2026-01-06, 01:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Du vill alltså ge frikort till diktatorer och deras brott.
Du snackar massa bajs om att ge "frikort till diktatorer", men du verkar själv ge frikort till den selektiva och hycklande rättvisan som Trump-administrationen utövar.

Hyckleriet om "Narco-terrorister": Du försvarar åtalet mot Maduro för "narco-terrorism". Samtidigt har Donald Trump benådat den före detta honduranske presidenten Juan Orlando Hernández, som dömdes i USA för just narkotikahandel i stor skala. Trump-administrationen stödde dessutom Hernández under hans tid vid makten, trots full kännedom om anklagelserna. Att åtala den ena och benåda den andra visar att det inte handlar om princer eller nått rättsmedvetande, utan om vilka som tjänar USA:s politiska och ekonomiska intressen.

Förakt för internationell rätt: Du nämner inte med ett ord att Trump-administrationen visat ett extremt förakt för de internationella organ som faktiskt är skapade för att hantera den här typen av brott. De har aktivt motarbetat och infört sanktioner mot Internationella brottmålsdomstolen (ICC) för att skydda sig själva och sina allierade från granskning. Det blir lika korkat som att förespråka att Foxtrot-nätverket ska lagföra Jordgubben...Att då låtsas att ett åtal i en amerikansk domstol handlar om global rättvisa är absurt. Det handlar om att använda det egna rättssystemet som ett vapen i utrikespolitiken.

Så, vem är det egentligen som ger frikort? Den som kritiserar politiskt motiverade åtal, eller den som blundar för kriminialitet, uppenbart hyckleri,brott mot internationella lagar och FNstadgar och öppet maktmissbruk från en supermakt? I mina öron låter du som en hycklare.

Citat:
Det är det bästa sättet att belöna diktatorer och bestraffa människor och deras strävan efter frihet.
Du kanske även vill avskaffa polisen? Folk ska ju inte lägga sig i andras affärer enligt dig!
Det skulle ju säkert gynna brottsoffren, och inte alls gynna mördare, våldtäktsmän och rånare.
Försök att tänka till.
Nu fattar ju alla med fler än en hjärncell att det minsta Trump bryr sig om är att "straffa" diktatorer...

Jämförelsen med att avskaffa polisen är ett hjärnsläpp som ignorerar den fundamentala skillnaden mellan nationell rätt och internationell politik. En inhemsk polis verkar under en gemensam lagstiftning. En supermakts agerande på världsarenan styrs av geopolitiska och ekonomiska intressen, inte av opartisk rättvisa (för detta finns krävs internationella

Det bästa beviset för detta är att USA själva har signalerat att åtalet mot Maduro inte var en fråga om rättvisa, utan ett politiskt förhandlingskort. Det har rapporterats att Trump-administrationen var villig att dra tillbaka anklagelserna om Maduro gick med på att lämna makten (t.o.m. snack om att betala flygbiljetten).

Rättvisa är inte en förhandlingsbar bricka som man byter mot politiska mål eller, som Trump själv uttryckt det, kontroll över ett lands oljeresurser. När åtal kan dras tillbaka i utbyte mot politiska eftergifter, då är det inte längre ett rättsfall, då är det utpressning. Att kalla detta för en "kamp för frihet" är att totalt bortse från det verkliga motivet: att säkra egna intressen under täckmanteln av juridik.

Dessutom: det är lögnaktigt och ohederligt att låtsas som att Trump gör detta av omsorg om venezuelaners frihet. Han själv redan pratat om att USA ska ”run” Venezuela temporärt och utnyttja oljan, så blanda inte ihop marknadsförd motivering med verkligt egenintresse.
Senast redigerad av slipperyslope 2026-01-06 kl. 01:17.
Citera
2026-01-06, 01:14
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Det är din uppfattning, med all respekt så har jag ingen respekt för något eller någon som vill skydda diktaturer mot folkets vilja.

Ett land som styrs av en diktator är inte suveränt i någon mening som betyder något för mig.

Kidnappade stater måste befrias.

Och du ska själv bedöma om landet är kidnappat och sedan oombedd leka riddare och befria den stackars hjälplösa befolkningen? Vem har gett dig det mandatet?
Citera
2026-01-06, 01:16
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Svara på min fråga; varför försvarar du diktatorn Maduro?

Du vantolkar det mesta jag skriver. Ingenstans har jag ens antytt det du påstår i din fråga. Jag säger att allt USA har gjort där är olagligt.
Citera
2026-01-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
OM det var knark, vilket det mig veterligen inte finns bevis för. Om det var knark i någon båt rör det sig om civila personer - som blivit avrättade utan någon som helst rättslig prövning av främmande makt. Det är jämförbart?
USA fredar sitt land från förgiftning av befolkningen. Radikala metoder förvisso, men de produkter dessa människor olagligt vill föra in till USA är dödliga. Dessa människor kan enkelt skydda sig mot faran av att bli sprängda - håll er borta från USA med ert knark. De väljer.
Citera
2026-01-06, 01:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Att ens börja jämföra Venezuelas oljereserver med andra sydamerikanska länder är i bästa fall ett tecken på okunskap. Venezuela har omkring tjugo gånger mer råolja än land nummer två i regionen – och har dessutom världens största oljereserver. Det är svårt att tänka sig något mer frestande för en oljeberoende + oljeknarkande stormakt.

Venezuela vägrade dessutom att rätta in sig i ledet och började sälja olja till Kina i yuan – en dödssynd ur USA:s perspektiv. Saddam Hussein fick redan erfara vad som händer när man försöker lämna dollarn. Han var länge kompis med Washingtons, med besök av bland andra Donald Rumsfeld, tills han bestämde sig för att prissätta oljan i euro, det var sista spiken i kistan. USA:s militära och politiska dominans gör det riskabelt för länder att lämna dollarn, eftersom sanktioner bara fungerar så länge dollarn dominerar det globala systemet. Se Ryssland som har klarat sig galant trots ekonomiska sanktioner. Därför har länder som försökt skapa alternativ – Irak, Libyen, Iran, Venezuela – hamnat i direkt konflikt med USA, vilket förstärker bilden av att dollarn försvaras med hårda metoder.

https://www.indexmundi.com/energy/?region=sa&product=oil&graph=reserves&display=rank

https://www.msn.com/en-us/money/markets/russia-s-strong-currency-puzzles-economists-signals-economic-woes/ar-AA1St6Ka

Övriga sydamerikanska länder har dels mycket små oljereserver, dels har de inte utmanat dollarn eller ställt sig i vägen för USA:s intressen. Där finns ingen anledning att ingripa.

En enkel genomgång av mediestatistik visar att Kuba, Venezuela och Nicaragua står för över 90 procent av nyhetsflödet från Sydamerika – och detta långt innan Maduros bortförande. Det är ingen slump: det är de 2 länderna som vägrar sitta i knä på de 'snälla' terroristerna norr om Rio Grande. Och den servila, underdåniga MSM vågar inte ifrågasätta makten, utan fungerar enbart som en megafon för det mantra som makthavarna befaller dem att sprida.

Är det därför som Venezuela är så rikt och det kommer miljontals flyktingar från andra sydamerikanska länder till Venezuela?

Både Brasilien och Colombia har en mer lönsam oljeindustri.

Vare sig Kuba eller Nicaragua ligger i Sydamerika… 🤦‍♂️

Det är rätt så lätt att avfärda din lögn om att det skulle handla om de tre länderna till 90%. Mexiko, Brasilien, Salvador och Haiti är väldigt förekommande ämnen. Även Argentina och Colombia till en viss del.

Du försökte ljuga, men jag går inte på de där billiga lögnerna.

Venezuelas olja är ytterst kostsam att få upp ur jorden.

Den venezuelanska diktaturen har prioriterat sin överlevnad och skamlösa relationer med riktiga diktaturer och terrorister som Ryssland, Kina och Iran.

Rysslands ekonomi är katastrofal och folket lämnar landet, precis som för Iran och Venezuela.
Citera
2026-01-06, 01:21
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Du har ju klivit 100% procent snett, Venezuela var en stabil demokrati innan Chávez och Maduro förstörde landet.

Sluta med den där lögnaktiga och rasistiska retoriken om att venezuelaner som folk inte skulle vara redo för demokrati. För de har redan bevisat att de vill ha och klarar av demokrati.

Jag är inte rasist. Till skillnad från dig betraktar jag inte folket i Venezuela som hjälplösa. De kommer klara sig utan din och min hjälp. Om de tror uppror är enda sättet så får de göra det. Det måste komma inifrån. Historien har lärt oss att utländsk intervention i en stats inrikespolitik sällan leder till något gott. Kan inte komma på ett enda exempel.
Citera
2026-01-06, 01:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Och du ska själv bedöma om landet är kidnappat och sedan oombedd leka riddare och befria den stackars hjälplösa befolkningen? Vem har gett dig det mandatet?

Är du skön eller? Det är det venezuelanska folket som säger det.

Vem fan är du? Vem tror du att du är att sätta dig över det venezuelanska folkets vilja?!
Citera
2026-01-06, 01:22
Medlem
Citat:
Det kommer aldrig att fungera. Tyvärr är det så många tänker. Man tror sig veta hur folk i andra länder tänker och fungerar. Men i Mellanöstern, Ryssland och Kina vill de ha starka beslutsamma och ansvarsfulla makthavare, inte en massa demokratiskt obeslutsamt tjafs och de ser det som deras nationella plikt att följa sin ledare. Det är samma känslor som gör att Trump har fått makten i USA. är i Sverige och västvärlden är individens frihet mycket viktigare. Jag vill själv leva i en demokrati men accepterar och respekterar även de länder som har andra styrelseskick.
Om de såg det som sin plikt att följa sin ledare skulle de väl inte fly och migrera till andra länder? Varför ska de prompt ta sig till våra ”demokratiska obeslutsamma länder” som de ogillar? Varför är de inte nöjda hemma?

Problemet är att de vill äta kakan och ha den kvar. De ska styra sig själva MEN samtidigt kunna välja att flytta till ett västland om de har lust. Det är den ekvationen som inte funkar.
Citera
2026-01-06, 01:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Är du skön eller? Det är det venezuelanska folket som säger det.

Vem fan är du? Vem tror du att du är att sätta dig över det venezuelanska folkets vilja?!
https://x.com/BTnewsroom/status/2008318545101193361?s=20

Det venezuelanska folket säger inte det.
Citera
Avstängd
Citat:
Jag är inte rasist. Till skillnad från dig betraktar jag inte folket i Venezuela som hjälplösa. De kommer klara sig utan din och min hjälp. Om de tror uppror är enda sättet så får de göra det. Det måste komma inifrån. Historien har lärt oss att utländsk intervention i en stats inrikespolitik sällan leder till något gott. Kan inte komma på ett enda exempel.

Men här har du ju fel, jag fattar inte varför du envisas med dina lögner och felaktigheter?

Det venezuelanska folket har tydligt visat att de har fått nog av den venezuelanska diktaturen men att de saknar förmåga att störta en starkt beväpnad diktatur.
Citera
Medlem
Hangis avatar
Gillar inte att USA gjorde detta.
Men satan vilken imponerande militär operation.
Citera
2026-01-06, 01:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
https://x.com/BTnewsroom/status/2008318545101193361?s=20

Det venezuelanska folket säger inte det.

Sluta ljuga, det venezuelanska folket vill ha demokrati och stöttar störtandet av diktatorn Maduro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in