2026-01-04, 10:46
Avslutad
Nationell kraftsamling för ökad rörelse!
För uppdraget får myndigheten använda 15 miljoner kronor under 2026.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2025/oktober/kraftsamling-for-okad-rorelse-2026--forberedelserna-ar-igang/
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/01/nationell-kraftsamling-for-okad-rorelse/
– Genom detta uppdrag stärker vi människors möjligheter att vara aktiva i sin vardag, oavsett ålder. För äldre kan rörelse göra särskild stor skillnad både för hälsa och livskvalitet och bidra till att bryta ofrivillig ensamhet. Rörelse främjar både fysisk och psykisk hälsa och bidrar till ökad livskvalitet i hela befolkningen. Det här är en viktig satsning för att bygga ett mer hälsofrämjande samhälle där fler kan må bra genom hela livet oavsett ålder, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.

– Stillasittande är ett växande problem som får omfattade negativa konsekvenser för hela livskvaliteten och hälsan. Nu kraftsamlar vi nationellt för att öka rörelsen i hela samhället. Alla, oavsett ålder, bakgrund eller förutsättningar, ska få bättre möjligheter till ett aktivt liv. Tillsammans bygger vi ett Sverige där hälsa och välbefinnande är en självklar del av vardagen, säger Liberalernas sjukvårdspolitiska talesperson Lina Nordquist.

Återstår att se hur denna kraftsamling slutar, om svenskarna kommer igång?
Citera
2026-01-04, 10:52
Medlem
Akihabaras avatar
På åttiotalet hade man ju gymping med Susanne Lanefeldt på statsteve: https://www.youtube.com/watch?v=q2-mFOrSmHE

Sedan dess har det bara burit utför. Mer motion kan aldrig kompensera för en dålig kost på raffinerade kolhydrater och rapsolja. Det är tokerier de har fått från industrin och den där KD-ministern.
Senast redigerad av Akihabara 2026-01-04 kl. 10:54.
Citera
2026-01-04, 10:54
Medlem
Utan att ha läst uppdraget föreställer jag mig att de 15 miljonerna går till några reklamkampanjer men att önskade resultat uteblir.
Citera
2026-01-04, 11:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Samhällskostnaden av att svenska folket rör sig för lite, är 16 miljarder. Nu satsar man en knapp tusendel av det. Hm okej.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/56e9f2cdccf746b584fed5828db9d9f8/samhallsekonomiska-kostnader-kopplat-till-stillasittande-och-otillracklig-fysisk-aktivitet.pdf
Citera
2026-01-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Sedan dess har det bara burit utför. Mer motion kan aldrig kompensera för en dålig kost på raffinerade kolhydrater och rapsolja. Det är tokerier de har fått från industrin och den där KD-ministern.
Du har förmodligen rätt. Förvisso skulle svenskarna behöva röra mycket mer på sig, men för att få bukt med fetma samt hjärt- och kärlsjukdomar så hade man behövt börja med den dåliga kosten. Jag har svårt att föreställa mig att dessa pengar ska kunna ändra på det.
Citera
2026-01-04, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
Utan att ha läst uppdraget föreställer jag mig att de 15 miljonerna går till några reklamkampanjer men att önskade resultat uteblir.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Samhällskostnaden av att svenska folket rör sig för lite, är 16 miljarder. Nu satsar man en knapp tusendel av det. Hm okej.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/56e9f2cdccf746b584fed5828db9d9f8/samhallsekonomiska-kostnader-kopplat-till-stillasittande-och-otillracklig-fysisk-aktivitet.pdf

"Insatserna ska främja hälsa och välbefinnande i hela befolkningen"

Bättre att ge kraftigt rabatterade träningskort till svensken.
Håller med, 15 miljoner räcker bara till information, reklamfilm etc.
Citera
2026-01-04, 11:12
Medlem
Room531s avatar
försöker man återhämta sig från den genomkorrupta coronahysterin för att få folk att se fhm som någon sorts legitim verksamhet igen.

men okej, det är iaf rätt riktning men fhm kommer aldrig ha något legitimt förtroende igen efter det där. Helt för detta budskap i alla fall, men varför kostar det 15miljoner. Mer youtube-reklamer?

hur mkt youtube-reklam får man för 15 mille?

använd alltid AdBlock, ublock, brave till youtube förresten, det censur & reklamnästet går inte använda längre utan reklamblockare.
Citera
2026-01-04, 11:15
Medlem
Vansterpartiets avatar
Då kan vi anställa lite mer kommunikatörer som kan sitta i möte för att samordna inlägg på sociala medier om att man borde röra sig. Toppen.
Citera
2026-01-04, 11:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
+1

Detta kommer med på min lista för årets ynkligaste valfläsk.
Liberalerna slänger vad som helst på väggen fortsatt för att minska risken att trilla ur riksdagen och ut bland änderna i vattnet utanför.
Citera
2026-01-04, 11:53
Medlem
ett tips är han man slänger in 1 timme varje vecka på arbetstid som friskvårdtimme
Citera
2026-01-04, 12:06
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Då kan vi anställa lite mer kommunikatörer som kan sitta i möte för att samordna inlägg på sociala medier om att man borde röra sig. Toppen.
Det finns en stor risk att det är där slantarna hamnar.

Som det skrevs i inlägg tidigare så räcker det inte med att folk bara börjar röra på sig lite mer, om syftet är att vända "förfettnings-trenden".
Lite är dock bättre än inget, så ja att få folket i rörelse är bra.
Den heta potatisen, att folk i gemen äter för mycket skräpmat och dricker för mycket sockersötat ska den också upp på bordet?
Livsmedelsindustrin kommer att kämpa till sin död för att hålla folket kvar i "junk-food mood".
Finns det politiskt mod att ta striden med kapitalet också, eller ska vi nöja oss med enstaka jingel från FHM om parkera ett kvarter längre bort?
Citera
2026-01-04, 12:44
Medlem
Inget nytt på 70-talet hade Socialstyrelsen den här informationsfilmen.

https://www.youtube.com/watch?v=9UNhF-t4QOM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in