2026-01-04, 00:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Patetiskt - kan knappt kallas ett oväder, är för fasiken knappt någon snö på mången ställen. Har sett utsända reportrar som står och överdriver om att det snöar så mycket så man knappt kan se något, men på bilderna så är det knappt något snöfall, alls... Även sett bilder från vägar där det kanske ligger tio cm snö och man kallar det för kaos och ändå ser man bilar, bussar, lastbilar och annat som lätt tar sig fram - vad fasiken har hänt med den moderna människan. Ni skulle varit med de riktiga vintrarna på 80-talet -då var det vinter, varje år med minst någon meter snö och runt 20 minusgrader. Nu gråter folk när det är tio minus...

Använd resurserna på rätt sätt och ploga där det behöves så blir det inga större problem, men människor i ledande positioner kan inte längre tänka och hantera ens normala tillstånd - betänk när det kommer riktiga kaostillstånd Hugaligen, då kommer folk verkligen skita på sig och DÖ!

Sjukt PATETISKT!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2026-01-04 kl. 00:30.
Citera
2026-01-04, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Förstår att det är tungt att skotta, man att det skulle rättfärdiga en RÖD varningen kanske blir lite överdrivet. Hehe.

Har du ström?
Citera
2026-01-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Patetiskt - kan knappt kallas ett oväder, är för fasiken knappt någon snö på mången ställen. Har sett utsända reportrar som står och överdriver om att det snöar så mycket så man knappt kan se något, men på bilderna så är det knappt något snöfall, alls... Även sett bilder från vägar där det kanske ligger tio cm snö och man kallar det för kaos och ändå ser man bilar, bussar, lastbilar och annat som lätt tar sig fram - vad fasiken har hänt med den moderna människan. Ni skulle varit med de riktiga vintrarna på 80-talet -då var det vinter, varje år med minst någon meter snö och runt 20 minusgrader. Nu gråter folk när det är tio minus...

Använd resurserna på rätt sätt och ploga där det behöves så blir det inga större problem, men människor i ledande positioner kan inte längre tänka och hantera ens normala tillstånd - betänk när det kommer riktiga kaostillstånd Hugaligen, då kommer folk verkligen skita på sig och DÖ!

Sjukt PATETISKT!

Strömavbrott tre dagar här. Vissa har inte ström än. En meter snö har fallit. Gissar att du haft ström hela tiden
Citera
2026-01-04, 00:54
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multitudes
Strömavbrott tre dagar här. Vissa har inte ström än. En meter snö har fallit. Gissar att du haft ström hela tiden

Självklart finns det undantag - gissar att du inte bor i en stad?
Citera
2026-01-04, 01:01
Medlem
Överdrivet som vanligt av SMHI.
Citera
2026-01-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Självklart finns det undantag - gissar att du inte bor i en stad?

Nä flyttade ut. Skottat axlarna av mig så därav min irritation. Häruppe i Hälsingland har det varit en riktigt jobbig jul/nyår med först Johannes som tog strömmen tre dygn (vissa har ännu inte fått den tillbaks tror runt 1000) och sen nu Anna två-tre dagar med en meter snö.
Citera
2026-01-04, 01:25
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SILVER-TIMOTHY
Mätte nu 53cm snö i östra Småland, Kalmar län. Det ska komma 14cm till de kommande 2 dygnen.

Har bott här mer eller mindre hela mitt liv, men har aldrig sett så mycket snö förrut.
Man blir lite avundsjuk. Tänk om vi hade kunnat få det här uppe i Svealand.
Citera
2026-01-04, 01:38
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Stor blomsterbukett till SMHI, Trafikverket samt trådstartaren som replikerar nötterna som förringar vädervarningarna!

Det finns alltid folk som drabbas av sånt här busväder, allt från livsfara till fastkörda bilar från hemtjänsten, bilar som krockar med vägplogar, raserade altantak och allt möjligt. Vintervädret ska hanteras med respekt!

Många säger att det är "normalt" vinterväder, nja jag skulle säga att en snökanon är "typisk" för årstiden på östkusten men att den i år är lite extra besvärlig.

Till min glädje ser jag att SMHI:s prognos pekar på fint vinterväder framöver (obs i mitt område, ni som får skitväder hos er får klaga nån annastans)
Någon snökanon har det väl knappast varit i närheten av iår? När det snöat en bra bit över metern på kort tid och dom viktigaste samhällsfordonen behöver ersättas av bandvagnar, då pratar vi snökanon.
Citera
2026-01-04, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Någon snökanon har det väl knappast varit i närheten av iår? När det snöat en bra bit över metern på kort tid och dom viktigaste samhällsfordonen behöver ersättas av bandvagnar, då pratar vi snökanon.

Snökanon är ett väderfenomen inte ett exakt mått på hur mycket snö som har fallit. Att det kommer en bra bit över en meter snö på kort tid händer mycket sällan i Sverige. De flesta orter i södra Sverige har aldrig någonsin haft ett snödjup på över en meter.

Men en meter snö är ju såklart "helt vanligt vinterväder". Det var ju trots allt så vintrarna var förr. Och på somrarna sken alltid solen från en klarblå himmel
Senast redigerad av Jal16 2026-01-04 kl. 02:02.
Citera
2026-01-04, 02:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu är det inte mängden nederbörd som SMHI tar sikte på i sina varningar framförallt utan hur nederbörden (och i detta fall blåst) riskerar påverka samhället. Hos mig har det blivit ordentliga drivbildningar på sina håll och med tanke på hur bilister i denna landsände hanterar minsta snöflinga så är det nog bra av SMHI att ta i och får folk att stanna hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Mycket snö är det, men knappast så att det fordrar en varning, i synnerhet inte en röd varning. Tillbaka till ritbordet för SMHI med andra ord.
Citera
2026-01-04, 02:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Du fortsätter att sitta på västkusten och förminska ovädret.

Nu måste jag ut för andra gången idag för att skotta undan en snödriva som är 2 meter hög. Ute är det minst 6 dm i medeldjup. Blåljus och hemtjänst har det tungt just nu.
Nu blev faktiskt också jag här på västkusten påverkad av "ovädret". Min frus mosters flyg imorgon blev inställt. Högst oklart varför, för det är ju fint väder här, och kul att hon blir kvar ett tag till, för jag gillar tantan...
Men för helvete, det blåser ju knappt, och har snöat någon decimeter, vad i helvete håller alla på med, varför blir det panik så fort det kommer lite snö????
Citera
2026-01-04, 02:45
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu blev faktiskt också jag här på västkusten påverkad av "ovädret". Min frus mosters flyg imorgon blev inställt. Högst oklart varför, för det är ju fint väder här, och kul att hon blir kvar ett tag till, för jag gillar tantan...
Men för helvete, det blåser ju knappt, och har snöat någon decimeter, vad i helvete håller alla på med, varför blir det panik så fort det kommer lite snö????
För att folk är korkade och dåligt förberedda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in