Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
En nödutgång bör av uppenbara skäl öppnas utåt, men jag vet inte hur reglerat det är.
I Mobergs utvandrarserie, eller om den var Troells filmatisering, har jag för mig att det nämns att någon insnöad var orutinerad, dörren ska kunna öppnas inåt i områden med mycket snö. Fiktion, men rimligtvis baserad på hur det kunde gå till förr i tiden.
Det verkar skilja sig från olika delar av landet.
Jag har som sagt bara varit i svenska stugor med dörr som öppnas utåt. Och nästan alla har haft tak över dörren och ett halvsteg upp.
En sån dörr kan inte snöa igen bara genom mycket snö, det måste vara vind också. Men då kan man ta sig ut på andra sidan huset. Tänker jag mig.
Men jag kan tänka mig en utveckling där folk byggt in farstubron för att kunna förvara skor o sånt där och kunna göra den riktiga farstun till ett vanligt rum. Och då måste den yttre dörren som tillkommer öppnas inåt eftersom du nu inte har ett tak över den nya "ytterdörren". Kanske var det som hände i dalarna, som sykkelpump påstod ovan. Sjuttonhundratalsmasarna var litet för smarta för sitt eget bästa.