Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-26, 23:47
Medlem
Run3s avatar
Igår körde jag på en 2+1-väg och jag blev fullständigt rosenrasande över vilka efterblivna människor som trafikerar dem. Somliga borde inte ha körkort.

2+1-vägen var skyltad 100 km/h. När det var 2 filer så höll folk 100 km/h. Men när det övergick till 1 fil så bromsade somliga ner till 80 km/h så det blev långa köer bakom dem.

Eftersom idioterna låg i 100 km/h när det var 2 filer, så blev ju jag tvungen att köra ännu snabbare än så för att kunna köra om dem där. Så när det övergick till 2 filer så gasade jag upp i 120-130 km/h, lyckades ta mig förbi några bilar, och sen snabbt in i högre filen och bromsa till 80 km/h när det återigen övergick till 1 fil.

Varför kan inte klappmongona fortsätta köra i 80/km även när det är 2 filer så man lugnt kan köra om dem? Poängen med att det blir 2 filer är ju för att kunna utföra omkörningar där. Koko? Är ni helt dumma i huvudet?

En av idioterna som jag passerade som hade en kö bakom sig var en ful, vek, skäggig man i typ 50-årsåldern. Är svenska gubbar så fega nuförtiden att de måste bromsa ner till 80 när det bara är 1 fil? Fattar han inte att han är en trafikfara?

2+1-vägarna måste ju vara de mest korkade. Detta körsättet bidrar ju bara till ännu farligare körning. Man tvingas ju till att på korta sträckor gasa på och själv köra som en idiot, så man hinner köra om innan det växlas till 1 fil igen.

På vanliga motorvägar kan jag ju ligga för det mesta i vänsterfilen och glida förbi majoriteten av bilar, på ett oerhört lugnt och mycket kontrollerat sätt. Men på 2+1-vägar så blir jag istället vansinnig, arg, och rädd att man ska vara med om en olycka. På motorvägar kan bögarna köra på sin olagligt låga hastighet i högerfilen utan att det saboterar för resten av trafikanterna i någon större utsträckning. Men på 2+1-vägar blir det extremt påtagligt när dessa bögar kör som fjollor.

När man har kört i Tyskland, både på Autobahn och på mindre landsvägar, så framstår det som ännu mer sinnessjukt hur sakta svenskar kör. 100 km/h är inte ens snabbt. Ändå tycker somliga hjärndöda svenskar att det är lämpligt att köra 80 km/h på en 100-väg, som tyskar med enkelhet skulle kunna köra mycket snabbare på.

Frågeställning:
- Vad är era erfarenheter med till synes utvecklingsstörda individer som inte kan hålla hastigheten på 2+1-vägar?
- Hur hanterar ni dessa trafikfarliga idioter?
- Vad är det för individer som kör så här provocerande med att höja och sänka hastigheten för att störa ens medtrafikanter?
- Borde man bli av med sitt körkort om man inte kan hålla den redan lågt skyltade hastigheten?
Citera
2025-12-26, 23:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Folk är dumma. Blixtlås ska ju tex gälla om det smalnar av. Men IRL varenda jävul försöker smita före. Man blir trött att gå efter de gängse regler som ska gälla i trafiken. Varför i helvete ska man behöba anstänga sig när folk i regel skiter i det? Regler som är till skapade för att få ett bra flow så folk inte ska bananas över varann.
Citera
2025-12-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Igår körde jag på en 2+1-väg och jag blev fullständigt rosenrasande över vilka efterblivna människor som trafikerar dem. Somliga borde inte ha körkort.

2+1-vägen var skyltad 100 km/h. När det var 2 filer så höll folk 100 km/h. Men när det övergick till 1 fil så bromsade somliga ner till 80 km/h så det blev långa köer bakom dem.

Eftersom idioterna låg i 100 km/h när det var 2 filer, så blev ju jag tvungen att köra ännu snabbare än så för att kunna köra om dem där. Så när det övergick till 2 filer så gasade jag upp i 120-130 km/h, lyckades ta mig förbi några bilar, och sen snabbt in i högre filen och bromsa till 80 km/h när det återigen övergick till 1 fil.

Varför kan inte klappmongona fortsätta köra i 80/km även när det är 2 filer så man lugnt kan köra om dem? Poängen med att det blir 2 filer är ju för att kunna utföra omkörningar där. Koko? Är ni helt dumma i huvudet?

En av idioterna som jag passerade som hade en kö bakom sig var en ful, vek, skäggig man i typ 50-årsåldern. Är svenska gubbar så fega nuförtiden att de måste bromsa ner till 80 när det bara är 1 fil? Fattar han inte att han är en trafikfara?

2+1-vägarna måste ju vara de mest korkade. Detta körsättet bidrar ju bara till ännu farligare körning. Man tvingas ju till att på korta sträckor gasa på och själv köra som en idiot, så man hinner köra om innan det växlas till 1 fil igen.

På vanliga motorvägar kan jag ju ligga för det mesta i vänsterfilen och glida förbi majoriteten av bilar, på ett oerhört lugnt och mycket kontrollerat sätt. Men på 2+1-vägar så blir jag istället vansinnig, arg, och rädd att man ska vara med om en olycka. På motorvägar kan bögarna köra på sin olagligt låga hastighet i högerfilen utan att det saboterar för resten av trafikanterna i någon större utsträckning. Men på 2+1-vägar blir det extremt påtagligt när dessa bögar kör som fjollor.

När man har kört i Tyskland, både på Autobahn och på mindre landsvägar, så framstår det som ännu mer sinnessjukt hur sakta svenskar kör. 100 km/h är inte ens snabbt. Ändå tycker somliga hjärndöda svenskar att det är lämpligt att köra 80 km/h på en 100-väg, som tyskar med enkelhet skulle kunna köra mycket snabbare på.

Frågeställning:
- Vad är era erfarenheter med till synes utvecklingsstörda individer som inte kan hålla hastigheten på 2+1-vägar?
- Vad är det för individer som kör så här provocerande med att höja och sänka hastigheten för att störa ens medtrafikanter?
- Borde man bli av med sitt körkort om man inte kan hålla den redan lågt skyltade hastigheten?

För att inte tala om dom omkörningssträckorna där det är 70kmh. Sen går det ihop och blir 110.
Hur tänkte Trafikverket dä?
Citera
2025-12-27, 00:04
Avstängd
Grin-Days avatar
Med största sannolikhet så är det människor som tycker det är läskigt att åka över 80, jag håller med man blir lite irriterad när det händer.

Sen ser du ut som ett mongo själv när du skriver som du gör, vårda ditt språk.
Citera
2025-12-27, 00:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

Frågeställning:
Det där förekommer och är oerhört trafikstörande.

Att de fordon som får köer efter sig på enkelfilsträckorna för att de kör lite långsamt sedan ökar sin fart när det blir två filer. Av kanske 8 fordon som vill köra om hinner bara 2 göra det.

Jag tror det är något intuitivt som bestämmer deras körning, som:
"Det är smalt mellan dessa två vajerräcken, 85 km/h klarar jag"
"Nu blev det dubbelt så brett, känns bra" (ökar till 100 km/h)
"Oh, nu blev det sådär smalt igen, nu måsta jag hålla i mig" (sänker till 85 km/h)

Hade de fått idén att göra tvärtom så hade det varit mkt mindre trafikstörande. Alla som ville hade hunnit köra om på dubbelsträckorna.
Citera
2025-12-27, 00:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Felet är 2+1-vägarna. Vad är dom bra för? Leder ju bara till hetsiga omkörningar precis innan det blir enfiligt. Sen ligger man och puttrar efter nån lastbil. Sen samma hets igen.
Citera
2025-12-27, 00:37
Medlem
dwgs avatar
Nyss hemkommen, kört nu ca 20 mil 1/2
Ingen större trafik men idioti på vägen ändå.
Ligger i 110 men går ner till 80 vid möte .
Seriöst dom ligger på andra sidan med vajer emellan.

Annars var väl snittet 140 på vägen

Men dagtid, ja vissa ska inte få ha körkort. Och lättkränkta invalider som ej tål en omkörning i slutet (innanför 400m)

Varit med om folk som har lagts sig i mitten, men då är det tuttat och helljus till nästa 2 del. Å då ligger dom i 80
Citera
2025-12-27, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Med största sannolikhet så är det människor som tycker det är läskigt att åka över 80, jag håller med man blir lite irriterad när det händer.

Om man tycker det är läskigt att köra snabbare än 80 så skall man nog hålla sig under 80 även när det råkar bli tvåfiligt. Det är ju inte så att det blir mindre viktigt att hålla sig i sin fil bara för att det är tvåfiligt, isht om det finns trafikanter som vill passa på att köra om.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Felet är 2+1-vägarna. Vad är dom bra för? Leder ju bara till hetsiga omkörningar precis innan det blir enfiligt. Sen ligger man och puttrar efter nån lastbil. Sen samma hets igen.

2+1-vägarna är nog bättre än alternativet man hade innan man satte upp mitträcke. Tidigare var dessa vägar 1+1 utan mitträcke och med lite mer vägren.

Det är snarare en fråga om vägbredden som är problemet än mitträcket. Är trafikintensiteten så hög så bör man ju oavsett bredda vägen (så man får 2+2-väg istället).
Citera
2025-12-27, 01:08
Avstängd
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om man tycker det är läskigt att köra snabbare än 80 så skall man nog hålla sig under 80 även när det råkar bli tvåfiligt. Det är ju inte så att det blir mindre viktigt att hålla sig i sin fil bara för att det är tvåfiligt, isht om det finns trafikanter som vill passa på att köra om.

Vad man ska/bör och vad som görs är skilda saker. Man ska åka i 100 där det är hundra om trafik och väglag tillåter.
Citera
2025-12-27, 01:12
Medlem
Citat:
Vad man ska/bör och vad som görs är skilda saker. Man ska åka i 100 där det är hundra om trafik och väglag tillåter.

Olika bilister gör olika bedömningar om vad "trafik och väglag" tillåter och det måste man få göra. Poängen är dock att förutsättningarna ju egentligen inte ändrats när det blir tvåfiligt och det borde vara samma bedömning som gäller där.
Citera
2025-12-27, 01:14
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:

Japp, det är förklaringen. Har hört kollegor berätta att de mer eller mindre blir livrädda av att köra enfiligt med vajerräcke intill och därför sänker hastigheten. Och de vill så klart precis som alla komma hem så snabbt som möjligt, därför gasar de på när det blir tvåfiligt igen.
Citera
2025-12-27, 01:14
Medlem
Niguers avatar
Ibland blir man omkörd av varelser som bromsar ner när det blir enfiligt också. Helt vansinnigt. Även om man själv har farthållaren på 100 så måste någon idiot köra om och ställa sig på bromsen när det blir enfiligt eller när det blir 70 vid en oövervakad utfart mot vägen man ligger på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in