2026-01-03, 00:06
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, SMHI brukar förmedla undermåliga prognoser som sällan stämmer överens med verkligheten. Än mer komiskt blir det när de sätter röda varningar för att det snöar lite på vintern. Med samtidigt ska ju SMHI förmedla klimatalarmism och då blir det säkert lätt att man överdriver prognoserna. Precis som gjordes avseende "stormen" Anna.

Skitsnack snarare tvärtom SMHI har alltid haft bäst prognoser när det gäller nederbörd vind samt temperatur. Jämfört med konkurrenterna längs hela ostkusten. Tyvärr har appen blivit sämre med senaste uppdateringen med procentenheter osv som blir helt missvisande samt tagit bort text kommentarerna. Men det kanske är så att dom bara kan kustväder? Eller inte.
Citera
2026-01-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
AB rapporterar

"Det råder totalt snökaos på E22 i Oskarshamn och Mönsterås."

Bara idioter förnekar detta

"Det är totalstopp i trafiken, flera träd har fallit över vägen och troligtvis minst en elledning också.
– Man ska absolut inte ge sig ut. Vi har stärkt upp bemanningen, säger Andersson.
SMHI har utfärdat en orange varning för kraftigt snöfall i området."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lnA5A7/stormen-anna-drar-in

Det är också väldigt lokalt verkar det som. Några mil söderut från Mönsterås är det i princip barmark.

Kollar man SMHI:s nederbördsradar så ser man att det drar in en sk snökanon över Mönsterås och Oskarshamn. Det har kommit 50 cm på vissa ställen ikväll och det kan komma lika mycket till.

Måste vara otroligt svårt att ge varningar när de som inte drabbas några mil bort säger "Va??? Det kom ju ingen snö!!!!"

Har hänt flera gånger innan i området.

https://monsterasbloggen.blogspot.com/2009/12/detta-ar-omojligt-bjorn-berattar-om_18.html
Citera
2026-01-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rejäl överdrift från dig. Det du försöker beskriva är skillnaden mellan kyla (temperatur på termometern) och nedkylning (människokroppens oförmåga att hålla värme). När det är minus 20 i södra Sverige är det som minus 20 i norra Sverige. Däremot är det (oavsett om det är i norr eller söder) en nedkylningsfaktor om det blåser mycket, men det gör det aldrig när det är minus 20.

I södra Sverige är minus 20 typ det kallaste som förekommer och då blåser det aldrig något i princip vid minus 20. Norrut kan det väl ändå blåsa en del och vara minus 20. Vad exakt jag nu menar med norrut. Men visst kan det i fjälltrakter vara både minus 20 och ganska rejäl blåst? Då blir det fan kallt...
Citera
2026-01-03, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Bor man i glesbygd så bör man vara förberedd så bra det bara går. Vet folk ute i skogen som va utan ström i en månad pga stormen Gudrun 2005.

Förhoppningsvis får elbolagen skit för att de inte sett till att minska riskerna för det vi nu ser i bla Gävleborg. Ledningar måste grävas ner, ledningsgator där riskerna för nedfallna träd är som störst måste röjas. Det är inte mening att tusentals träd ska kunna falla över luftburna ledningar på det här sättet. Lagen säger ju t.o.m att det får endast gå 24h efter ett elavbrott innan det ska åtgärdas. Nu har det gått snart en vecka för många.

Jag vet också folk som var utan ström så länge efter Gudrun. Vi hade väl ett par dagar tror jag. Jag bor nog i närheten av de delarna som drabbades värst. Men här kännas det som att strömavbrott knappt förekommer längre? Sen var ju Gudrun det värsta med råge i våra delar av landet under min livstid men här känns det som några stora problem inte funnits sen dess.
Citera
2026-01-03, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Ja och skadorna som uppkom berodde främst på kallhyggen, eller var det bara en slump att det var ett kallhygge ovanför varenda väg o järnväg som gick?

Det diskuterades väl väder och varför Gävle va drabbat? Och du svarar att översvämmningen beror på kalhyggen osv.
Och nu att skador upokom av det.

Tyckte du att det va det ämnet som diskuterades och just det TS ville ha svar på i den här tråden?
Citera
2026-01-03, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Det diskuterades väl väder och varför Gävle va drabbat? Och du svarar att översvämmningen beror på kalhyggen osv.
Och nu att skador upokom av det.

Han har rört ihop det.... Det där med järnvägar, vägar och kalhyggen stämmer MEN det var ju inte i Gävle. I Gävle var det vanlig översvämning. Typ i hela stan. Och som sagt, själva nederbördsmängden har ju inget med kalhyggen att göra. Men helt klart är det något speciellt med Gävletrakten och väder.
Citera
2026-01-03, 01:55
Medlem
Alltså, vad är ni för jävla idioter som låtsas att det här är helt normalt? Jag har levt på den här planeten i 40 år, min morfar i 85 år. Båda av oss i Stockholms innerstad. De här snabba kasten mellan väderlekar är INTE normalt. Jävla idioter. Jag förstår att ni gått till familj och vänner och sagt att klimatkrisen är på låtsas. Men någon gång får ni väl svälja att ni inte vet bättre?

Kan ni ta fram en processor? Eller kanske operera en hjärna? Nej. Det kan ni inte. Men just när det kommer till klimatet så tror ni att ni vet bättre. Återigen. Jävla idioter.
Citera
2026-01-03, 02:05
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gegenpress
Alltså, vad är ni för jävla idioter som låtsas att det här är helt normalt? Jag har levt på den här planeten i 40 år, min morfar i 85 år. Båda av oss i Stockholms innerstad. De här snabba kasten mellan väderlekar är INTE normalt. Jävla idioter. Jag förstår att ni gått till familj och vänner och sagt att klimatkrisen är på låtsas. Men någon gång får ni väl svälja att ni inte vet bättre?

Kan ni ta fram en processor? Eller kanske operera en hjärna? Nej. Det kan ni inte. Men just när det kommer till klimatet så tror ni att ni vet bättre. Återigen. Jävla idioter.

Jag är ändå ämnad att till viss del hålla med dig. Att det har varit en höst med runt 10 grader in i december och sedan blir plötslig snöstorm är inte typiskt Stockholm. Men om man tänker att klimatzonerna skiftat lite norrut är det inte lika märkligt.

För mig (även jag med runt 40 års livserfarenhet), som är uppvuxen i Skåne och numera bor i Stockholm, är det som att klimatet flyttat med mig. Stockholm upplever just nu en klassisk skånsk vinter, där oktober-december i princip är hel-mulet, fuktigt och milt. Sedan slår vintern plötsligt till sent i december eller början av januari.

Det är vad jag är van vid från min uppväxt, men definitivt ett nytt mönster här i Stockholm.
Citera
2026-01-03, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Jag är ändå ämnad att till viss del hålla med dig. Att det har varit en höst med runt 10 grader in i december och sedan blir plötslig snöstorm är inte typiskt Stockholm. Men om man tänker att klimatzonerna skiftat lite norrut är det inte lika märkligt. För mig (även jag med runt 40 års livserfarenhet) som är uppvuxen i Skåne och numera bor i Stockholm är det som att klimatet flyttat med mig. Stockholm upplever just nu en klassisk skånsk vinter. Där oktober-december i princip är hel-mulet, fuktigt och milt. Sedan slår vintern plötsligt till sent i december eller början av januari. Det är vad jag är van vid från min uppväxt, men definitivt ett nytt mönster här i Stockholm.

Det är inte heller normalt för Skåne. Ta fram en valfri karta över snötäcket månadsvis senaste 30 åren så kommer du se ett extremt skifte i mitten på 90-talet.
Citera
2026-01-03, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Håll dig till ämnet som sagt! Du måste håll dig till trådens ämne!

Jag säger till dig att jag inte förnekar klimatförändringar. Men detta har inget med klimatförändringar att göra. Detta är ingen klimatkris! Detta är en vanlig vinterväder!

Var inte orolig!

DU MÅSTE HÅLLA DIG TILL TRÅDENS ÄMNE! Annars riskerar du att få varning.

Nej. 60 - 70 cm snöfall på ett dygn är inte normalt snöoväder för östkusten.
Citera
2026-01-03, 02:20
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gegenpress
Det är inte heller normalt för Skåne. Ta fram en valfri karta över snötäcket månadsvis senaste 30 åren så kommer du se ett extremt skifte i mitten på 90-talet.

Om du läste vad jag skrev så påpekade jag just det; att klimatzonerna skiftat norrut. Denna typ av vinter var vanlig under min uppväxt. Född tidigt 80-tal.
Citera
2026-01-03, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Om du läste vad jag skrev så påpekade jag just det; att klimatzonerna skiftat norrut. Denna typ av vinter var vanlig under min uppväxt. Född tidigt 80-tal.

Fel av mig. Då är vi eniga. Skyller på MacAllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in