Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-27, 01:18
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Vad fort du kör hur snabbt vågar du köra egentligen?

Är jag själv så går de fortare 😆vill ju fram
Men anpassar mig med trafik är de mycket så är de väl 10/15 över

I kväll så gick det 140 för alla förut 3st
Lite dimmigt men saltade fin väg
Citera
2025-12-27, 01:32
Avstängd
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Japp, det är förklaringen. Har hört kollegor berätta att de mer eller mindre blir livrädda av att köra enfiligt med vajerräcke intill och därför sänker hastigheten. Och de vill så klart precis som alla komma hem så snabbt som möjligt, därför gasar de på när det blir tvåfiligt igen.
Vad är det för ungefärlig ålder på dom här som blir livrädda?
Citera
2025-12-27, 01:38
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Vad är det för ungefärlig ålder på dom här som blir livrädda?
Blandat, från 20- till 50-års-åldern. Alla kvinnor, men precis som TS skrev så ser man gubbar ute på vägarna som proppar igen också.
Citera
2025-12-27, 01:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Saken har retat förr. Alla har sin körstil. Verkar ibland som en del vill irritera andra. En del individer lever förmodligen sina liv helt irrationellt, i allt. Första tråden nedan tror jag diskuterar liknande. De andra angränsande och annat.

(FB) Folks beteende på 2+1 väg (2013, din frågeställning)
(FB) 2+1 vägar, kan det bli mer tokigt? (2024)
(FB) 2+1 vägar - inte bra för plånboken? (2024)
(FB) Trafik Fenomen (på 2x1 vägar) !!! (2011)
(FB) jag hatar 2+1 "stressvägar", förföljd av bil efter dålig omkörning (2021)
(FB) Mötesseparerade vägar - förseningstimmar och kostnad (2018)
(FB) Har någon funderat på gasa-bromsa (miljö) konsekvenserna av 2-1 vägar? (2018)
(FB) Folk som ökar farten när man ska köra om (2025)
Citera
2025-12-27, 01:48
Medlem
Min käre mor är troligtvis en av stoppklossarna ni retar er på. Åk i god tid om ni har en tid att passa så hinner ni
Citera
2025-12-27, 01:58
Medlem
Många saktar automatiskt ned ned när de upplever att vägen blir smalare, speciellt på vintern när det finns snö på sidorna så blir den upplevelsen än påtagligare.

Att vara ute i trafiken innebär att anpassa sig till hur andra agerar och själv agera säkert utifrån detta. Visst är det irriterande när folk först kör fort när man vill köra om för att sedan sakta in när chansen är över.
Citera
2025-12-27, 02:05
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Nyss hemkommen, kört nu ca 20 mil 1/2
Ingen större trafik men idioti på vägen ändå.
Ligger i 110 men går ner till 80 vid möte .
Seriöst dom ligger på andra sidan med vajer emellan.

Annars var väl snittet 140 på vägen

Men dagtid, ja vissa ska inte få ha körkort. Och lättkränkta invalider som ej tål en omkörning i slutet (innanför 400m)

Varit med om folk som har lagts sig i mitten, men då är det tuttat och helljus till nästa 2 del. Å då ligger dom i 80
Låt inte Dr Tinnitus komma på dig att köra fortare än hastighetsgränserna. Då kommer han med sin uber-arroganta attityd och försöker läxa upp dig.
Annars, respekt till dig.
Citera
2025-12-27, 02:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Problemet är alltså att de kör ojämnt. Om de kört 80 km/h oavsett om det är två eller ett körfält är det helt okej, men att de ska dra på när det blir bredare är inte okej. Tyvärr är det inget som går att göra något åt. Det är inte förbjudet att köra så och polisen är helt ointresserad att kontrollera trafikbeteenden. De är bara intresserade att göra fartkontroller.
Citera
2025-12-27, 03:08
Medlem
Vi som inte har så bråttom kör aldrig fortare än 80.
Citera
2025-12-27, 05:36
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Många saktar automatiskt ned ned när de upplever att vägen blir smalare, speciellt på vintern när det finns snö på sidorna så blir den upplevelsen än påtagligare.

Att vara ute i trafiken innebär att anpassa sig till hur andra agerar och själv agera säkert utifrån detta. Visst är det irriterande när folk först kör fort när man vill köra om för att sedan sakta in när chansen är över.
Det var plusgrader och ingen snö.
Citera
2025-12-27, 05:46
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Problemet är alltså att de kör ojämnt. Om de kört 80 km/h oavsett om det är två eller ett körfält är det helt okej, men att de ska dra på när det blir bredare är inte okej. Tyvärr är det inget som går att göra något åt. Det är inte förbjudet att köra så och polisen är helt ointresserad att kontrollera trafikbeteenden. De är bara intresserade att göra fartkontroller.
Exakt, de fattar ju själva att de irriterar andra förare när de med flit kör under hastighetsgränsen när det är 1 fil och de får en lång kö bakom sig. De gör det för att provocera de andra förarna. Sen gasar de upp till 100 igen när det är 2 filer för att göra omkörningar svårare. Idioter.

https://lawline.se/answers/far-man-kora-langsammare-an-hastighetsbegransningen "Din fråga regleras i 3 kapitel. 16 § trafikförordningen där det anges att en förare utan giltigt skäl inte får köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vi som inte har så bråttom kör aldrig fortare än 80.
Som sagt, det vore okej om ni också höll er till 80 även när det blir 2 filer.

Citat:
Med största sannolikhet så är det människor som tycker det är läskigt att åka över 80, jag håller med man blir lite irriterad när det händer.

Sen ser du ut som ett mongo själv när du skriver som du gör, vårda ditt språk.
Nej, de kör ju i 100 när det är 2 filer. Det är det som är problemet.

Kör konsekvent i 80 i sådana fall, så att vi som vill hålla hastighetsgränsen som är satt till 100 kan göra det och köra om när det blir 2 filer.

Att sänka hastigheten när det blir 1 fil är bara provocerande och förargelseväckande beteende. https://lawline.se/answers/far-man-kora-langsammare-an-hastighetsbegransningen "Din fråga regleras i 3 kapitel. 16 § trafikförordningen där det anges att en förare utan giltigt skäl inte får köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."
Citera
2025-12-27, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Igår körde jag på en 2+1-väg och jag blev fullständigt rosenrasande över vilka efterblivna människor som trafikerar dem. Somliga borde inte ha körkort.

2+1-vägen var skyltad 100 km/h. När det var 2 filer så höll folk 100 km/h. Men när det övergick till 1 fil så bromsade somliga ner till 80 km/h så det blev långa köer bakom dem.

Eftersom idioterna låg i 100 km/h när det var 2 filer, så blev ju jag tvungen att köra ännu snabbare än så för att kunna köra om dem där. Så när det övergick till 2 filer så gasade jag upp i 120-130 km/h, lyckades ta mig förbi några bilar, och sen snabbt in i högre filen och bromsa till 80 km/h när det återigen övergick till 1 fil.

Varför kan inte klappmongona fortsätta köra i 80/km även när det är 2 filer så man lugnt kan köra om dem? Poängen med att det blir 2 filer är ju för att kunna utföra omkörningar där. Koko? Är ni helt dumma i huvudet?

En av idioterna som jag passerade som hade en kö bakom sig var en ful, vek, skäggig man i typ 50-årsåldern. Är svenska gubbar så fega nuförtiden att de måste bromsa ner till 80 när det bara är 1 fil? Fattar han inte att han är en trafikfara?

2+1-vägarna måste ju vara de mest korkade. Detta körsättet bidrar ju bara till ännu farligare körning. Man tvingas ju till att på korta sträckor gasa på och själv köra som en idiot, så man hinner köra om innan det växlas till 1 fil igen.

På vanliga motorvägar kan jag ju ligga för det mesta i vänsterfilen och glida förbi majoriteten av bilar, på ett oerhört lugnt och mycket kontrollerat sätt. Men på 2+1-vägar så blir jag istället vansinnig, arg, och rädd att man ska vara med om en olycka. På motorvägar kan bögarna köra på sin olagligt låga hastighet i högerfilen utan att det saboterar för resten av trafikanterna i någon större utsträckning. Men på 2+1-vägar blir det extremt påtagligt när dessa bögar kör som fjollor.

När man har kört i Tyskland, både på Autobahn och på mindre landsvägar, så framstår det som ännu mer sinnessjukt hur sakta svenskar kör. 100 km/h är inte ens snabbt. Ändå tycker somliga hjärndöda svenskar att det är lämpligt att köra 80 km/h på en 100-väg, som tyskar med enkelhet skulle kunna köra mycket snabbare på.

Frågeställning:
- Vad är era erfarenheter med till synes utvecklingsstörda individer som inte kan hålla hastigheten på 2+1-vägar?
- Hur hanterar ni dessa trafikfarliga idioter?
- Vad är det för individer som kör så här provocerande med att höja och sänka hastigheten för att störa ens medtrafikanter?
- Borde man bli av med sitt körkort om man inte kan hålla den redan lågt skyltade hastigheten?
Hastighetsskyltar är ju bara en rekommendation, det vet ju alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in