2026-01-03, 21:34
Medlem
tomatlarss avatar
bra det var bara dyrt och till största del värdelöst.
Citera
2026-04-23, 05:14
Medlem
Blev ja efter onsdags riksdagsvotering

Börjar gälla 1 aug

Får se när första dödsolyckan inträffar
Citera
2026-04-23, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Blev ja efter onsdags riksdagsvotering

Börjar gälla 1 aug

Får se när första dödsolyckan inträffar

Anledningen till att det tas bort är väl bl.a. tveksam ökning i övningskörningens säkerhet, den privata övningen blir inte bättre eller mera planerad iom kravet.

Tveksamt bra business för körskolorna också, fös in 20 elever i ett unket rum och tryck in en DVD i en spelare. Kaching 10000 inkasserat.

Det bästa hade varit att tillåta övningskörning helt utan handledare, efter ett kort grundprov där man visar att man kan manövrera bilen, grundläggande trafikregler, och växla korrekt om man ska köra manuellt. Max en passagerare i bilen som har giltigt kort. Givetvis under totalt ansvar och skyhöga självrisker i försäkringar. Bl.a. Australien har ungefär ett sådant system.
Citera
2026-04-23, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
bra det var bara dyrt och till största del värdelöst.

Ja precis. Som handledare tillförde det inte mig mer än ett hål i plånboken.
Citera
2026-04-23, 07:24
Medlem
Borde finnas nåt filter för att få bort de värsta handledarna
Kan man bli handledare om man orsakat olyckor eller kört full?

Ett alternativ skulle vara att handledaren och eleven efter att ha tränat växling och dragläge på en parkering tar minst en körlektion handledaren sitter i baksätet, med tips om att övningsköra i trafik
Majoriteten tar väl ändå några lektioner?
Undra om körskolor kommer erbjuda ett frivilligt alternativ
Citera
2026-04-23, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Borde finnas nåt filter för att få bort de värsta handledarna
Kan man bli handledare om man orsakat olyckor eller kört full?

Ett alternativ skulle vara att handledaren och eleven efter att ha tränat växling och dragläge på en parkering tar minst en körlektion handledaren sitter i baksätet, med tips om att övningsköra i trafik
Majoriteten tar väl ändå några lektioner?
Undra om körskolor kommer erbjuda ett frivilligt alternativ

Har de inte ändrat något är väl enda kravet att man ska va minst 24 år, har och har haft körkort i fem av de senaste tio åren.
Citera
2026-04-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Som de säger, en äldre förare har mycke erfarenhet men har säkerligen också lagt till med egna lösningar och egna regler i trafiken. Samtidigt så är man kanske inte så uppdaterad på alla nya regler och ideér hur fordonet ska framföras.
Jag har haft körkort i över 30 år själv men skulle nog ändå tycka att det var bra med en uppfräschning av körsätt och allt innan jag började lära ut. Inte fan sitter man och tittar i speglarna på samma sätt som man fick lära sig i körskolan för 30 år sen.

Minns när jag gick det där tillsammans med frun för många herrans år sedan för att hon skulle övningsköra med mig. Det kostade henne onödiga pengar och det kostade mig onödiga pengar.

Vet inte hur det är idag, men då togs mest bara massa trams upp om droger och alkohol i trafiken, sånt som alla redan vet och ger ingenting av nytta. Vissa risker i trafiken togs också upp, men inget som jag inte redan visste och som frun till största delen visste också.

Även om jag tog körkort för över 25 år sedan så tog jag MC kort bara för 6 år sedan. Då behövde jag också övningsköra privat med någon och behövde då inte gå någon handledarkurs. Så man tycker alltså inte att det behövs för MC, men det behövs för bil? Eller kunde man skippa det för att man redan hade B-kort?
Senast redigerad av JohnBlund 2026-04-23 kl. 11:16.
Citera
2026-04-23, 11:08
Medlem
Så nu när man haft pilotprojektet varför utvärderas inte vad som behöver förbättras?

Är det inte snarare ett tecken på kursledarna (körlärarna) är helt överskattade? Var på några olika och kändes som de var bakfulla och improviserade
Det vansinniga var ju att man behövde som förälder gå en gång för varje barn.

Borde vara bättre att ha kursen där man gör teoriprovet eller kombinera det med riskettan
Citera
2026-04-23, 17:37
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
På samma sätt som ett ordentligt epa-körkort hade gjort det
Eller vill du ha det som i indien?
Vad har de två sakerna med varandra att göra? Har du gått handledarkursen?
Citera
2026-04-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Vad har de två sakerna med varandra att göra? Har du gått handledarkursen?
trafikvett? hört talas om det?
Citera
2026-04-23, 20:14
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
trafikvett? hört talas om det?
Så du har inte gått handledarkursen?
Citera
2026-04-23, 22:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Minns när jag gick det där tillsammans med frun för många herrans år sedan för att hon skulle övningsköra med mig. Det kostade henne onödiga pengar och det kostade mig onödiga pengar.

Vet inte hur det är idag, men då togs mest bara massa trams upp om droger och alkohol i trafiken, sånt som alla redan vet och ger ingenting av nytta. Vissa risker i trafiken togs också upp, men inget som jag inte redan visste och som frun till största delen visste också.

Även om jag tog körkort för över 25 år sedan så tog jag MC kort bara för 6 år sedan. Då behövde jag också övningsköra privat med någon och behövde då inte gå någon handledarkurs. Så man tycker alltså inte att det behövs för MC, men det behövs för bil? Eller kunde man skippa det för att man redan hade B-kort?

Hade väl i så fall varit viktigare att man helt enkelt fick lära sig ”köra” enligt bilskolans sätt då så man fick veta vad man skulle lägga krut på att lära sin elev. En praktisk körövning med tips och ideér helt enkelt.
Alkohol och narkotika i trafiken bör man redan veta är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in