Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 02:49
Medlem
Snaidistens avatar
02:48 och knappt synligt snöfall på Södermalm. En nothingburger igen!
Citera
2026-01-03, 03:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Träden som föll över elledningarna brydde sig inte om varningarna, det har du helt rätt i

Det märks att du har svårt att följa ett resonemang. Det du citerar var mitt svar på en som påstod att det skulle vara lättare att motverka och avhjälpa strömavbrotten genom att folk är hemma i stället för att vara ute och hindra räddningsarbetet.
Citera
2026-01-03, 03:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
I södra Sverige är minus 20 typ det kallaste som förekommer och då blåser det aldrig något i princip vid minus 20. Norrut kan det väl ändå blåsa en del och vara minus 20. Vad exakt jag nu menar med norrut. Men visst kan det i fjälltrakter vara både minus 20 och ganska rejäl blåst? Då blir det fan kallt...

Jag har inte upplevt minus 20 i Skåne, däremot har jag gjort det i Östergötland och det kändes som minus 20 i Västerbotten. Jag har även upplevt minus 40 i Norrbotten och det var olidligt kallt, även minus 30 är in i helvete kallt. Nedkylningsfaktor vid starka vindar kan göra att även minus 10 blir riktigt kallt för en människa. Döda ting som bilmotorer känner dock inte den nedkylningsfaktorn eftersom de inte har ett temperaturregleringssystem såsom en människa. Det är bara materia utan förmåga till temperaturreglering. Att starta en bil i minus 10 även om det blåser mycket är avsevärt mycket enklare än att starta den i minus 30. Vid minus 40 skulle jag inte ens försöka starta den.
Citera
2026-01-03, 04:46
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Var precis ute och mätte snön: 25cm har det kommit sedan det började snöa på Fredag morgon. Östra Småland (Kalmar Län). Fick ett SMS från SOS rörande att inte ge sig ut på vägarna och att E22:an tydligen ska vara helt och hållet stängd p.g.a. ovädret.
Citera
2026-01-03, 05:16
Medlem
isa67s avatar
Här (Stockholm,Täby) vräker snön ner ,kl . 05.15 och har så gjort i flera timmar.
Citera
2026-01-03, 05:27
Avslutad
400 fordon uppskattas vara fast på E22 och
räddningstjänsten säger att det är ”kaos” på
E22 mellan Oskarshamn och Mönsterås.

Ja, stackars jävlar som är fast, stormen Anna är stygg nu mot lilla Sverige.

Ett VMA har utfärdats och prognosen är att problemet först är löst under lördagsförmiddagen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/raddningsfordon-korde-fast-i-snon-bandvagnar-kallas-in
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kaos-pa-e22-efter-snofall
Citat:
Viktigt meddelande till allmänheten i Högsby, Mönsterås och Oskarshamns kommun, Kalmar län.
Det är långa köer på E22 på grund av snöoväder. Räddningstjänsten jobbar med att lösa köbildningen.
Preliminär prognos är lördag förmiddag. Allmänheten uppmanas att inte ge sig ut på vägarna.
Vid behov av hjälp påkalla uppmärksamhet från räddningstjänstens personal eller ring 112 vid akut
behov. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
Citera
2026-01-03, 06:47
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/hundratals-fast-pa-e22an-i-smaland

Smart att ge sig ut i trafiken, med barn i bilen, för att kolla på ishockey.
Citera
2026-01-03, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu är de röda varningarna borttagna och ersatta med gula och orangea. Man fick rätt i slutändan trots allt (som vanligt).

Nu med facit i hand så hade du fel, och att smhi ändrade sig till orange visade ju sig också vara fel. De skulle hållit sig till den röda varningen bara. Då kanske folk haft vett å hållit sig borta från vägarna, men det verkar ju inte någon som lyssnar på smhi längre.
Citera
2026-01-03, 08:04
Medlem
Jodo21s avatar
Bor i Södra Norrland och visst är det en hel del snö, t.om för oss.. det som gör det besvärligt är att det aldrig är uppehåll utan det snöar och blåser konstant, har gjort så nu i sedan 1/1 och kommer pågå hela dagen & natten,+ en bit in på morgondagen. Plogbilarna gör säkert allt dom kan men 1 timme senare så märks det knappt att dom varit här så..

Var ute på en promenad igår (jag var lite feg och lät bilen stå hemma) men att folk ändå ska försöka ge sig ut på vägarna är för mig helt ofattbart, såg väl en handfull bilar som hade kört fast, folk tutade på varann, man backade åt "fel" håll osv, det vara rena parodin.

Av det jag såg skulle jag säga att 4/5 bilarna härstammade från en "icke skidåkande nation", det kanske förklarar en del..
okunskap, eller så chansar man och tror att det kommer gå.

2 bilder som jag tog nu på morgonen från köksfönstret
https://ibb.co/rjQ2j6M
https://ibb.co/cKyDLRNx
Citera
2026-01-03, 08:49
Medlem
8
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Jag är ändå ämnad att till viss del hålla med dig. Att det har varit en höst med runt 10 grader in i december och sedan blir plötslig snöstorm är inte typiskt Stockholm.
Det stämmer inte. Jag skrapade bilrutan första gången i slutet på september, flera morgnar på raken och det har varit periodvis minusgrader från slutet på oktober. Gäller typ 5 km från tullarna.
Citera
2026-01-03, 08:51
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jag vet också folk som var utan ström så länge efter Gudrun. Vi hade väl ett par dagar tror jag. Jag bor nog i närheten av de delarna som drabbades värst. Men här kännas det som att strömavbrott knappt förekommer längre? Sen var ju Gudrun det värsta med råge i våra delar av landet under min livstid men här känns det som några stora problem inte funnits sen dess.
Jag bor i Småland och efter Gudrun vart jag utan ström i 29 dygn. Jag lyckades få tag på ett litet bensindrivit elverk dagen efter Gudrun. Hade okristlig tur där (har för mig att det var på 1200 watt) så jag hade igång kyl och frys, några lampor och faktiskt funkade teven åsså 🥳
Det var en relativt liten tank så det var inte igång hela nätterna men det var ju liksom inget problem....!
Och, körde jag hydroforen(vattenpumpen) helt utan annan belastning kunde jag fylla hydro-tanken och hade således rinnande vatten (och därmed fungerande toaletter &#128512 så det vart ganska lugnt. På riktigt.
2 kaminer, och ett abnormt stort vedförråd, gjorde livet relativt lätt å leva.
Citera
2026-01-03, 08:52
Medlem
Okej, så detta kan vi förvänta oss idag:

- Stockholmare som grinar över att det är så jobbigt med snö
- Icke-Stockholmare som grinar över att Stockholmarna grinar
- Norrlänningar som tycker att det är rätt åt Stockholmarna
- Rapporter om olyckor med förare som tycker att varningar inte gäller dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto