Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Jag är nog högkänslig, vilket fört med sig att jag är en jobbig typ; både för andra och för mig själv.
Kinkig, omständig.
Jag kan inte sitta så, ha volymen si, ha verktygen i DEN ordningen utan åt samma håll allihop.
Känslig för färgkombinationer, kan må fysiskt illa av "fel" kombinationer, och omvänt; kan få "spätt" när jag ser en utsökt färgkombination.
Eller en intressant konstruktion.
Jag blir irriterad av trams, jargong och högljuddhet.
Så.
Jag är en jobbig djävel.
Jag tycker det där är en ovanligt ärlig beskrivning.
Det intressanta är att mycket av det du beskriver inte handlar om ”känslor” i vardaglig mening, utan om perception och ordning, hur saker känns rätt eller fel i kroppen och huvudet.
Jag känner igen mycket: ljud, tempo, jargong, oordning. Inte som något dramatiskt, utan som ett ständigt brus som tar energi. Och ja, det gör en ibland kinkig, omständig och… jobbig.
Samtidigt finns det en baksida av att kalla sig ”jobbig djävel”: det blir lätt som om felet alltid ligger hos en själv, snarare än i miljöer som är byggda för helt andra sätt att fungera.
Jag undrar ibland om högkänslighet inte är mindre ett personlighetsproblem och mer en dålig matchning mot ett högljutt, slarvigt och ironiskt samhälle.
Frågan är väl: hade du varit lika ”jobbig” i en miljö som var lugnare, tydligare och mer genomtänkt eller är det just friktionen som gör det så påfrestande?