Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-28, 14:55
Medlem
Krigsgrodors avatar
Jag kollar på en film och nyss hade en person svårt att öppna dörren och det var för att det hade snöat och snö låg mot dörren. Dörren tvingades upp och blev i sig som en slags snöskopa. Jag undrar om detta är realistiskt? Var det ingen som tog bort snön framför folks dörrar så man kom ut? När ändrades detta?
Citera
2025-12-28, 15:01
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
Jag kollar på en film och nyss hade en person svårt att öppna dörren och det var för att det hade snöat och snö låg mot dörren. Dörren tvingades upp och blev i sig som en slags snöskopa. Jag undrar om detta är realistiskt? Var det ingen som tog bort snön framför folks dörrar så man kom ut? När ändrades detta?
Om man inte skottar undan snön utanför dörren, så ligger snön kvar där. Då som nu, inget har förändrats. Är TS ens seriös? Är det här seriösa frågor?
Citera
2025-12-28, 15:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Folk tog, och tar, normalt bort snön framför sina egna dörrar, dörrar som då måste öppnas först.

Iaf sålänge man inte bor i lägenhet, och även då kanske det inte hunnits med än.

Farstu med trappor och tak minskade behovet.
Citera
2025-12-28, 15:13
Medlem
Citat:
Traditionella svenska hus har ett tak över dörren. Visst kan det blåsa in snö mot dörren. Och möjligen ett extremt snöoväder med vinden som ligger på mot dörrsidan på huset kan skapa en betydande snödriva framför dörren och man blir "innesnöad". Men generellt hände det inte. Och om det händer kan man gå ut genom köksingången och gå runt huset och skotta fram dörren utifrån.

Så det är möjligt att du såg en film från en mellantid när moderna hus börjat byggas. Som inte hade ett tak över dörren.

Redigering:
Svenska hus har också en halvstegstrappa upp till dörren. Vilket minskar den eventuella snödrivan som ligger mot dörren jämfört med om dörren varit i markplan.
Senast redigerad av Destbar 2025-12-28 kl. 15:21.
Citera
2025-12-28, 15:17
Medlem
I det områden där man kan "räkna med" att det blir väldigt mycket snö så öppnar man ytterdörren inåt. I alla andra områden räcker det oftast med att ha ett litet tak ovanför dörren, det blir helt enkelt inte så mycket snö att det orsakar problem att öppna dörren (med viss styrka).

Sedan så finns det ofta när det gäller hus, ett fönster man kan öppna och ta sig ut genom om det ligger 2-3 meter snö utanför.
Citera
2025-12-28, 15:19
Medlem
Mitt förra radhus var så. Kunde bara öppna dörren en liten bit. Sen fick jag skotta snön som förhindrade dörren att öppnas helt.
Citera
2025-12-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I det områden där man kan "räkna med" att det blir väldigt mycket snö så öppnar man ytterdörren inåt.
...
Hm. Jag har aldrig varit i en traditionell svensk stuga där dörren öppnas inåt.
Har du något exempel? Eller är det jag som är förvirrad här?
Citera
2025-12-28, 15:28
Medlem
Giant Squids avatar
Traditionellt så sopade man bort snön med en kvast
Citera
2025-12-28, 15:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Har upplevt 30-40cm över en natt ett par ggr i götet. Bornholm hade 2 meter över en natt för 20 år sedan (det hette något särskilt och kan tydligen bli så pga havet ligger omkring).

Så det är klart att det händer.
Citera
2025-12-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Hm. Jag har aldrig varit i en traditionell svensk stuga där dörren öppnas inåt.
Har du något exempel? Eller är det jag som är förvirrad här?

Bra du frågade. Jag skrev väldigt snabbt för jag var på något sätt säker det var en nackdel att öppna dörren utåt när det är en massa snö utanför. Jag googlade och ai-ade på ämnet och blir faktiskt något mer förvirrad själv.

Tydligen öppnar man med fördel dörren utåt även vid mycket snö, men jag förstår inte riktigt problemet som uppstår när man öppnar dörren inåt i det snörika vädret.

I vart fall, du är korrekt. Det finns ingenstans i världen där man väljer att öppna dörren inåt pga man har mycket snö.
Citera
2025-12-28, 15:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Bra du frågade. Jag skrev väldigt snabbt för jag var på något sätt säker det var en nackdel att öppna dörren utåt när det är en massa snö utanför. Jag googlade och ai-ade på ämnet och blir faktiskt något mer förvirrad själv.

Tydligen öppnar man med fördel dörren utåt även vid mycket snö, men jag förstår inte riktigt problemet som uppstår när man öppnar dörren inåt i det snörika vädret.

I vart fall, du är korrekt. Det finns ingenstans i världen där man väljer att öppna dörren inåt pga man har mycket snö.

Att öppna utåt skyddar från att det blåser in snö/regn osv i bostaden när man öppnar dörren, det gör det även svårare att bryta sig in genom att tex sparka/tackla dörren.
Citera
2025-12-28, 18:00
Medlem
Citat:
Var det ingen som tog bort snön framför folks dörrar så man kom ut? När ändrades detta?
Vem skulle ta bort snön? Gårdstomten eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in