2026-01-10, 22:19
  #2293
Bannlyst
Svar på frågan: USA skickar rekommanderat brev till Köpenhamn att Grönland numera är en del av USA. Case closed.
Citera
2026-01-10, 22:21
  #2294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jag håller mej neutral till den fråga du ställer, men det är vad Trump anser som en fara.
Precis, det är att ge fingret till Putin och Xi Jinping.

* USA vill använda Grönland som plattform för sitt “Golden Dome”-missilförsvarssystem som Trump tjatar om för att skydda hela USA från misilattacker. Främst då från Ryssland eller Kina.

* Trumps tidigare nationella säkerhetsrådgivare Mike Waltz sade att fokus på Grönland handlar om “kritiska mineraler” och “naturresurser”. Som både Ryssland och Kina också är väldigt sugna på. Förmodligen därför ett samarbete med Danmark inte duger i Trumps värld.
Citera
2026-01-10, 22:23
  #2295
Avstängd
Perfekt idé! USA:s växande intresse för Grönland visar att landet menar allvar och president Trump driver på för att stärka amerikansk kontroll i regionen. Ett formellt brev från Washington till Köpenhamn vore ett logiskt nästa steg för att säkra strategiska fördelar. Danmark saknar reella möjligheter att stå emot USA:s geopolitisk tyngd, så att "case closed" snart blir verklighet känns allt mer troligt. Stödjer fullt ut!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Svar på frågan: USA skickar rekommanderat brev till Köpenhamn att Grönland numera är en del av USA. Case closed.
Citera
2026-01-10, 22:27
  #2296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Vilka syftar du på?

Civiliserade länder.
Citera
2026-01-10, 22:44
  #2297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Det är inte det som är det primära.
Det finns en betydligt djupare anledning till det Trump avser med detta

Läs denna artikel,

https://www.dn.se/ekonomi/dyr-olja-och-livsfarliga-fartygsleder-har-ar-verkligheten-bakom-hajpen-kring-gronland/

Avslutas med :

Varför tror du att Trump vill ta över Grönland?

– Jag försöker se någon logik i det, men allt jag kan se är att de har bestämt sig för att de ska ha Grönland. Sedan hittar de på argument för att motivera beslutet - Jennifer Spence, chef för Arctic Initiative vid tankesmedjan Belfer Center vid Harvarduniversitetet i USA
Citera
2026-01-10, 22:59
  #2298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Läs denna artikel,

https://www.dn.se/ekonomi/dyr-olja-och-livsfarliga-fartygsleder-har-ar-verkligheten-bakom-hajpen-kring-gronland/

Avslutas med :

Varför tror du att Trump vill ta över Grönland?

– Jag försöker se någon logik i det, men allt jag kan se är att de har bestämt sig för att de ska ha Grönland. Sedan hittar de på argument för att motivera beslutet - Jennifer Spence, chef för Arctic Initiative vid tankesmedjan Belfer Center vid Harvarduniversitetet i USA
Man får heller inte glömma att Trump har tyska gener. Förmodligen de som spökar på äldre dagar. Men han känner ingen skam, för han är ju amerikan.
Citera
2026-01-10, 23:02
  #2299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Man får heller inte glömma att Trump har tyska gener. Förmodligen de som spökar på äldre dagar. Men han känner ingen skam, för han är ju amerikan.
Jag håller med, Grönland borde skänkas till somalierna för allt ont vi vita har utsatt dem för. Har oxå tyska gener och känner att jag borde skänka allt jag äger till valfritt mörkhyat land.
Citera
2026-01-10, 23:03
  #2300
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Jag tror faktiskt inte det. Ofta letar man sofistikerad motiv i absurdum likt en scooby doo skurk. Grönland är "nice to have" av massa anledningar men främst pga av att trump bara gillar att lägga beslag på det likt spelet Risk. Han vill såklart ha Kanada och Mexico också, men det är krångligare så det får vänta

Han har kollat på kartan och sett att grönland är det största landet i norr (pga hur kartan är ritad). Eftersom han är helt blåst i huvudet så har han bara fått för sig att han måste ha det. Och det är av ingen egentlig praktisk anledning annat än att han vill att USA ska se stort ut på kartan.

USA har redan en militärbas där. Det finns altså ingen säkerhetspolitiksk anledning till att ta över grönland. Vill USA bryta jordartsmetaller där så går det förmodligen att lösa utan att grönland behöver bli en del av USA.

Nej detta handlar om Trumps storhetsvansinne enbart.

Och Putin gottar sig för han vet att detta är dyrken som öppnar låset på nato. Om Europa inte längre kan räkna med USA blir det plötsligt mycket enklare för Ryssland att lägga under sig territorium i Europa.
Citera
2026-01-10, 23:07
  #2301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja.

Lilla vännen. Att försvara sig mot ett fientligt land är inte detsamma som att attackera.

Säg det till Trump Tror inte danskarna är villiga att leka med elden

Om danskarna skjuter på USAs militär så kommer Trump ta det som en attack och svara. Inte fan kommer han tänka ”De försvarar bara Grönland, vi drar oss tillbaka”.

Sluta. Vara. Naiv
Citera
2026-01-10, 23:12
  #2302
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Han har kollat på kartan och sett att grönland är det största landet i norr (pga hur kartan är ritad). Eftersom han är helt blåst i huvudet så har han bara fått för sig att han måste ha det. Och det är av ingen egentlig praktisk anledning annat än att han vill att USA ska se stort ut på kartan.

USA har redan en militärbas där. Det finns altså ingen säkerhetspolitiksk anledning till att ta över grönland. Vill USA bryta jordartsmetaller där så går det förmodligen att lösa utan att grönland behöver bli en del av USA.

Nej detta handlar om Trumps storhetsvansinne enbart.

Och Putin gottar sig för han vet att detta är dyrken som öppnar låset på nato. Om Europa inte längre kan räkna med USA blir det plötsligt mycket enklare för Ryssland att lägga under sig territorium i Europa.

Jag håller helt med dig om det du skriver. Och Grönland är ju verkligen stort om vi räknar in det i den europeiska kontinenten. 2,17 miljoner km². Inte lika stort som Ryssland, men det är 3,6 ggr större än Ukraina som är det nästa största landet i Europa till yta. Så det ser ju bra ut på papper och kartan att äga det.
Citera
2026-01-10, 23:19
  #2303
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag håller helt med dig om det du skriver. Och Grönland är ju verkligen stort om vi räknar in det i den europeiska kontinenten. 2,17 miljoner km². Inte lika stort som Ryssland, men det är 3,6 ggr större än Ukraina som är det nästa största landet i Europa till yta. Så det ser ju bra ut på papper och kartan att äga det.

Jo Grönland är stort. Men min poäng är att om man tittar på en platt karta så ser grönland ut att vara lika stor som Sydamerika eller hela den Afrikanska kontinenten. Afrika är mer än 10 gånger större än Grönland.
Citera
2026-01-10, 23:23
  #2304
Avstängd
Teoretiskt sett skulle Danmark kunna behålla sitt anspråk på Grönland genom att flytta hela sin befolkning dit och låta Nuuk ersätta Köpenhamn som huvudstad. Om Grönland verkligen är av större betydelse för Danmark borde ett sådant scenario i princip inte vara problematiskt, förutsatt att landet faktiskt genomför denna omställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in