2026-01-02, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Fantastisk serie och skådisar, jag sträcktittade alla avsnitt. Är tyvärr abstinent vilket tillsammans med seriens mörkare inslag gav mig ett...obehagligt mående, men kunde ändå inte sluta titta.

Var någon som sa att det kanske kommer en säsong 2?
Skulle det fungera ens.
Tyckte den var helt okej om än lite knepig.
Citera
2026-01-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogillarnogdig969t
Skulle det fungera ens.
Bror gifter sig och får återfall. Dottern kommer tillbaka och ställer krav. Farsan blir galen och Jana flyr till storstan igen.

Typ så. 4 avsnitt i norrländsk lunk..
Citera
2026-01-03, 01:42
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogillarnogdig969t
Skulle det fungera ens.

uppföljarboken heter ju " Vi for upp med mor" så lär nog komma.
Citera
2026-01-03, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
uppföljarboken heter ju " Vi for upp med mor" så lär nog komma.
Jo det förklarar ju slutet så det är högst troligt.
Citera
2026-01-03, 11:09
Medlem
Kedoxs avatar
Serien är rätt bra men finns några saker att störa sig på:

Citera
2026-01-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har mest erfarenhet av Ångermanland och där finns det gott om risiga bebodda hus och även gott om välskötta hus. I de förstnämnda bor det oftast en ensam gubbe, som Bror.
Några år sedan var jag i Kalix och där i byn berättade invånare att det är 25år sedan någon hade byggt hus.
Att bygga kostar minst lika mycket som i storstäder men att sälja är det inte ens närheten av hälften.
De äldre bygger inte och yngre vill inte binda sig för hela livet dit.
Citera
2026-01-03, 12:18
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brittastina
Det är två böcker till i serien.
Då får vi hoppas att dom också blir film/TV-serie.
Citera
2026-01-03, 17:10
Medlem
Traumaporr är ett nyord som känns passande. Att Bror får återfall och börjar påminna mer om sin alkoholiserade far känns som en tråkig utveckling. NykterBror med tvättat hår var mycket mer intressant. Angelika gillar Siris broderi och vi kanske får en upprepning av historien med Bror/Angelika som incest-Pappa och Siri - bravo. Sen är det så många trådar att det är svårt att hänga med i alltsammans. Jana har inte ens träffat dottern sin och så ska hon till modern och rulla hem henne till jul? Ganska säker på att hon ville "ta dö' på'na" nån dag innan. Och så fort hon inte passar Bror som en knatt så springer han till flaskan... karikatyrerna går varma i den här serien.

Men där kommer John och dottern så ska det bli ett avslut med han också. Känns som att serien hade mått bra av att slimmas ner. Kunde gott varit två bra avsnitt. Historien med Maria var ju... intressant? idiotisk? onödig? Hon får ju två-tre repliker max i hela serien. Och vad var poängen med att Jakob såg Maria knulla John vid björkarna och sedan börja jobba med Jana samtidigt som en gubbe skjuter skallen av sig? Och sen, till råge på allt så finns det säkert en religiös dimension med anspelningar på olika händelser i bibeln. Blir inte klok på sörjan - men det kanske inte är meningen. Misstänker att den går hem mer hos fruntimren? Tacka vet jag vinterstudion. Svag 2 av 5 endast för att avsnitt 4 var bra. Avsnitt 1 -3 är fan 1/5.
Senast redigerad av Ilrvrm 2026-01-03 kl. 17:23.
Citera
2026-01-03, 18:37
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då får vi hoppas att dom också blir film/TV-serie.

Kanske inte den tredje boken. Då kommer många här på FB att bli ledsna. Det blir lesbiskt, det blir mångkultur och över hälften av hemtjänstpersonalen i Smalånger är plötsligt oumbärliga invällare (för invandrare blir tydligen aldrig gamla själva) och det blir Jana som Lisbeth Salander light. Och sedan slutar allt lika dystert som det började.
Citera
2026-01-03, 19:11
Medlem
Nån som kan förklara Jana / Maria och all sex som händer i serien? Känns ju jävligt stelt och kärlekslöst allt som oftast. Och Maria vid björkarna har sex med John och dör där? Hjälp en förstå
Citera
2026-01-03, 22:30
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Han heter ju Bror. Så felet i titeln är att de av någon anledning inte skriver namnet med stor bokstav där.

Inte nödvändigtvis, då han även var hennes bror, med liten bokstav.
Svårt för folk att förstår dialektala uttryck, verkar det som.

Precis som det finns blattesvenska som jag personligen hatar och hånler åt, lik förbannat finns den.
Citera
2026-01-03, 22:34
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Nej, hon hade förträngt allt som hände då, på grund av att hon blev våldtagen.

Förstår inte den där taken....jag upplever inte alls att Jana blev våldtagen av John (det var en annan anv som skrev samma här i tråden). Jag upplever det helt som samtycke. Vari ligger våldtäkten, menar du? Fadrens är ju självklar, men inte Johns. Gick tom tillbaka och kollade den scenen igen, men får det inte öht till en våldtäkt.
(Är själv kvinna, 55år).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in