Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-07, 17:38
  #1
Medlem
askers avatar
Jag söker ett virusprogram som inte nödvändigtvis tar över hela min dator, utan som istället endast startar när jag säger till det och stänger av när jag vill utan att någon process ligger och kör efteråt. Detta skall användas för att scanna enskilda filer eller hela enheter närhelst jag känner för det.

Programmet bör helst vara utformat till detta syfte eller åtminstone vara väl anpassat till dessa önskemål. Jag ser helst att programmet inte ens lägger in några autostarter eller startmeny-genvägar, inte för att jag har några problem att plocka bort dessa utan snarare för att det tyder på att utvecklarna haft inställningen att slutanvändaren vet bättre vad som är bäst för sin dator än vad de gör.

Kort och gott, ett virusprogram för de med en del datorvana. Några förslag?

Edit: Varken Nod32 eller Kaspersky uppfyllde dessa önskemål.
Citera
2006-09-07, 17:44
  #2
Medlem
Många antivirus har gratis commandline-scanners som jag tror är precis vad du behöver. Vet dock inte vart man kan få tag på dem, men jag ska söka lite.
Citera
2006-09-07, 17:46
  #3
Medlem
Redspeedos avatar
Avira AntiVir ju..

http://www.antivir.se/
Citera
2006-09-07, 17:47
  #4
Avstängd
Nod32 är resurssnålt.
Citera
2006-09-07, 17:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuXOD
Nod32 är resurssnålt.

Jo, men inte gjort för att enbart skanna enskilda filer med, men stänger du av uppstarten så kan du använda högerklicken och välja Nod32-skanning därifrån.

Hittade ett till commandline antivirus, men det är dock ClamAv:
http://www.scanwith.com/download/ClamAV.htm
Citera
2006-09-07, 18:40
  #6
Medlem
Seagates avatar
ClamWin kanske kan vara något?
Citera
2006-09-07, 18:59
  #7
Medlem
jockelos avatar
Jag skulle köra AVG Anti-Virus även om det inte var resurssnålt, det är det bästa programmet jag har testat!
Citera
2006-09-07, 19:01
  #8
Medlem
Son of Foxs avatar
Det finns ju en "Portable NOD32 Antivirus System v2.51.28". Kanske kan vara något?

/Son of Fox
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback