2026-04-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade väl i så fall varit viktigare att man helt enkelt fick lära sig ”köra” enligt bilskolans sätt då så man fick veta vad man skulle lägga krut på att lära sin elev. En praktisk körövning med tips och ideér helt enkelt.
Alkohol och narkotika i trafiken bör man redan veta är fel.

Likt nästan alla branscher är körskolorna intresserade av low effort income. Att släpa ut varenda elev på en körövning, som faktiskt hade haft goda effekter på övningssäkerheten och planeringen av övningskörningen, har troligen inte ens i närheten av samma vinsmarginal som att som sagt trycka in tjugo elever i ett rum och tjoffa in ett videoband från tidigt 00-tal med utbildningsmaterial i en spelare.

Dessutom skulle en sådan riktig nyttoövning minska behovet av trafikskolans tjänster. Så effekten är dubbelt negativ. Klart vi kommer se många trafikskoleägare lobba för att ha nuvarande obligatorium kvar i det sista, men anledningen är enbart ekonomisk.
Citera
2026-04-24, 12:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Likt nästan alla branscher är körskolorna intresserade av low effort income. Att släpa ut varenda elev på en körövning, som faktiskt hade haft goda effekter på övningssäkerheten och planeringen av övningskörningen, har troligen inte ens i närheten av samma vinsmarginal som att som sagt trycka in tjugo elever i ett rum och tjoffa in ett videoband från tidigt 00-tal med utbildningsmaterial i en spelare.

Dessutom skulle en sådan riktig nyttoövning minska behovet av trafikskolans tjänster. Så effekten är dubbelt negativ. Klart vi kommer se många trafikskoleägare lobba för att ha nuvarande obligatorium kvar i det sista, men anledningen är enbart ekonomisk.

Jo, du har så klart rätt. De vill att varje elev ska ha minst sina 20 lektioner och alltid finns det något som körläraren kan tycka att man behöver träna mer på för att inte vara helt redo för uppkörningen.
Att krångla till det för privatister är väl det bästa då körskolorna även får mängdträningen av eleverna.
Citera
2026-04-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, du har så klart rätt. De vill att varje elev ska ha minst sina 20 lektioner och alltid finns det något som körläraren kan tycka att man behöver träna mer på för att inte vara helt redo för uppkörningen.
Att krångla till det för privatister är väl det bästa då körskolorna även får mängdträningen av eleverna.

Vet inte vad som är vanligt i antal körlektioner idag, men när jag tog körkort för många herrans år sedan så blev det 8 lektioner, men då körde jag mycket privat också med morsan.

Sedan för 6 år sedan så tog jag MC-kort och då blev det runt 10 lektioner plus privat där också.
Citera
2026-04-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Borde finnas nåt filter för att få bort de värsta handledarna
Kan man bli handledare om man orsakat olyckor eller kört full?

Ett alternativ skulle vara att handledaren och eleven efter att ha tränat växling och dragläge på en parkering tar minst en körlektion handledaren sitter i baksätet, med tips om att övningsköra i trafik
Majoriteten tar väl ändå några lektioner?
Undra om körskolor kommer erbjuda ett frivilligt alternativ
Du verkar irriterad.
Själv har jag gått den där jävla handledarutbildningen 3 gånger och enbart en gång fick jag lära mig något nytt.
Trots allt så kommer den med körkortet vara lika ansvarig för handledningen som förut och oavsett vad eleven lär sig och inte så har man inte tagit bort körproven.
De flesta med lite självinsikt vet att man inte kan lära ut så eleven kommer klara en uppkörning.
Min princip var att lära eleverna allt jag kan och sedan fick de gå till en körskola och träna bort alla dumheter jag sysslar med.
Som exempel när jag lärde sambon att köra så skulle vi träna omkörning på motorväg. Min plan var att köra som det var mötande trafik. Denna dag regnade det och när hon klippte upp bilen i 160knyck medan jag höll väldigt tyst så bestämde jag att vi hade tränat färdigt.
Citera
2026-04-24, 19:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vet inte vad som är vanligt i antal körlektioner idag, men när jag tog körkort för många herrans år sedan så blev det 8 lektioner, men då körde jag mycket privat också med morsan.

Sedan för 6 år sedan så tog jag MC-kort och då blev det runt 10 lektioner plus privat där också.

Jag körde privat med mamma och systrarna men sen körde jag intensivkurs för att ta kortet, gissar att det blev runt 20 lektioner eller så.
Citera
2026-04-27, 14:38
Medlem
Il.Malizias avatar
Har jag förstått det rätt att iochmed lagändringen som träder i kraft 1a augusti så krävs enbart att en förare har körkort för att övningskörning ska tillåtas?

Och det är strunt samma om man har blivit av med körkortet närmsta 5 åren?
Citera
2026-04-30, 11:56
Medlem
Varför är folk kritiska till detta? Om "introkurs" är samma sak som "handledarkurs" så är detta endast en positiv ändring. Handledarkursen gav noll, 3h snack om alkohol och sömn vid körning som är självklart. Bortkastade 1000kr per person och 3h av ens kvällstid.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in