Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
Idag, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
Jag kollar på en film och nyss hade en person svårt att öppna dörren och det var för att det hade snöat och snö låg mot dörren. Dörren tvingades upp och blev i sig som en slags snöskopa. Jag undrar om detta är realistiskt? Var det ingen som tog bort snön framför folks dörrar så man kom ut? När ändrades detta?

Killen ser snö för första gången, på film dessutom och får dessa funderingar.

Det är ett ickeproblem för alla i Sverige, även för de som bor där det snöar som mest.
Citera
Idag, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Förr när då? På 1800-talet?

Ja. Min ytterdörr öppnas inåt och är original från husets byggår som är 1880. Jag bor i norrland där det är mycket snö. Alla dörrar öppnades inåt förut. Det är bra för då är gångjärnen på insidan av huset så det går inte bara att lyfta av dörrarna för att ta sig in. Jag äger många hus där dörrarna öppnas inåt. Ni som aldrig sett det måste ta er ut på landet och titta på gamla hus som häbren. Men det vet ni väl inte ens vad det är för typ av byggnad.
Citera
Idag, 12:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Portar här på Södermalm har nästan alltid porten inåt även när de är byggda på typ 80-talet.
Det är nog mer för att man inte ska öppna dörren ut i trafiken, det kan ju komma en barnvagn eller pensionär som får dörren på sig
Dessutom så äger kommunen i de flesta fall trottoaren, så det blir olovligt utnyttjande av annans mark.
Citera
Idag, 12:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Ja. Min ytterdörr öppnas inåt och är original från husets byggår som är 1880. Jag bor i norrland där det är mycket snö. Alla dörrar öppnades inåt förut. Det är bra för då är gångjärnen på insidan av huset så det går inte bara att lyfta av dörrarna för att ta sig in. Jag äger många hus där dörrarna öppnas inåt. Ni som aldrig sett det måste ta er ut på landet och titta på gamla hus som häbren. Men det vet ni väl inte ens vad det är för typ av byggnad.

Jo ett och annat häbre har jag sett i diverse k-märkta klungor med hus i Dalarna som man kan gå och kolla på som turist.
Citera
Idag, 13:26
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Traditionellt så sopade man bort snön med en kvast

traditionellt så består snö av fruset regn, så om man befinner sig på en plats där det är minusgrader kan man råka ut för det. se upp
Citera
Idag, 14:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Traditionellt så sopade man bort snön med en kvast

Om man kom ut genom dörren. Det har hänt även i moderna tider att man fick klättra ut genom ett fönster för att ens komma ut.
Citera
Idag, 14:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om man kom ut genom dörren. Det har hänt även i moderna tider att man fick klättra ut genom ett fönster för att ens komma ut.
Ja om man bara sitter inomhus dagarna i ända och inte håller efter sig, så är ju chansen större att man blir insnöad, m,m
Men som jag skrivit innan så på en gård utan inomhustoa, så var det mer trafik in och ut, och alla i hushållet var fostrade att sopa undan allteftersom behov.
Sen ska man ut och hämta ved, vatten och mata kreaturen också
Citera
Idag, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att öppna utåt skyddar från att det blåser in snö/regn osv i bostaden när man öppnar dörren, det gör det även svårare att bryta sig in genom att tex sparka/tackla dörren.

anledning till att Entré dörrar oftast öppnas utåt är bla för att det är svårare att bryta sig in. Men även om tex räddningstjänst ska komma in i ett hus/ lgh så ska dörren INTE öppnas inåt om en person har ställt möbler framför eller ligger och blockerar dörren. Samma sak med toadörrar. Det är sällan de öppnas inåt av samma anledning. Dörrar i butiker är oftast förskjutna in i lokalen för att inte slå upp emot gående utanför eller så öppnas de inåt eller skjutdörrar.

Detta har inget ang snö att göra. Äldre hus och äldre dörrar har oftast sämre gångjärn eller har under åren hängt till sig så att de går trögt att öppna.

Länder som U S och A har fått det helt om bakfoten förövrigt.
Citera
Idag, 21:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Det verkar skilja sig från olika delar av landet.

Jag har som sagt bara varit i svenska stugor med dörr som öppnas utåt. Och nästan alla har haft tak över dörren och ett halvsteg upp.

En sån dörr kan inte snöa igen bara genom mycket snö, det måste vara vind också. Men då kan man ta sig ut på andra sidan huset. Tänker jag mig.

Men jag kan tänka mig en utveckling där folk byggt in farstubron för att kunna förvara skor o sånt där och kunna göra den riktiga farstun till ett vanligt rum. Och då måste den yttre dörren som tillkommer öppnas inåt eftersom du nu inte har ett tak över den nya "ytterdörren". Kanske var det som hände i dalarna, som sykkelpump påstod ovan. Sjuttonhundratalsmasarna var litet för smarta för sitt eget bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Första regleringen av detta kom redan 1874!

Moberg gjorde massor av research och var dessutom uppvuxen på landet under tidigt 1900-tal, så vi kan nog lita på honom där.
Den Mobergska fiktionen torde beröra småländska bondeförhållanden runt ca 1840-1850.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in