Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 10:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Har verkligen folket genom röstning någon faktiskt påverkan? Är det bara en illusion för att tro att folket har något att säga till om?

Sen så håller de ju aldrig vad de lovar ändå, så varför rösta på lögnare?

Du förstår nog inte hur vårt politiska system funkar bara.
Varje parti skriver ett partiprogram som man ska jobba efter ifall man kommer till makten. Efter valet så går flera partier med olika partiprogram ihop för att få styra landet och sen börjar man helt enkelt förhandla om vilka punkter som är viktiga, ok eller oviktiga i var sitt program och man drar upp en riktlinje hur man vill att hela gruppen ska jobba.
Att bara sitta och trycka för sina frågor kommer bara bli skit så i ibland måste man jämka och förhandla för att få fram det bästa som går.

Enda gången du kan säga att ett parti egentligen ljugit är när man har över 50% av rösterna i valet och ändå inte genomför allt i sitt partiprogram.

För varje person som inte röstar så rösten som läggs mer värdefull. Därför vi ofta får någon form av vänsterregering då dessa är bättre på att samla röstboskapen att faktiskt ta sig valurnorna under veckan man har på sig.
En person son funderar att rösta på V, MP, S eller C kommer säkerligen gå att rösta och göra sin plikt medans många som röstar höger ”orkar” inte och skiter i det så de inte kommer göra någon nytta.

Nästa år skulle jag säga att det är extra viktigt att faktiskt rösta och då gärna på något av högerpartierna. Vänstergänget kommer åter igen börja fylla sverige med fler invandrare, högre bränslepriser och med det högre matpriser, mer bidrag till invandrare och lägre krav för dessa.
Jag vill absolut inte tillbaka till den skiten.

Att S säger att de ska styra upp landet är skitsnack då de måste förhandla med tre partier som vill ha hit mer kaos.
2025-12-27, 10:42
Medlem
Wajis avatar
Kommer rösta SD och denna gång kommer även hela familjen rösta SD.
2025-12-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Om bara några dagar är det valår, min fråga är enkel. Hur tänkte ni rösta? Varför?

Rösta gärna:

https://strawpoll.com/NMnQNblEdg6

SD eller AFS.

Tror det blir SD då AFS är en bortkastad röst då dom inte kommer in ändå. Å andra sidan så måste ju NÅGON rösta på dom för att dom ska komma in...
2025-12-27, 10:45
Medlem
Skurhinkens avatar
Står mellan SD och rösta blankt då jag egentligen inte tycker eller tror fullt ut på något parti i det här landet. Men lutar åt en röst på SD.
2025-12-27, 10:48
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varje parti skriver ett partiprogram som man ska jobba efter ifall man kommer till makten. Efter valet så går flera partier med olika partiprogram ihop för att få styra landet och sen börjar man helt enkelt förhandla om vilka punkter som är viktiga, ok eller oviktiga i var sitt program och man drar upp en riktlinje hur man vill att hela gruppen ska jobba.
Att bara sitta och trycka för sina frågor kommer bara bli skit så i ibland måste man jämka och förhandla för att få fram det bästa som går.

Enda gången du kan säga att ett parti egentligen ljugit är när man har över 50% av rösterna i valet och ändå inte genomför allt i sitt partiprogram.

För varje person som inte röstar så rösten som läggs mer värdefull. Därför vi ofta får någon form av vänsterregering då dessa är bättre på att samla röstboskapen att faktiskt ta sig valurnorna under veckan man har på sig.
En person son funderar att rösta på V, MP, S eller C kommer säkerligen gå att rösta och göra sin plikt medans många som röstar höger ”orkar” inte och skiter i det så de inte kommer göra någon nytta.

Nästa år skulle jag säga att det är extra viktigt att faktiskt rösta och då gärna på något av högerpartierna. Vänstergänget kommer åter igen börja fylla sverige med fler invandrare, högre bränslepriser och med det högre matpriser, mer bidrag till invandrare och lägre krav för dessa.

Att S säger att de ska styra upp landet är skitsnack då de måste förhandla med tre partier som vill ha hit mer kaos.
Återigen? Det har ju aldrig slutat och kommer att fortsätta så länge vi är med i EU oavsett vilken regering vi får efter valet.

Hur ska politikerna förstå att folket är trötta på dom om vi trots det går och röstar varje år? Vi legitimerar ju nuvarande system med vår röst. Inget jag vill bidra med iallafall.
2025-12-27, 10:50
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Tack för ett seriöst svar.

Så det är ok att ljuga så länge man har mindre än hälften av rösterna?

Tycker dock du svarade som en politiker och undvek frågan,

Har verkligen folket genom röstning någon faktiskt påverkan?
2025-12-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag kan börja med att jag troligen kommer rösta på KD. De stöttar TIDÖ, de behöver alla röster de kan få och Ebba är klockren. Kan bli så att man röstar på L om de behöver stödrösten.

Jag tror att man ska räkna med att både L och KD ligger risigt till i nästa val.

Bättre att överge sjunkande skepp och lyfta M och SD (trots att jag eg är emot SD).

Det skulle va ett rent helvete för Sverige som land om de rödgröna vann nästa val.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-12-27 kl. 10:59.
2025-12-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Tack för ett seriöst svar.

Så det är ok att ljuga så länge man har mindre än hälften av rösterna?

Tycker dock du svarade som en politiker och undvek frågan,

Har verkligen folket genom röstning någon faktiskt påverkan?

Att driva din politik i respektive parti (när du sitter i regeringen respektive riksdagen) i Sverige är ju en enda stor kohandel.
Så när någon påstår att ett parti ”ljuger” när de inte får igenom sin politik vid förhandlingsbordet, ja då har man helt enkelt inte förstått hur politik fungerar i Sverige.
2025-12-27, 11:02
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Bland riksdagspartierna ligger sen 2010 SD närmast (lämnade M efter många år pga Reinfeldt och hans beundrare för "öppna gränser")

Rent pragmatiskt är det viktigaste att de rödgröna inte vinner för då blir det stopp för kärnkraft men däremot ökad invandring och då pratar vi inte högutbildade från väst utan rena kostnader från MENA.
Så det blir KD, stödröst på L är numera uteslutet pga deras tjat om röda linjer mot SD.
Bra tänkt där! Märkligt att det finns de som vill kasta bort sin röst på meningslösa partier bara för att de vill göra ett statement? Ingen bryr sig ju ändå om dessa markeringar.
2025-12-27, 11:02
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Att driva din politik i respektive parti (när du sitter i regeringen respektive riksdagen) i Sverige är ju en enda stor kohandel.
Så när någon påstår att ett parti ”ljuger” när de inte får igenom sin politik vid förhandlingsbordet, ja då har man helt enkelt inte förstått hur politik fungerar i Sverige.
Så kan det mycket väl vara för min del, därför röstar jag inte och anledningen till det är att de i mitt tycke bara ljuger. De få gångerna jag röstat, tror det är tre gånger har jag alltid blivit besviken på att de punkterna jag tyckte lät bra som ett parti hävde fram visade sig senare att det partiet inte utförde.

Därför slutade jag rösta av den anledningen.

Nä, jag är inte så intresserad av politik så jag förstår lite hur politik fungerar, det tar jag på mig helt.
2025-12-27, 11:05
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Inget mediokert mittenparti iallafall.

Kommunistiska partiet, Nordiska motståndsrörelsen eller så ligger jag på min skinnsoffa och sover mig i genom dagen
2025-12-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tror att man ska räkna med att både L och KD ligger risigt till i nästa val.

Bättre att överge sjunkande skepp och lyfta M och SD (trots att jag eg är emot SD).

Det skulle va ett rent helvete för Sverige som land om de rödgröna vann nästa val.

8 riksdagspartier har bara ETT mål, att klå oss på skatter, med "klimatet" och kontroll över medborgarna som ledstjärna. Vad blev det av folkräkning, massutvisningar, stängda gränser????????? INGENTING!
Bättre att rösta på partier utanför riksdagen eller blankrösta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in