2025-12-30, 09:52
Medlem
Lever är kanske det mest näringsrika livsmedlet som finns, äter det en gång i veckan.

Ungnötlever är bäst, helst så färsk som möjligt. Dra av och skär bort sega hinnor och kärl och skiva levern i 1 cm tjocka skivor, dessa täcks med mjölk i några timmar eller över natten.

Mjölken tar bort den bittra smaken. Skivorna i mjölk kan även frysas in så de är redo att tillagas när de tinas.

Levern stekes snabbt i het panna på båda sidor, ska vara rosa inuti. Kan vändas i mjöl innan stekning.

Servera med mycket stekt lök och stekfläsk/bacon som stekes innan levern och hålls varm, kan med fördel även steka äpple och svamp.

Skysås kan vara gott men inget krav, tillbehör ris, potatismos eller kokt potatis. Rårörda lingon till.
Senast redigerad av BakedBakerman 2025-12-30 kl. 09:54.
Citera
2025-12-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lever från ungdjur är att föredra. Kalv, både nöt och älg. Kyckling hörs ju på namnet det är ungdjur.
Lever från äldre djur kan vara stark i smaken, funkar i korv men blir oftast hundmat.
Koppar? Nä, men järn.
Lever är supernyttigt. Och gott. Kalvlever och kycklinglever
Citera
2025-12-30, 10:24
Medlem
vill äta lever. testade det en gång men det smakade som å gå ner på en tjej som har mens. Då gillar jag ändå blodpudding, rått kött osv men fyfan..
Citera
2025-12-30, 10:46
Medlem
zombie-nations avatar
När jag var student åt jag mycket njure, för på den tiden fanns det och var extremt billigt. Smakar lite som lever men mer tuggmotstånd, det kan man absolut också testa.
Citera
2025-12-30, 11:17
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När jag var student åt jag mycket njure, för på den tiden fanns det och var extremt billigt. Smakar lite som lever men mer tuggmotstånd, det kan man absolut också testa.

Sällan man hittar njure i vanliga affärer numer, framförallt inte färsk? Ser ibland någon påse i frysdisken som ligger gömd, men har inte vågat prova. Färsk njure kan dock vara gott, men tycker inte den matchar en bra lever i smak? Lite knepigare att tillreda och göra fri från senor och annat? Har främst sett recept som inkluderar senap omkring njure, och senap tar i min värld lätt över smak?
Citera
2025-12-30, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Skivar man kalv eller ungnötslever i 0,5 cm tunna skivor, kryddar dem försiktigt med salt och nymald svartpeppar, vänder dem sedan i mjöl, steker dem i rikligt med smör på 7:an i ca 1 minut på vardera sida, blir det en vuxen delikatess. Särskilt om man serverar dem med tunt skivad kapris (den lite hårdare kaprisen som ser ut som oliver, inte de mjuka småkulorna!). Man ska inte värma kaprisen. Man kan även (gärna) servera lövtunt röd paprika till lever och ha kruspersilja till. Smakerna blommar i härlig symbios i munnen. Man behöver inte ha mer till, en enkel lite smörsky till, möjligen. Delikatess!

Nämnda lever kan även strimlas och skäras i mindre kuber, vändas lätt i mjöl, stekas på låg temperatur tillsammans med finhackad gul lök och tunnare slantar av morötter och sedan gräddstuvas med ett par skvättar japans soja (efter behag) och serveras med kokt potatis och lingon och kruspersilja - det mest klassiska i Sverige.

Nämnda lever kan med fördel även göras "anglais", små leverbitar vända i mjöl stekta i rikligt med smör tillsammans med baconskivor (jag föredrar bacontärningar) som fått färg och textur, tillsammans med bra kapris och tärningar av grönt äpple och dito gul lök. När tillbehören är klara tillsätter man en halv matsked bra tomatpuré och låter gå runt i pannan till tomatens beska försvinner och omvandlats till sötma, tillsätter då ca 1 dl vatten, låter sedan reduceras på låg värme till vätskan nästan helt förvunnit. Sedan strör man på lite kruspersilja. Delikatess.

Mina tre favoriter av lever. Och jag älskar lever (kalv/nöt, absolut EJ gris, vilken smakar röv, kyckling lever smakar nästan noll). Kalv och ungnötslever är en av de vitmainrikaste detaljer vi kan äta, oerhört billigt. Lever har en både sofistikerat och ch vuxen smak, inte för alla, men blir du väl hooked, äter du den gärna gärna ett par ggr i månaden. Färsk kalv och ungnötslever äts med fördel höst, vinter och vår, tydligen ska man vara försiktig under sommaren. Var även noga med att inhandla den sprudlande färsk, den får en lite oangenämare smak ju längre den ligger paketerad.

Jag är ständig ordförande i leverns vänner. Iaf i min värld. ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Lever är kanske det mest näringsrika livsmedlet som finns, äter det en gång i veckan.

Ungnötlever är bäst, helst så färsk som möjligt. Dra av och skär bort sega hinnor och kärl och skiva levern i 1 cm tjocka skivor, dessa täcks med mjölk i några timmar eller över natten.

Mjölken tar bort den bittra smaken. Skivorna i mjölk kan även frysas in så de är redo att tillagas när de tinas.

Levern stekes snabbt i het panna på båda sidor, ska vara rosa inuti. Kan vändas i mjöl innan stekning.

Servera med mycket stekt lök och stekfläsk/bacon som stekes innan levern och hålls varm, kan med fördel även steka äpple och svamp.

Skysås kan vara gott men inget krav, tillbehör ris, potatismos eller kokt potatis. Rårörda lingon till.

tackar för tipsen, här blir det till att experimentera en smula!!
Citera
2025-12-30, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavista200
vill äta lever. testade det en gång men det smakade som å gå ner på en tjej som har mens. Då gillar jag ändå blodpudding, rått kött osv men fyfan..

haha... aa, inte alla gånger man vinner.

Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Sällan man hittar njure i vanliga affärer numer, framförallt inte färsk? Ser ibland någon påse i frysdisken som ligger gömd, men har inte vågat prova. Färsk njure kan dock vara gott, men tycker inte den matchar en bra lever i smak? Lite knepigare att tillreda och göra fri från senor och annat? Har främst sett recept som inkluderar senap omkring njure, och senap tar i min värld lätt över smak?

tror det är lite som flytande nötblod, och jag ser numera endast nötblod och njurar i den obskyra delen av frysdisken. går kanske att beställa hem färskt om man snackar med butiken.
Citera
2025-12-30, 11:46
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
haha... aa, inte alla gånger man vinner.

tror det är lite som flytande nötblod, och jag ser numera endast nötblod och njurar i den obskyra delen av frysdisken. går kanske att beställa hem färskt om man snackar med butiken.

Okej. Min erfarenhet av njure i butik är att det främst är frysta hårda knyten, lite som kycklinglever, fast större. Något blod har jag aldrig sett? I påsar av ungnötslever kan det däremot finnas lite blod i påsarna. Men jag sköljer alltid av lever innan jag börjar jobba med den. Var noga med att avlägsna den tunna ytan på levern innan du skivar den, när du skivat skär du bort senor och dylikt, inget angenämt att tugga på. Lever ska nästan smälta i munnen. Var noga att inte översteka den så den blir torr. Den ska vara rosa i mitten. Inte farligt alls.

Jag har även gjort en god wock av strimlad lever ihop med rikliga mängder purjolök, vitlök och timjan och ett par droppar soja. Väldigt gott till basmatiris.
Citera
2025-12-30, 15:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsopp
Koppar? Nä, men järn.
Lever är supernyttigt. Och gott. Kalvlever och kycklinglever
Förstod inte vad du svarar på? Håller med om att lever är nyttigt och kalvlever är väldigt gott.
kycklinglever var länge sedan jag åt men minns det som helt ok, gott.
Citera
2025-12-30, 15:28
Avslutad
Lejon och vargar går direkt på levern efter fällt byte, sedan hjärtat och resterande organen och de lägre ställda i packet får nöja sig med muskelkött.
Här i vårat vinklade samhälle kostar kycklingfilé 5x mer än kycklinglevern och folk köper det där torra skit bröstfileerna.

Leverstuvning är underbart, sedan bara äta lever som den är gott och näringsrikt det med.
Men jag föredrar typ leverpastej och sådant mmm gott.
Senast redigerad av ogillarnogdig969t 2025-12-30 kl. 15:31.
Citera
2025-12-30, 15:56
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogillarnogdig969t
Lejon och vargar går direkt på levern efter fällt byte, sedan hjärtat och resterande organen och de lägre ställda i packet får nöja sig med muskelkött.
Här i vårat vinklade samhälle kostar kycklingfilé 5x mer än kycklinglevern och folk köper det där torra skit bröstfileerna.

Leverstuvning är underbart, sedan bara äta lever som den är gott och näringsrikt det med.
Men jag föredrar typ leverpastej och sådant mmm gott.

Vi ska vara tacksamma, att inälvsmat och liknande inte är populärt bland kreti och pleti. Desto mer till "oss" och billigare. Låt kreti och pleti äta billigast möjliga falukorv, billigast möjliga och torra kycklingdelar och nötfärs. Låt dem! Vi andra åter istället gott och nyttigt. Ägnar åt oss excesser likt Edward Blom-figurer. :-D
Citera
2025-12-30, 16:25
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Det beror på vem du frågar.
Frågar du mig är all lever äckligt som fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem