2026-01-04, 04:45
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Överdrivet som vanligt av SMHI.
Jag tycker inte SMHI har överdrivit. De har sett över varningarna kontinuerligt, och i några fall nedgraderat eller tagit bort dem tidigare än tänkt, när vädret mojnat. Helt korrekt agerat. T.ex. finns det inga orangea varningar kvar nu, trots att de från början skulle gällt fram till söndag fm, eller t.o.m. hela söndagen. I nåt fall gjorde SMHI tvärtom, uppgraderade när vädret utvecklades värre än man trodde. En prognos är en prognos, inte en exakt spådom om exakt hur framtiden kommer att se ut. Och en varning är en varning för vad som kan inträffa, inte heller det är en exakt förutsägelse.

En sak som kom för mig; när bilar för ca ett år sen blev fast i milslånga köer, i ett snöväder på E22 söder om Kristianstad, så fick SMHI och trafikverket kritik för att ha varnat för lite. Nu gnälls det på att de varnar för mycket...
Citera
2026-01-04, 06:36
Medlem
Sunimods avatar
Aktuellt läge för tågen.
Kommer troligen påverka många som varit bortresta under nyårshelgen.

"Trafikverket har stängt av all tågtrafik via Gävle och avråder alla från att köra bil i området – fram till måndag förmiddag."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0pny7G/sj-om-installda-tagen-vi-ar-pa-helspann
Citera
2026-01-04, 08:09
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu blev faktiskt också jag här på västkusten påverkad av "ovädret". Min frus mosters flyg imorgon blev inställt. Högst oklart varför, för det är ju fint väder här, och kul att hon blir kvar ett tag till, för jag gillar tantan...
Men för helvete, det blåser ju knappt, och har snöat någon decimeter, vad i helvete håller alla på med, varför blir det panik så fort det kommer lite snö????
Du får ta fram sparken och köra runt tanten på din decimeter snö, så ni kan umgås lite till... 😀
Citera
2026-01-04, 08:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multitudes
Nä flyttade ut. Skottat axlarna av mig så därav min irritation. Häruppe i Hälsingland har det varit en riktigt jobbig jul/nyår med först Johannes som tog strömmen tre dygn (vissa har ännu inte fått den tillbaks tror runt 1000) och sen nu Anna två-tre dagar med en meter snö.

Jo, det förstår jag. Surt. Men, det jag menade var för dem som bor ex. i Stockholm, där jag sett de flesta bilderna/reportagen/rapporteringarna från MSM och det blir löjligt att kalla detta snökaos, snökanon, oväder och dylikt när man själv på bilderna kan se att så inte är fallet - storstadsbor och särskilt Stockholmare är ytterst fjolliga och känsliga, tydligen...

Hoppas du får strömmen åter, fortast möjligt...
Citera
2026-01-04, 09:15
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
En sak som kom för mig; när bilar för ca ett år sen blev fast i milslånga köer, i ett snöväder på E22 söder om Kristianstad, så fick SMHI och trafikverket kritik för att ha varnat för lite. Nu gnälls det på att de varnar för mycket...
Det är bara i den här tråden det gnälls. Någon sådan diskussion har jag inte hört nån annanstans än här på Flashback.

Jag tar det för vad det är, en humortråd. Vi FB-missbrukare hänger här för att vi har för lite att göra under helgerna, och kylskåpen fyllda med bärs. Jag bara garvar över käftandet mellan weather drama queens och klimatförnekare!

Idag ska jag ta mig ut på en långpromenad, nu när det lugnat sig lite. Jo förresten, nu yr det en snöby igen utanför huset. Jag måste ställa mig på tå för att se ut, eftersom jag fortfarande har en 2 meter hög snödriva som blockerar utsikten. Måste ut och skotta bort den idag. Det är på läsidan från fjärden på andra sidan huset som drivorna byggts upp. Har hela Bottenhavet som legat på med polarvind.
Citera
2026-01-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Jag tycker inte SMHI har överdrivit. De har sett över varningarna kontinuerligt, och i några fall nedgraderat eller tagit bort dem tidigare än tänkt, när vädret mojnat. Helt korrekt agerat. T.ex. finns det inga orangea varningar kvar nu, trots att de från början skulle gällt fram till söndag fm, eller t.o.m. hela söndagen. I nåt fall gjorde SMHI tvärtom, uppgraderade när vädret utvecklades värre än man trodde. En prognos är en prognos, inte en exakt spådom om exakt hur framtiden kommer att se ut. Och en varning är en varning för vad som kan inträffa, inte heller det är en exakt förutsägelse.

Nej, SMHI har alltid varnat fel.
I decennier har dom varnat förmycket eller för lite.
99% av gångerna har det varit förmycket.

Säkert Paasikivi som fått jobb på SMHI, men nu bablar han om väder istället för ryssen.

Jag tror att det är folk som inte tog just den förra varningen på allvar för ett år sedan, men istället för att dumförklara befolkningen så överdriver man varningar.
Senast redigerad av Nigarn 2026-01-04 kl. 10:31.
Citera
2026-01-04, 10:28
Medlem
LKKINGENs avatar
Såg precis ett bildkollage i Aftonbladet.. såg ut som vart som helst i Norrbotten men tydligen står hela Sverige still när det kommit lite snö i Tjockhult, ja fy fan dessa Stockholmare.
Citera
2026-01-04, 11:13
Avslutad
https://www.smhi.se

SMHI utfärdar en gul varning för snöfall i sydöstra Götaland.

Den gäller på måndagen, från klockan 02 till 14 och omfattar över Blekinge,
nordöstra Skåne, södra Öland, samt delar av Småland, Halland och Västergötland.

"Det innebär tidvis kraftigt snöfall som totalt kan ge 5-15 cm, lokalt mer", skriver SMHI.
Citera
2026-01-04, 12:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Såg precis ett bildkollage i Aftonbladet.. såg ut som vart som helst i Norrbotten men tydligen står hela Sverige still när det kommit lite snö i Tjockhult, ja fy fan dessa Stockholmare.
Det finns kritiska saker även med mindre snömängder och det är när bilar med dåliga vinterdäck ger sig ut på vägarna.
Eller lastbilar med dåliga däck, ofta utländska lastbilar med enkel bakaxel.
Räcker med en sådan lastbil på fel ställe så får man kilometerlånga köer.
Även personbilar som kört in i vajerräcken på 2-1 vägar.

Men vad vi sett hittills så verkar varningarna hjälpt till att få ner antalet olyckor och stillastående fordon som fastnat.
Citera
2026-01-04, 12:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsrunda
https://www.smhi.se

SMHI utfärdar en gul varning för snöfall i sydöstra Götaland.

Den gäller på måndagen, från klockan 02 till 14 och omfattar över Blekinge,
nordöstra Skåne, södra Öland, samt delar av Småland, Halland och Västergötland.

"Det innebär tidvis kraftigt snöfall som totalt kan ge 5-15 cm, lokalt mer", skriver SMHI.
Har man alltid varnat för en decimeter snö, eller är det något modernt? Jag kanske inte har lyssnat...
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-01-04 kl. 12:40.
Citera
2026-01-04, 12:38
Medlem
Imnshos avatar
Nu får vi se hur många hjärtinfarkter vi får efter snöskottningen.

Men det är ju inte SMHI:s sak att varna för....

Dom som vill bräcka grannen i villaområdet kan iofs köra sina dyra snöslungor, som knappast använts de sista ljumma (f'låt - ljuva) åren.
Citera
2026-01-04, 13:19
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har man alltid varnat för en decimeter snö, eller är det något modernt? Jag kanske inte har lyssnat...

Möjligen om det kommer under en timme eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in