Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Jag hittar inga belagda uppgifter om att Trump redan 2017 skulle ha sagt att Danmark måste satsa mer på försvaret av Grönland. Inte heller 2018 eller åren efter det.
Den tidigaste seriösa nyhetsrapportering jag kan hitta om detta är från slutet av 2025.
Han (trumpeten) ville "köpa" redan förra omgången dock, han tjatade redan då..
2016 ville Kina köpa rättigheter till gruva och en gammal flottbas (eller något) på Grönland.
Danmark tog till slut (inte alls direkt) beslutet att avvisa och det ska bland annat ha varit för att inte stöta sig med USA och för att det inte var en bra idé ur säkerhetsperspektivet.
För att vara rättvis ska vi ska komma ihåg att vi (Europa) varit sena på bollen i Europa med att förhindra strategiska uppköp.
https://www.reuters.com/article/world/denmark-spurned-chinese-offer-for-greenland-base-over-security-sources-idUSKBN1782E1/
Nu tog jag bara första hittade länken - men jag minns detta eftersom jag har haft dåliga vibbar sedan 2010-2012 vad gäller både Ryssland och Kina. Och jag var arg för att Europeiska ledare inte såg vad som höll på att hända i vårt område.
Sedan dess har RU/CHI blivit alltmer aggressiva och öppna med sina arktiska gemensamma övningar (som garanterat även spionerar).
Att USA har ett säkerhetstänk kring Grönland är inte alls konstigt-dock är deras metoder och retorik åt helvete. De bör som sagt utöka sina redan skapade baser där och de bör som sagt även satsa mer på NATO, däri även Danmark ingår.
Men Europa måste också visa att vi fattar allvaret, har sagt det tidigare och står fast vid det.
Det räcker med en dålig länk för att en kedja ska brista!
Jag tror dock att vi är på en mycket bättre nivå idag vad gäller insikt och jag tror tex att man idag lyssnar MER på sina säkerhetstjänster i Europa, för de har varit tydliga länge..!
Och jag tycker att våra ledare i Europa har skärpt sig bra sista tiden!
Och jag ser fram emot att vi i Europa vidareutvecklar vårt gemensamma samarbete även kring försvar.
Samtidigt som enskilda länder och mindre geografiska områden OCKSÅ utvecklar egna försvar, typ Norden + Baltikum och möjligen Polen.
Så: -Trump har en poäng när det gäller säkerhetsläget men hans retorik är åt helvete.
OCH tillsammans är vi starkast.