808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Allt är till salu för rätt pris… om USA hotar med att dra tillbaka stödet till Europa och Ukraina så tror jag att Danmark tvingas sälja. Vi lever i en kapitalistisk värld.

Bara idioter tror att USA skickar bidrag till Europa som om vi vore ett fall hos socialen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in