Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 18:06
Medlem
De flesta i skolan hatade lever, leverpastej går ann.
Citera
2025-12-30, 18:21
Medlem
Drugglarns avatar
Kommer inte ihåg om det var kycklinghjärta eller lever jag köpte men det var oätligt vilket som. Jag äter gärna blodpudding, pölsa men inälvsmat överlag kan man undvika. Små bitar och rejält med kryddor så funkar det väl men varför?
Citera
2025-12-30, 21:42
Medlem
Äter ofta nötlever, mycket gott och fullproppad med vitaminer och mineraler. Halv centimeters biffar som stekt max 30 sekunder på varje sida.
Som en medium biff.
Stek sedan lök och en skvätt grädde.
Gudomligt gott.
Citera
2025-12-30, 23:06
Medlem
Kennethkvartings avatar
Lever kan vara gott, dock i så fall något av en acquired taste.

Jag minns inte riktigt varför just nu, men jag har lärt mig att man kan äta lever från älgkalv, men inte från äldre älgar. Kanske har äldre älgars levrar ackumulerat en massa smuts och gift.

Nåväl, jag tog reda på en kalvlever en gång och tog hem till fruns mormor, hon strimlade upp och stekte, då smakade det gott. En annan gång gav jag en till frun, hon provade göra en pastej och det var så vidrigt att vi gav den till hunden, som fick kväljningar och backade bort från matskålen med en mycket djup bekymmersrynka i pannan.

Möjligen var jag oförsiktig med kniven när levern skars ut, vad vet jag?
Citera
2025-12-31, 09:01
Medlem
Någon här som smakar gåslever eller anklever? Hur är smaken på sådan jämfört med exempelvis kycklinglever?
Citera
2025-12-31, 09:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Kommer inte ihåg om det var kycklinghjärta eller lever jag köpte men det var oätligt vilket som. Jag äter gärna blodpudding, pölsa men inälvsmat överlag kan man undvika. Små bitar och rejält med kryddor så funkar det väl men varför?

Ren inälvsmat är ju lite speciell.

Men i olika rätter så försvinner ju den speciella smaken, som pölsa, kidney/steak pie, långkokad njurgryta, pölsa, haggis, korvkaka.

Pölsa är ju svingott och det är ju lite allt möjligt i, det bör vara lunga och hjärta i med. Korvkaka finns väl inte att köpa på de flesta ställen i Sverige? Men det är samma koncept fast ugnsbakad och mer leverbaserad.
Citera
2025-12-31, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Förstod inte vad du svarar på? Håller med om att lever är nyttigt och kalvlever är väldigt gott.
kycklinglever var länge sedan jag åt men minns det som helt ok, gott.
Du skrev att det var mycket koppar i lever.
Det är det inte
Citera
2025-12-31, 13:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsopp
Du skrev att det var mycket koppar i lever.
Det är det inte
Var skrev jag det? Citera mig gärna. Koppar är giftigt och inget man skall förtära, förr användes kokkärl av koppar men då med en förzinkade invändigt.

Skulle bli högst oroad om köttdjur (ungdjur) hade koppar i levern.
Citera
2025-12-31, 14:31
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Någon här som smakar gåslever eller anklever? Hur är smaken på sådan jämfört med exempelvis kycklinglever?
Gåslever har en helt annan smak, mer kanske som mild leverpastej blandat med smör än som (stekt) kycklinglever.
Citera
2025-12-31, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Det beror på vem du frågar.
Frågar du mig är all lever äckligt som fan
Har du testat gåslever? Har svårt att tro att det finns någon som inte gillar gåslever.
Citera
2025-12-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Gåslever har en doft som påminner om tonfisk. Väldigt mild smak, gott på kex med lite sylt.
Citera
2025-12-31, 16:36
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Gåslever har en doft som påminner om tonfisk. Väldigt mild smak, gott på kex med lite sylt.

Ok. Jag erkänner att jag inte har provat gåslever. Ska göra detta vid tillfälle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in