Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 23:20
Medlem
murder4hires avatar
jag är egentligen pinsamt okunnig inom det här området, men jag alltid älskat leverkorv o leverpastej. tror inte jag käkat lever annars. alltså alls.

man ser ju en del fina extrapriser på lever, som redan är rätt billigt, så det kanske vore något att inkorporera i kosten. jag vet inte.

vad säger lådan??
Citera
2025-12-29, 23:27
Medlem
Du bör inte äta lever för ofta efter som de är extremt rikt på vitamin A och koppar, vilket kan vara skadligt i för stora mängder. Någon gång per vecka går bra.
Citera
2025-12-29, 23:28
Medlem
Onanikrems avatar
Lever från ungdjur är att föredra. Kalv, både nöt och älg. Kyckling hörs ju på namnet det är ungdjur.
Lever från äldre djur kan vara stark i smaken, funkar i korv men blir oftast hundmat.
Citera
2025-12-29, 23:32
Medlem
pn222jws avatar
Prova välstekta små leverbitar med gul lök och bacon. Serveras tillsammans med kokt ris och en matsked ketchup. Mycket gott!
Citera
2025-12-29, 23:36
Medlem
Kycklinglever smakar knappt kött, grislever smakar skit i allt utom leverpastej, så finns i princip endast nötlever och kycklinglever att välja mellan i en vanlig matbutik, där kycklinglevern har en betydligt mildare smak, själv använder jag ofta nötlever i grytor, eller som ingrediens i en gammal klassisk leverpanna. Är lever något nytt för dig i köket bör du börja med kycklinglever.
Citera
2025-12-30, 00:32
Avstängd
kyrkstockens avatar
Lever hade en väldigt speciell smak. Makrill har en väldigt speciell smak men jag tycker makrill är god. Lever hade en speciell smak men var äcklig. Vet inte om det "makes sence"?

Vi fick lever i skolan, och nån gång hemma. Nej det har aldrig blivit lever efteråt.
Citera
2025-12-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
jag är egentligen pinsamt okunnig inom det här området, men jag alltid älskat leverkorv o leverpastej. tror inte jag käkat lever annars. alltså alls.

man ser ju en del fina extrapriser på lever, som redan är rätt billigt, så det kanske vore något att inkorporera i kosten. jag vet inte.

vad säger lådan??

Lever är äcklig smak och doft det köper jag bara som hundgodis.
Citera
2025-12-30, 08:38
Medlem
plaskets avatar
Det kan inte vara meningen att människor ska äta lever.
Lukten och smaken borde fungera som en varningssignal att låta bli.
Citera
2025-12-30, 08:49
Avstängd
OndskanIOssAllas avatar
Kycklinglever! Med lök morötter och persilja samt en skvätt balsamvinäger
Citera
2025-12-30, 09:34
Medlem
ZebranJannes avatar
Skivar man kalv eller ungnötslever i 0,5 cm tunna skivor, kryddar dem försiktigt med salt och nymald svartpeppar, vänder dem sedan i mjöl, steker dem i rikligt med smör på 7:an i ca 1 minut på vardera sida, blir det en vuxen delikatess. Särskilt om man serverar dem med tunt skivad kapris (den lite hårdare kaprisen som ser ut som oliver, inte de mjuka småkulorna!). Man ska inte värma kaprisen. Man kan även (gärna) servera lövtunt röd paprika till lever och ha kruspersilja till. Smakerna blommar i härlig symbios i munnen. Man behöver inte ha mer till, en enkel lite smörsky till, möjligen. Delikatess!

Nämnda lever kan även strimlas och skäras i mindre kuber, vändas lätt i mjöl, stekas på låg temperatur tillsammans med finhackad gul lök och tunnare slantar av morötter och sedan gräddstuvas med ett par skvättar japans soja (efter behag) och serveras med kokt potatis och lingon och kruspersilja - det mest klassiska i Sverige.

Nämnda lever kan med fördel även göras "anglais", små leverbitar vända i mjöl stekta i rikligt med smör tillsammans med baconskivor (jag föredrar bacontärningar) som fått färg och textur, tillsammans med bra kapris och tärningar av grönt äpple och dito gul lök. När tillbehören är klara tillsätter man en halv matsked bra tomatpuré och låter gå runt i pannan till tomatens beska försvinner och omvandlats till sötma, tillsätter då ca 1 dl vatten, låter sedan reduceras på låg värme till vätskan nästan helt förvunnit. Sedan strör man på lite kruspersilja. Delikatess.

Mina tre favoriter av lever. Och jag älskar lever (kalv/nöt, absolut EJ gris, vilken smakar röv, kyckling lever smakar nästan noll). Kalv och ungnötslever är en av de vitmainrikaste detaljer vi kan äta, oerhört billigt. Lever har en både sofistikerat och ch vuxen smak, inte för alla, men blir du väl hooked, äter du den gärna gärna ett par ggr i månaden. Färsk kalv och ungnötslever äts med fördel höst, vinter och vår, tydligen ska man vara försiktig under sommaren. Var även noga med att inhandla den sprudlande färsk, den får en lite oangenämare smak ju längre den ligger paketerad.

Jag är ständig ordförande i leverns vänner. Iaf i min värld. ;-)
Citera
2025-12-30, 09:39
Medlem
zombie-nations avatar
Leverpastej smakar ju inte alls lever. Lever smakar skarpt och de flesta gillar inte smaken. Men om man ska försöka sig på den så kycklinglever, eftersom den är mildast.
Citera
2025-12-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
vad säger lådan??
Kycklinglever är perfekt att ha i bolognese, hittade till och med ett färdigt recept.

https://www.ica.se/recept/bolognese-med-kycklinglever-723709/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in