2026-01-01, 09:00
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Låtsasnorrländska är inget vidare och vem fan säger "modren"?

Modren förekommer lokalt i både Norr- och Västerbotten men det är ett gammalt ord som inte är särskilt vanligt bland personer under 50 skulle jag säga. Såvida de inte tycker det är viktigt att bevara dialekter och mål förstås.
Citera
2026-01-01, 13:09
  #290
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Ingen i Västerbotten kallar sin mamma för modren. Tråkigt att de ska hitta på en massa skit, de pratar inte ens riktig norrländska i många fall. Jag hörde ingen ens andas in ett "sho" under hela serien.

Serien var ändå ok. 4/5

För 30 år sen kunde man höra det ibland. Och det är skrivet så i boken.

Men ja, serien är som sämst när just det ska tas i som mest med dialekten. Är nog svårt att få till det riktigt bra, om man ska vara förstående.
Citera
2026-01-01, 14:24
  #291
Medlem
Ballcancers avatar
Har bara två negativa saker att säga.
1. Att ge morfin utan delegering och sen inte ens få några påföljder är mycket märkligt och icke trovärdigt. Men kanske är sån personalbrist norröver att det är normalt.
2. Serien var för kort.
Och ja en sak till, mer norrländskt snusk!
Citera
2026-01-01, 16:55
  #292
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
... Men är alla hus så risiga i Västerbotten?

Men nu så är det ju inspelat i norrbotten och där är alla, 100%, av alla hus totalt risiga och fallfärdiga. Inte ett hus är fräscht. Du skulle åka förbi och titta. Ett helt fallfärdigt län! Bygger man nåt nytt så är det fallfärdigt inom ett par dagar, helt fantastiskt!
Citera
2026-01-01, 18:09
  #293
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Men nu så är det ju inspelat i norrbotten och där är alla, 100%, av alla hus totalt risiga och fallfärdiga. Inte ett hus är fräscht. Du skulle åka förbi och titta. Ett helt fallfärdigt län! Bygger man nåt nytt så är det fallfärdigt inom ett par dagar, helt fantastiskt!
I alla serier som utspelar sig i Norrland är husen fruktansvärt risiga. Serier som Jägarna och Rebecka Martinsson har väldigt risiga kåkar. Jag har alltid tänkt att det är ödehus som bara är till för inspelningen.
Citera
2026-01-01, 18:28
  #294
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Hon är bra skådespelare Amanda Jansson och det är en bra serie
Citera
2026-01-01, 20:00
  #295
Medlem
Tänkte jag skulle ta del av boken innan jag ser serien på tv, men med 25 minuter kvar av ljudboken nu är jag tveksam till om jag vill se det på tv en gång till. Det lär inte vara muntrare där...
Citera
2026-01-01, 21:33
  #296
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag for ner till min bror.

Det är korrekt svenska. De som arbetar där borde gå mindre värdegrundskurser och istället lära sig svenska språket.
Jag gillade titeln, tyckte den var förträfflig. Men hade svårt för språket i romanen. Men titeln är träffsäker för berättelsen. Språket i boken är irriterande, filmatiseringen ger samma ton som boken.

Vi for upp med mor.
Sen for jag hem.

Får skrivlust med såna titlar.
__________________
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-01-01 kl. 21:40.
Citera
2026-01-01, 21:38
  #297
Medlem
Funderar om jag ska kolla på den i 2x. Kanske är handlingen intressant för filmningen är rolig som en urvriden disktrasa. Långsamt, fåordigt...
Citera
2026-01-01, 23:10
  #298
Medlem
Fantastisk serie och skådisar, jag sträcktittade alla avsnitt. Är tyvärr abstinent vilket tillsammans med seriens mörkare inslag gav mig ett...obehagligt mående, men kunde ändå inte sluta titta.
Citera
2026-01-01, 23:14
  #299
Medlem
graFFes avatar
Bra serie.
Ni som läst bokserien, vad handlar de andra två böckerna om?

Kompisen som dog som de begravde (Katarina?) var väl 36, sa inte prästen det? Då antar man att Jana är i samma ålder? Och dottern 16-17? Alltså var Jana o John 20 eller strax över? Och hon minns inte honom förrän långt efter när poletten faller ner?

Det virkade namnet till serien i dess vinjett för tankarna till Fargo.
Citera
2026-01-01, 23:15
  #300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Funderar om jag ska kolla på den i 2x. Kanske är handlingen intressant för filmningen är rolig som en urvriden disktrasa. Långsamt, fåordigt...

Måste bara invända mot det du skriver, att filmningen är långsam. Jag tyckte tvärtom att handlingen drevs framåt ganska bestämt hela tiden. Snabbare än vad jag förväntade mig med tanke på genren eller vad man ska säga. Detta även om en scen kunde ha ett långsamt tempo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in