Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 23:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är nog dags att ni besöker valfri "gammelgård" i Dalarna eller längre norrut.
På 1700-talet och tidigare var det mycket vanligt med en ytterdörr som öppnas inåt på gårdar och torp. Oftast med en "kallfarstu" innanför ytterdörren.

Jag pratade inte om gamla fornminnen utan om vanliga bostäder folk bor i dag. Känner folk som bor i hus som är långt över 100 år gamla och deras dörrar öppnas utåt.
Citera
Igår, 02:54
Medlem
jtds avatar
Ja samma en gång när de regnade jätte mycket så var det halt utanför min dörr jag ramlade. Ingen hade borstat bort vattnet ..
Citera
Igår, 06:02
Medlem
Är bostaden som ett kylskåp ? Värmen från bostaden borde väl tina eventuell utanfördörrensnö
Citera
Igår, 07:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I det områden där man kan "räkna med" att det blir väldigt mycket snö så öppnar man ytterdörren inåt.
Nej, det är fel. Skriv inte om sånt du inte begriper.
En av orsakerna till att dörrar öppnas utåt uppe i norr är för att man inte ska dra in en massa snö i hallen då man öppnar.
Citera
Igår, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
Jag kollar på en film och nyss hade en person svårt att öppna dörren och det var för att det hade snöat och snö låg mot dörren. Dörren tvingades upp och blev i sig som en slags snöskopa. Jag undrar om detta är realistiskt? Var det ingen som tog bort snön framför folks dörrar så man kom ut? När ändrades detta?

När jag kollar på gamla stugor i hembygdsmuséer, så går dörren alltid inåt.
När gick vi ifrån inåtgående dörrar?
Citera
Igår, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Är bostaden som ett kylskåp ? Värmen från bostaden borde väl tina eventuell utanfördörrensnö

Ytterdörrar är oftast välisolerade.
Citera
Igår, 10:34
Medlem
Det var väl mer snö förr. Våran dörr brukade dessutom typ frysa fast, man fick sparka på den och så. Det sker inte idag.
Citera
Igår, 11:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Hm. Jag har aldrig varit i en traditionell svensk stuga där dörren öppnas inåt.
Har du något exempel? Eller är det jag som är förvirrad här?
En nödutgång bör av uppenbara skäl öppnas utåt, men jag vet inte hur reglerat det är.
I Mobergs utvandrarserie, eller om den var Troells filmatisering, har jag för mig att det nämns att någon insnöad var orutinerad, dörren ska kunna öppnas inåt i områden med mycket snö. Fiktion, men rimligtvis baserad på hur det kunde gå till förr i tiden.
Citera
Igår, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En nödutgång bör av uppenbara skäl öppnas utåt, men jag vet inte hur reglerat det är.
I Mobergs utvandrarserie, eller om den var Troells filmatisering, har jag för mig att det nämns att någon insnöad var orutinerad, dörren ska kunna öppnas inåt i områden med mycket snö. Fiktion, men rimligtvis baserad på hur det kunde gå till förr i tiden.
Det verkar skilja sig från olika delar av landet.

Jag har som sagt bara varit i svenska stugor med dörr som öppnas utåt. Och nästan alla har haft tak över dörren och ett halvsteg upp.

En sån dörr kan inte snöa igen bara genom mycket snö, det måste vara vind också. Men då kan man ta sig ut på andra sidan huset. Tänker jag mig.

Men jag kan tänka mig en utveckling där folk byggt in farstubron för att kunna förvara skor o sånt där och kunna göra den riktiga farstun till ett vanligt rum. Och då måste den yttre dörren som tillkommer öppnas inåt eftersom du nu inte har ett tak över den nya "ytterdörren". Kanske var det som hände i dalarna, som sykkelpump påstod ovan. Sjuttonhundratalsmasarna var litet för smarta för sitt eget bästa.
Senast redigerad av Destbar Igår kl. 11:41.
Citera
Igår, 11:59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Första regleringen av detta kom redan 1874!

Citat:

Moberg gjorde massor av research och var dessutom uppvuxen på landet under tidigt 1900-tal, så vi kan nog lita på honom där.
Citera
Igår, 12:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
Jag kollar på en film och nyss hade en person svårt att öppna dörren och det var för att det hade snöat och snö låg mot dörren. Dörren tvingades upp och blev i sig som en slags snöskopa. Jag undrar om detta är realistiskt? Var det ingen som tog bort snön framför folks dörrar så man kom ut? När ändrades detta?

Sverige har oftare portar och ytterdörrar som öppnas inåt än utåt som i varmare länder. Vid evakuering vid en brand skall man ha dörrar som öppnas utåt, men vid snö är det bättre inåt för då kan man öppna och sedan skotta inifrån.

Gamla hus hade ju oftast också en sådan liten upphöjd "farstu" (?) med tak över utanför dörren så att mycket mindre snö kan komma framför dörren.
Citera
Igår, 12:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När jag kollar på gamla stugor i hembygdsmuséer, så går dörren alltid inåt.
När gick vi ifrån inåtgående dörrar?

Portar här på Södermalm har nästan alltid porten inåt även när de är byggda på typ 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in