Citat:
Ursprungligen postat av
Gegenpress
Alltså, vad är ni för jävla idioter som låtsas att det här är helt normalt? Jag har levt på den här planeten i 40 år, min morfar i 85 år. Båda av oss i Stockholms innerstad. De här snabba kasten mellan väderlekar är INTE normalt. Jävla idioter. Jag förstår att ni gått till familj och vänner och sagt att klimatkrisen är på låtsas. Men någon gång får ni väl svälja att ni inte vet bättre?
Kan ni ta fram en processor? Eller kanske operera en hjärna? Nej. Det kan ni inte. Men just när det kommer till klimatet så tror ni att ni vet bättre. Återigen. Jävla idioter.
Jag är ändå ämnad att till viss del hålla med dig. Att det har varit en höst med runt 10 grader in i december och sedan blir plötslig snöstorm är inte typiskt Stockholm. Men om man tänker att klimatzonerna skiftat lite norrut är det inte lika märkligt.
För mig (även jag med runt 40 års livserfarenhet), som är uppvuxen i Skåne och numera bor i Stockholm, är det som att klimatet flyttat med mig. Stockholm upplever just nu en klassisk skånsk vinter, där oktober-december i princip är hel-mulet, fuktigt och milt. Sedan slår vintern plötsligt till sent i december eller början av januari.
Det är vad jag är van vid från min uppväxt, men definitivt ett nytt mönster här i Stockholm.