2026-01-10, 21:21
  #2269
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Former top officials write to White House opposing Greenland invasion

En promemoria är skickad till Vita huset, utrikesdepartementet och kongressledamoten från 15 tidigare högt uppsatta amerikanska tjänstemän.

Gruppen bakom promemorian:
Tidigare amerikanska ambassadörer till NATO Nicholas Burns, Douglas Lute, Ivo Daalder och Julie Smith;
Tidigare tjänstemän i Vita huset och utrikesdepartementet Michael Carpenter, Eliot Cohen, Eric Edelman, Daniel Fried, Frank Kendall, Jon Finer, Phil Gordon, James O'Brien, Liz Sherwood-Randall och Thomas Wright.

”Den nuvarande presidentens hot om att använda militär makt eller andra tvångsmedel för att ta Grönland ifrån vår allierade Danmark är strategiskt dumt både på kort och lång sikt”.

"Våra allianser är vår största geostrategiska fördel gentemot konkurrenterna. Ryssland och Kina har inget att jämföra"

De betonar att Danmark ofta har varit ett av de första länderna att svara på amerikanska förfrågningar om stöd, under krig i Korea, på Balkan och i Afghanistan, under operationer mot IS och fram till idag när det gäller att motverka rysk och kinesisk verksamhet i Arktis.

"Med blicken mot en osäker framtid är Danmark precis den sortens allierad vi behöver, både bilateralt och inom Nato".

https://www.axios.com/2026/01/09/greenland-invasion-former-officials-oppose
De orden är ju tyvärr inte värda kattskit idag. Trumpälskarna måste vara nöjda. Sverige och EU är i ett krisläge
__________________
Senast redigerad av johkv637 2026-01-10 kl. 21:25.
Citera
2026-01-10, 21:23
  #2270
Avstängd
Du hävdar att Grönland är dansk territorium och därmed skyddat från yttre inflytande men det utesluter inte de teoretiska scenarier jag nämnde såsom ett ensidigt erkännande eller en gradvis demografisk påverkan. USA har redan militär närvaro genom Thulebasen och har dessutom öppet diskuterat både ett eventuellt köp och en framtida separation. Detta strider inte nödvändigtvis mot internationell rätt men det blottlägger Danmarks begränsade faktiska kontroll över territoriet.


Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Grönland är inte en självständig stat utan är DANSKT territorium. Och omfattas därmed av internationell rätt. Helvete vad du svamlar, kära maga-jävel.
Citera
2026-01-10, 21:27
  #2271
Medlem
Citat:
"The Parties will consult together whenever, in the opinion of any of them, the territorial integrity, political independence or security of any of the Parties is threatened"
NATO-stadgan.

Ett bra tillfälle för Danmark att konulta. Beslut ska tas i konsensus.

Grönland skiljer sig avsevärt från Ukraina, Gaza och Venezuela när det gäller luftrummet. I de andra länderna är det en enda luftfartsmyndighet som kan fatta beslut om luftrummet. Det har gått att flyga runt relativt enkelt. På Grönland är det Danmark, Kanada och Island som har hand om olika delar. All interkontinental trafik har Danmark överlåtit till de andra länderna och de beslutar alltså om användningen. Kanada kan alltså anse att ett oanmält intrång - oavsett från vilket land - kan vara ett hot mot deras säkerhet. Om man inte tycker att man kan upprrätthålla säkerheten kommer i princip all kommersiell trafik mellan Europa och Nordamerika att drabbas.

Konsekvenserna kan bli oöverblickbara.
Citera
2026-01-10, 21:31
  #2272
Medlem
Jo. internationell rätt utesluter helt dina retarderade fantasier. Att Grönland tillhör Danmark är ett obestridligt faktum, oavsett hur många militärbaser USA har där.

Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Du hävdar att Grönland är dansk territorium och därmed skyddat från yttre inflytande men det utesluter inte de teoretiska scenarier jag nämnde såsom ett ensidigt erkännande eller en gradvis demografisk påverkan. USA har redan militär närvaro genom Thulebasen och har dessutom öppet diskuterat både ett eventuellt köp och en framtida separation. Detta strider inte nödvändigtvis mot internationell rätt men det blottlägger Danmarks begränsade faktiska kontroll över territoriet.
Citera
2026-01-10, 21:33
  #2273
Avstängd
USA bär redan det tyngsta säkerhetsansvaret i Nordatlanten, så det är fullt logiskt att de också stärker sin roll på Grönland. Till skillnad från många andra aktörer kan USA faktiskt agera när läget kräver det.

Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
NATO-stadgan.

Ett bra tillfälle för Danmark att konulta. Beslut ska tas i konsensus.

Grönland skiljer sig avsevärt från Ukraina, Gaza och Venezuela när det gäller luftrummet. I de andra länderna är det en enda luftfartsmyndighet som kan fatta beslut om luftrummet. Det har gått att flyga runt relativt enkelt. På Grönland är det Danmark, Kanada och Island som har hand om olika delar. All interkontinental trafik har Danmark överlåtit till de andra länderna och de beslutar alltså om användningen. Kanada kan alltså anse att ett oanmält intrång - oavsett från vilket land - kan vara ett hot mot deras säkerhet. Om man inte tycker att man kan upprrätthålla säkerheten kommer i princip all kommersiell trafik mellan Europa och Nordamerika att drabbas.

Konsekvenserna kan bli oöverblickbara.
Citera
2026-01-10, 21:36
  #2274
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du fick en enkel fråga. Besvara den, vatnik.
Så du tror i din dröm att Danmark skulle ha någon form av chans om USA gick till angrepp mot Danmark..??
Sanningen är ju tyvärr att USA skulle utplåna Danmark på nolltid om de satte in sin arsenal..
Citera
2026-01-10, 21:39
  #2275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jo. internationell rätt utesluter helt dina retarderade fantasier. Att Grönland tillhör Danmark är ett obestridligt faktum, oavsett hur många militärbaser USA har där.
Mycket riktigt tillhör Grönland Danmark. Men USA kommer att annektera Grönland, och det finns inget vi i EU kan göra åt det.

Som Carl Bildt nyligen uttryckte sig i SvD, ”vi lever i en råare tid nu”.

De lite äldre som är födda på 70-talet lär väl inse detta också.
Citera
2026-01-10, 21:39
  #2276
Avstängd
Danmark kan inte hindra en ensidig självständighetsförklaring.

Grönlänningarna utgör ett eget folk. De är inte ett danskt territorium utan villkor. USA:s bas i Thule visar den geopolitiska verkligheten, inte några ”fantasier”. Trump uttryckte tydligt sitt intresse för Grönland och ett självständigt Grönland skulle kunna välja att fördjupa sina band till USA.


Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jo. internationell rätt utesluter helt dina retarderade fantasier. Att Grönland tillhör Danmark är ett obestridligt faktum, oavsett hur många militärbaser USA har där.
Citera
2026-01-10, 21:40
  #2277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
USA bär redan det tyngsta säkerhetsansvaret i Nordatlanten, så det är fullt logiskt att de också stärker sin roll på Grönland. Till skillnad från många andra aktörer kan USA faktiskt agera när läget kräver det.
Jag pratar om NATO-stadgan och Grönlands luftrum, inget annat.
Citera
2026-01-10, 21:43
  #2278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jo. internationell rätt utesluter helt dina retarderade fantasier. Att Grönland tillhör Danmark är ett obestridligt faktum, oavsett hur många militärbaser USA har där.
Det enda som behövs är att inuiterna vaknar till liv och vägrar finna sig i att någon matar de med socialbidrag i 200 år så är det kört med det danska styret på ön.Skottarna hade inte självrespekt nog och då får de finna sig i att vänta på nästa socialbidrag som betalas ut från London alltmedan BP tar hand om deras olja som utvinns utanför Shettlandsöarna.Vad Trump håller på med är klassiska arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Citera
2026-01-10, 21:44
  #2279
Medlem
Man måste ha med sig hur banal, egofixerad och ägandeälskande trump är. Likt en fem-åring. Fast en femåring med dålig självkänsla som inte drar sig från att stjäla bästa hinken i sandlådan. Självklart tar han bara Grönland rakt av. Han kommer älska att se den uppdaterade världskartan framför sig som vita huset låter trycka upp till honom kort därefter, där det står (USA) under grönland. Där drar han sina feta fingrar över kartduken och myser brett. Titta så stort land vi har nu. Tänker att "det var minsann jag som fixade detta" Hur kan han ens ungå denna frestelse? Resten av världen lugnar sig tids nog tänker han.
Citera
2026-01-10, 21:45
  #2280
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
De orden är ju tyvärr inte värda kattskit idag. Trumpälskarna måste vara nöjda. Sverige och EU är i ett krisläge
De orden är mycket värda, vilket vittnar om att det finns republikaner som går emot Trump och hans kärna av Maga Die hard.

Grönland är en uppenbar vattendelare som fått republikaner att reagera och det är dags att de vaknar upp ur kokongen.

Likt den resolution som röstats om i senaten.

Likt dessa republikaner:
(FB) Hur kommer USA få Grönland?

Likt följande:
GOP senator’s scathing message to Stephen Miller: Get informed on Greenland or leave the job

Tillis utifrån Stephen Millers påståenden om Grönland:

"Stephen Miller doesn’t represent the US government, he represents the Article II branch."

" the amateurs who said it was a good idea should lose their jobs.”

“Folks, amateur hour is over. You don’t speak on behalf of this US senator or the Congress. "

Kommentarerna från Tillis är några av de starkaste hittills från en republikansk lagstiftare efter Vita husets biträdande stabschefs påstående att USA har rätt att ta Grönland.

Tillis är republikansk ledare för senatens NATO-observatörsgrupp och har tjänstgjort som den högsta republikanen i senatens tvåpartipolitiska observatörsgrupp för NATO sedan 2018.

"Vi måste göra det mycket tydligt att vår styrka och vår förmåga att visa makt för att stå emot Putin, att stå emot Ryssland, att stå emot Kina, Iran, allt vilar på denna utsökta förmåga som vi har inom ramen för Nato".

“It’s very important for the NATO alliance to know that we have their back because they’ve had ours.”

https://edition.cnn.com/2026/01/07/politics/greenland-thom-tillis-stephen-miller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in