2026-01-06, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det absolut mest effektiva är att hjälpa i närområdet. Om folk flyr för sina liv från våra grannländer är det vår moraliska skyldighet att göra vårt bästa. Men vi ska inte ta in fler flyktingar än vad vi klarar av och vi ska absolut inte blanda oss i våra grannländers styre. Det får de klara själva.
Diktaturer kommer att skapa flyktingar och migranter. Om vi ska vara riktigt ärliga så är det bästa som väst skulle kunna göra att ta över styret i ett antal länder i världen. En renässans för imperialismen. Välståndet skulle öka markant på många håll. Men nu är det tyvärr inte gångbart.
Citera
2026-01-06, 01:01
Avstängd
Citat:
Nej, om de har tagit makten över landet så är de landets de facto makthavare och vi har inget mandat att störta dem bara för att de har en annan statsideologi. Talibanerna i Afghanistan är ett exempel. Bara om de däremot attackerar vårt land så har vi rätt att försvara oss.

Det är din uppfattning, med all respekt så har jag ingen respekt för något eller någon som vill skydda diktaturer mot folkets vilja.

Ett land som styrs av en diktator är inte suveränt i någon mening som betyder något för mig.

Kidnappade stater måste befrias.
Citera
2026-01-06, 01:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_proven_oil_reserves

Här ser man bakgrunden till USAs långsiktiga politik av vilken Trump inte kör bakom kulisserna utan säger rakt ut vad man vill ha. Venezuela har mest olja i världen, 5-10 gånger mer än USA.

Vi ser även varför Trump vill ha Kanada.

Trump: USA kan komma att subventionera oljebolagens insatser att återuppbygga Venezuelas infrastruktur efter attacken, ett projekt som kan ta mindre än ett och ett halvt år. – En enorm summa pengar kommer att behöva spenderas och oljebolagen kommer att spendera den, och sedan kommer de att få ersättning av oss eller genom intäkter, säger Trump.

Fast oljan kommer upp ur marken först när Trump är död. Det kommer att ta tio år innan det blir lönsamt att få upp oljan, inte ett och ett halvt år.
Citera
2026-01-06, 01:03
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Brasilien, Ecuador, Colombia och även Argentina har alla olja.

Så ditt påstående om att det inte finns andra länder i Sydamerika med olja är felaktigt.

För både Colombia och Ecuador så är oljan deras största exportvara.

Så din argumentation bygger på ett felaktigt antagande.

När det gäller Haiti så har jag läst och hört en hel del om det. Det är kanske svårt att höra saker om man inte läser tidningen och lyssnar på nyheterna? Då kanske man även får för sig att bara Venezuela har olja i Sydamerika?

Anledningen till att Maduro fick åka helikopter var att han är en diktator som har låtit Venezuela bli en lekplats för kinesiska, ryska, iranska och andra islamistiska intressen. Sen så blev inte hans situation bättre av att miljontals venezuelaner flytt landet och att han var hatad av majoriteten av folket.

Att ens börja jämföra Venezuelas oljereserver med andra sydamerikanska länder är i bästa fall ett tecken på okunskap. Venezuela har omkring tjugo gånger mer råolja än land nummer två i regionen – och har dessutom världens största oljereserver. Det är svårt att tänka sig något mer frestande för en oljeberoende + oljeknarkande stormakt.

Venezuela vägrade dessutom att rätta in sig i ledet och började sälja olja till Kina i yuan – en dödssynd ur USA:s perspektiv. Saddam Hussein fick redan erfara vad som händer när man försöker lämna dollarn. Han var länge kompis med Washingtons, med besök av bland andra Donald Rumsfeld, tills han bestämde sig för att prissätta oljan i euro, det var sista spiken i kistan. USA:s militära och politiska dominans gör det riskabelt för länder att lämna dollarn, eftersom sanktioner bara fungerar så länge dollarn dominerar det globala systemet. Se Ryssland som har klarat sig galant trots ekonomiska sanktioner. Därför har länder som försökt skapa alternativ – Irak, Libyen, Iran, Venezuela – hamnat i direkt konflikt med USA, vilket förstärker bilden av att dollarn försvaras med hårda metoder.

https://www.indexmundi.com/energy/?region=sa&product=oil&graph=reserves&display=rank

https://www.msn.com/en-us/money/markets/russia-s-strong-currency-puzzles-economists-signals-economic-woes/ar-AA1St6Ka

Övriga sydamerikanska länder har dels mycket små oljereserver, dels har de inte utmanat dollarn eller ställt sig i vägen för USA:s intressen. Där finns ingen anledning att ingripa.

En enkel genomgång av mediestatistik visar att Kuba, Venezuela och Nicaragua står för över 90 procent av nyhetsflödet från Sydamerika – och detta långt innan Maduros bortförande. Det är ingen slump: det är de 2 länderna som vägrar sitta i knä på de 'snälla' terroristerna norr om Rio Grande. Och den servila, underdåniga MSM vågar inte ifrågasätta makten, utan fungerar enbart som en megafon för det mantra som makthavarna befaller dem att sprida.
Senast redigerad av dengo.dajorden 2026-01-06 kl. 01:09.
Citera
2026-01-06, 01:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Och det är olagligt att smuggla in knark. Ingen gråter för att några brottslingar får sätta livet till.

OM det var knark, vilket det mig veterligen inte finns bevis för. Om det var knark i någon båt rör det sig om civila personer - som blivit avrättade utan någon som helst rättslig prövning av främmande makt. Det är jämförbart?
Citera
2026-01-06, 01:04
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Man vet att du saknar argument när du drar upp en envåldshärskare som levde för 500 år sen! 😂😂😂

Du borde bli komiker! 😁

Ett lands suveränitet är redan borta när terrorister tagit över makten och bildat en diktatur som strider mot folkviljan och landets suveränitet.

Vad jag ville säga är att demokrati tar tid och måste växa fram organiskt. Olika länder är i olika utvecklingsstadier och har olika förutsättningar. Under vissa perioder av ett samhälles utveckling kan en hårdhänt men rationell envåldshärskare vara bästa styrelseskicket. Att försöka skapa demokrati genom militär intervention lyckas aldrig. Och USA bryr sig inte om Venezuelas befolkning. De gillar att ha demokrati och frihet på fanorna. Liksom under de medeltida kristna korstågen är det makt och plundring det handlar om.
Citera
2026-01-06, 01:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag vet att det venezuelanska folket är glada att diktatorn maduro är borta, varför är det så svårt att acceptera för dig?

Det är sjukligt vilket behov du har att jag ska spekulera om saker ingen vet.

Det var inte det jag frågade. För tredje gången: Vad får dig att tro att Trump-adminstrationen bryr sig om det venezuelanska folket?
Citera
2026-01-06, 01:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du påstod att det fanns knark på båtarna. Jag har inte sett bevis på det, så jag kanske har missat det och frågade därför om du har bevis du kan länka till. Men det har du alltså inte, förmodar jag.

Du pratade om demokrati och att motarbeta diktaturer, sedan jämförde du med polis. Då påpekade jag att USA:s handlingar angående detta är olagliga. Det USA gör här är högst relevant i den här diskussionen, så om USA gör detta med olagliga metoder är det naturligtvis relevant. Men det håller du inte med om?

Du får nog läsa på lite bättre, det finns gott om bevis att det handlade om knarkbåtar.

Att du ignorerar bevisen är ju ett tecken på att du inte är så intresserad av sanningen. Har du ens brytt dig om att göra någon egen research i frågan? Du har väldigt låg trovärdighet och kunskap i ämnet.

USA gjorde Venezuela, det venezuelanska folket en stor tjänst genom att plocka bort deras diktator.

Jag förstår att du älskar diktatorn Maduro men det finns ingen lag som jag erkänner som säger att det är ett brott att plocka bort en diktator.

Eller förespråkar du lagar som skyddar diktaturer och förtrycker och fördriver människor?

Det är ett ytterst märkligt utspel från dig, men du kan väl säga det högt?

Du vill ha lagar som skyddar diktatorer mot folkviljan.
Citera
2026-01-06, 01:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det var inte det jag frågade. För tredje gången: Vad får dig att tro att Trump-adminstrationen bryr sig om det venezuelanska folket?

Svara på min fråga; varför försvarar du diktatorn Maduro?
Citera
2026-01-06, 01:10
Avstängd
Citat:
Vad jag ville säga är att demokrati tar tid och måste växa fram organiskt. Olika länder är i olika utvecklingsstadier och har olika förutsättningar. Under vissa perioder av ett samhälles utveckling kan en hårdhänt men rationell envåldshärskare vara bästa styrelseskicket. Att försöka skapa demokrati genom militär intervention lyckas aldrig. Och USA bryr sig inte om Venezuelas befolkning. De gillar att ha demokrati och frihet på fanorna. Liksom under de medeltida kristna korstågen är det makt och plundring det handlar om.

Du har ju klivit 100% procent snett, Venezuela var en stabil demokrati innan Chávez och Maduro förstörde landet.

Sluta med den där lögnaktiga och rasistiska retoriken om att venezuelaner som folk inte skulle vara redo för demokrati. För de har redan bevisat att de vill ha och klarar av demokrati.
Citera
2026-01-06, 01:12
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Diktaturer kommer att skapa flyktingar och migranter. Om vi ska vara riktigt ärliga så är det bästa som väst skulle kunna göra att ta över styret i ett antal länder i världen. En renässans för imperialismen. Välståndet skulle öka markant på många håll. Men nu är det tyvärr inte gångbart.

Det kommer aldrig att fungera. Tyvärr är det så många tänker. Man tror sig veta hur folk i andra länder tänker och fungerar. Men i Mellanöstern, Ryssland och Kina vill de ha starka beslutsamma och ansvarsfulla makthavare, inte en massa demokratiskt obeslutsamt tjafs och de ser det som deras nationella plikt att följa sin ledare. Det är samma känslor som gör att Trump har fått makten i USA. är i Sverige och västvärlden är individens frihet mycket viktigare. Jag vill själv leva i en demokrati men accepterar och respekterar även de länder som har andra styrelseskick.
Citera
2026-01-06, 01:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du får nog läsa på lite bättre, det finns gott om bevis att det handlade om knarkbåtar.

Att du ignorerar bevisen är ju ett tecken på att du inte är så intresserad av sanningen. Har du ens brytt dig om att göra någon egen research i frågan? Du har väldigt låg trovärdighet och kunskap i ämnet.

USA gjorde Venezuela, det venezuelanska folket en stor tjänst genom att plocka bort deras diktator.

Jag förstår att du älskar diktatorn Maduro men det finns ingen lag som jag erkänner som säger att det är ett brott att plocka bort en diktator.

Eller förespråkar du lagar som skyddar diktaturer och förtrycker och fördriver människor?

Det är ett ytterst märkligt utspel från dig, men du kan väl säga det högt?

Du vill ha lagar som skyddar diktatorer mot folkviljan.

Du kan alltså inte länka till något bevis på att det fanns knark i en enda båt. Okej.

Maduro ska ersättas med något, oavsett hur glada vissa är i Venezuela är. För fjärde gången: Vad får dig att tro att Trump-adminstrationen bryr sig om det venezuelanska folket?

Jag tolkar dina svar på min fråga som att beviset på att USA kommer göra det bättre för det venezuelanska folket finns att hitta i venezuelaners ansiktsuttryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in