2026-01-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Bra serie.
Ni som läst bokserien, vad handlar de andra två böckerna om?

Kompisen som dog som de begravde (Katarina?) var väl 36, sa inte prästen det? Då antar man att Jana är i samma ålder? Och dottern 16-17? Alltså var Jana o John 20 eller strax över? Och hon minns inte honom förrän långt efter när poletten faller ner?

Det virkade namnet till serien i dess vinjett för tankarna till Fargo.

Borde ju vara kring 20, då Jana födde mellan 9an och gymnasiet som jag förstod det.

Man är väl typ 15 - 16 när man går ut nian
Citera
2026-01-02, 01:00
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Kompisen som dog som de begravde (Katarina?) var väl 36, sa inte prästen det? Då antar man att Jana är i samma ålder? Och dottern 16-17? Alltså var Jana o John 20 eller strax över?

Nä. I ett av breven beskriver sig dottern som 16, det är ett äldre brev. Hon verkar i en sekvens sätta sig i förarsätet på en bil. Så man får väl utgå från att hon minst är 18 bara där. Breven hade ju kompisen sparat sedan hon var brevbärare och Jana hade inte bott på orten under många år vad det verkar. Dottern är iallafall äldre. Emma bruinewoud som spelar dottern är 25 men ska nog vara några år yngre. Där skär det sig dock för då har dottern skickat brev i närtid och kompisen har nog varit sjuk en tid. Just där skär det sig lite
Citera
2026-01-02, 03:51
Medlem
Centipedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Låtsasnorrländska är inget vidare och vem fan säger "modren"?

Känns lite som Jägarna möter Kerstin Ekman
I boken får man förklarat att hon och bror hade sett på en norsk tv-serie där de pratade så Och därför också började säga så.
Citera
2026-01-02, 04:32
Medlem
Centipedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Nä. I ett av breven beskriver sig dottern som 16, det är ett äldre brev. Hon verkar i en sekvens sätta sig i förarsätet på en bil. Så man får väl utgå från att hon minst är 18 bara där. Breven hade ju kompisen sparat sedan hon var brevbärare och Jana hade inte bott på orten under många år vad det verkar. Dottern är iallafall äldre. Emma bruinewoud som spelar dottern är 25 men ska nog vara några år yngre. Där skär det sig dock för då har dottern skickat brev i närtid och kompisen har nog varit sjuk en tid. Just där skär det sig lite
Dottern var född 1 april 1996
Första brevet hade hon skickat 17 mars 2013
Andra brevet hade hon skickat 17 april 2013
Tredje brevet hade hon skickat 17 maj 2013
Katarina hade skrivit ett brev till Jana 17 februari 2016 där hon förklarade att hon hade tagit breven från Diana.
Jana var 36 år när hon träffade Diana igen 2018.
Citera
2026-01-02, 08:38
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
I boken får man förklarat att hon och bror hade sett på en norsk tv-serie där de pratade så Och därför också började säga så.
ja ok, men känns mest som att författaren vill överdriva den norrländska känslan, men finns flera som gjort det, men just här tyckte jag det kändes något malplacerat och lite sökt. Torgny Lindgren hittar ju på massor av egna norrländska ord och meninga i sina böcker, men där känns det mer naturligt.
Citera
2026-01-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag for ner till min bror.

Det är korrekt svenska. De som arbetar där borde gå mindre värdegrundskurser och istället lära sig svenska språket.

Han heter ju Bror. Så felet i titeln är att de av någon anledning inte skriver namnet med stor bokstav där.
Citera
2026-01-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Men nu så är det ju inspelat i norrbotten och där är alla, 100%, av alla hus totalt risiga och fallfärdiga. Inte ett hus är fräscht. Du skulle åka förbi och titta. Ett helt fallfärdigt län! Bygger man nåt nytt så är det fallfärdigt inom ett par dagar, helt fantastiskt!

Svammel... I glesbygdsbyar finns det gott om övergivna hus, barnen har ofta tänkt behålla dem som fritidshus när föräldrarna gått bort, men livet har kommit emellan och de står och förfaller. Men hus som folk bor i är varken mer eller mindre välskötta än i resten av landet. Ofta mer välbyggda i grunden för att stå emot kylan dessutom.
Citera
2026-01-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Svammel... I glesbygdsbyar finns det gott om övergivna hus, barnen har ofta tänkt behålla dem som fritidshus när föräldrarna gått bort, men livet har kommit emellan och de står och förfaller. Men hus som folk bor i är varken mer eller mindre välskötta än i resten av landet. Ofta mer välbyggda i grunden för att stå emot kylan dessutom.
Har mest erfarenhet av Ångermanland och där finns det gott om risiga bebodda hus och även gott om välskötta hus. I de förstnämnda bor det oftast en ensam gubbe, som Bror.
Citera
2026-01-02, 11:00
Medlem
proconsuls avatar
Rekommenderas. Bra skådespeleri, bra handling. Det enda man värjer sig mot lite är standardbeskrivningen av Norrland som en hemvist åt alkoholiserade loosers med noll intresse för heminredning.
Citera
2026-01-02, 12:33
Medlem
Helt suveränt skådespeleri, väldigt autentisk, hoppas fortsättningen blir serier också.
Citera
2026-01-02, 14:41
Medlem
Joe Blows avatar
Överlag en medioker historia. Bra berättat dock. Skådespelarna hade inte mycket att göra då karaktärerna knappt var endimensionella. Supa och se allmänt bedrövlig ut kan många göra.
Citera
2026-01-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Överlag en medioker historia. Bra berättat dock. Skådespelarna hade inte mycket att göra då karaktärerna knappt var endimensionella. Supa och se allmänt bedrövlig ut kan många göra.

Nu tkr ja du är lite väl hård ang att det är en mediepaket historia. Jag gillade storyn och att de kom en del vändningar som man inte va beredd på. Slutet va väl lite väl mkt ”Hollywood” men det slutade ändå inte som jag hade tänkt mig.

Överlag tyckte serien va grym. Bland dom bättre jag sett senaste halvåret. Dock inte så så svårt då ja tkr att de mesta ja sett senaste 6 månaderna varit just mediokra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in