2026-01-03, 10:57
Avstängd
https://www.sverigesradio.se/artikel/utbildning-infor-ovningskorning-kan-slopas-olyckorna-kommer-oka?fbclid=IwY2xjawPFxoxleHRuA2FlbQIxMAB icmlkETExdG1XaVJmcFR2ZzRDaGhtc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyM DM5MTc4ODIwMDg5MgABHjOJX9KcJkW6LF2jmmgbuuXEIKABL_Y hfY12y4simLBY3nYUO7lST-FYDHv-_aem_HF-Ais2v_gUbi5JnbCe9WQ

"Flera trafiklärare P4 Halland pratar med tror att det kan påverka trafiksäkerheten negativt. Bland annat kan folk som haft körkort länge skapa sig egna regler som man lär vidare."

Vem stödjer egentligen detta?
Det enda "positiva" jag kommer på är att körskolorna får lite konkurrens från oregistrerade körskolor.

Passande nyhet precis under stormen, vad behövs för bättre trafik, risktrea?
Senast redigerad av Dr-Piiip 2026-01-03 kl. 11:22.
Citera
2026-01-03, 11:11
Medlem
Med oregistrerade skolor så menar du invandrare som bedriver illegal körskola och som inte betalar skatt.
Hur kan det vara bra för Sverige och trafiksäkerheten? Förklara gärna det.
Citera
2026-01-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Med oregistrerade skolor så menar du invandrare som bedriver illegal körskola och som inte betalar skatt.

Det är väl inte "körskolan" som godkänner uppkörningen och din rätt att inneha körkort?
Citera
2026-01-03, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Förstår du ordet konkurrens?
Svarar du ja ljuger du
Citera
2026-01-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Förstår du ordet konkurrens?
Svarar du ja ljuger du
Konkurrens skall väl ändå vara på lika villkor? Eller menar du att vissa skall kunna bryta mot lagar o regler, skattefuska o ha sig men ändå verka som ett företag, dock utan skatteskyldighet eller ens inneha försäkringar mot olyckor?

Den här regeln tillkom för att hindra kriminella invandrare att övningsköra privat med hundratals elever.
Man tog betalt för sina tjänster så det var i realiteten en körskola man bedrev.
Citera
2026-01-03, 13:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Som de säger, en äldre förare har mycke erfarenhet men har säkerligen också lagt till med egna lösningar och egna regler i trafiken. Samtidigt så är man kanske inte så uppdaterad på alla nya regler och ideér hur fordonet ska framföras.
Jag har haft körkort i över 30 år själv men skulle nog ändå tycka att det var bra med en uppfräschning av körsätt och allt innan jag började lära ut. Inte fan sitter man och tittar i speglarna på samma sätt som man fick lära sig i körskolan för 30 år sen.
Citera
2026-01-03, 13:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl inte "körskolan" som godkänner uppkörningen och din rätt att inneha körkort?
Uppkörningen är bara en liten del av att ta körkort. Det är omöjligt att på en kort stund kontrollera ALLA kunskaper som behövs för att framföra en bil säkert.

Jag är inte odelat positiv till körskolorna, främst med tanke på hur dyrt det är, men en (seriös) utbildning innehåller så mycket mer än det som testas vid ett teoriprov och en uppkörning.
Fusk har alltid förekommit, men har blivit så mycket vanligare med bl a mångkulturen, så det är nog rimligt att fortsätta utbilda förare vid etablerade körskolor.

Gällande "introduktionsutbildning" så bör den rimligtvis flyttas från trafikskolorna till någon statlig myndighet (Trafikverket?) och till viss del subventioneras så att det inte blir för dyrt och får samma kostnad för alla oavsett var man bor.
Nybakade trafikinspektörer kanske är lämpliga för detta som inkörsport till uppkörningar? Sannolikt skulle det ge en högre och jämnare kvalitet på introduktionsutbildningarna också.
Senast redigerad av sykkelpump 2026-01-03 kl. 13:30.
Citera
2026-01-03, 13:45
Medlem
pollenpers avatar
Jag körde med mina tre barn och fick lov att gå kursen med en i taget.
Dels kostade det pengar och dels var två gånger bara repetition.

Och för att köra mängdträning med mina släktingars barn fick jag gå kursen en gång till och betala.

Nu vill jag köra med min dotters barn, ny kurs nya avgifter. Jag har tid som min dotter inte har.

Allt parallellt med körskola.
Citera
2026-01-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag körde med mina tre barn och fick lov att gå kursen med en i taget.
Dels kostade det pengar och dels var två gånger bara repetition.

Och för att köra mängdträning med mina släktingars barn fick jag gå kursen en gång till och betala.

Nu vill jag köra med min dotters barn, ny kurs nya avgifter. Jag har tid som min dotter inte har.

Allt parallellt med körskola.

Om man har två barn som ska ta körkort med ett par, tre års mellanrum så känns det inte rimligt att man ska behöva gå kursen två gånger.

Edit: Eller i ditt fall tre gånger.
Citera
2026-01-03, 14:37
Medlem
Fel gör privata sk körlärare med eller utan utbildning oavsett vilket. Det ser man när man ligger bakom någon som övningskör att de inte rättar till fel. Så ja det gör ingen skillnad i sig om det finns eller ej. Däremot borde man höja åldern för övningskörning till vad den var tidigare, nämligen 17 år och 9 månader. Man är inte mogen att köra bil när man är 16 år, oavsett om det sitter någon bredvid och tittar på. Man skriver inget om hur mycket olyckor det är eller har ökat med så unga som övningskör.
Citera
2026-01-03, 16:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fel gör privata sk körlärare med eller utan utbildning oavsett vilket. Det ser man när man ligger bakom någon som övningskör att de inte rättar till fel. Så ja det gör ingen skillnad i sig om det finns eller ej. Däremot borde man höja åldern för övningskörning till vad den var tidigare, nämligen 17 år och 9 månader. Man är inte mogen att köra bil när man är 16 år, oavsett om det sitter någon bredvid och tittar på. Man skriver inget om hur mycket olyckor det är eller har ökat med så unga som övningskör.
Hur mycket 'r det?
Citera
2026-01-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Varför frågar du mig?
Innehar du ett körkort så vet du väl att det är en myndighet som har utfärdat detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in