Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Finns ju särskilda häkten för kvinnor och för personer med kvinnligt juridiskt kön.

Är det på ett sådant som Vilma placeras då?

Från alla män som säger sig vara emot könsbyteslagen så kan man nu observera följande beteende:

- De söker på Twitter och liknande platser upp kvinnor som alltid varit emot könsbyteslagen och transrörelsens angrepp på kvinnors rättigheter, och lämnar hundratals skadeglada kommentarer om att de nu fått som de velat, fast kvinnorna de väljer ut alltid varit öppet emot detta. Samma beteende ses även här.

- De dansar gladeligen efter mördarens pipa och kallar honom för Vilma, ett namn han med all sannolikhet valt för att håna ett annat mordoffer. De visar således ingen respekt vare sig för det tidigare mordoffret Wilma eller mordoffret i detta ärende, My. De tycker att kvinnomord ska användas för att raljera och visa skadeglädje, och till att skuldbelägga de kvinnor som alltid varit emot de lagar de själva låtsas vara emot men nu stöttar.

Kvinnor måste komma ihåg att män inte är några riktiga allierade när det kommer till kvinnors rättigheter. De säger att de ”försökt skydda kvinnor”, men i själva verket finns där bara raljerande, brist på respekt för mordoffer, skadeglädje och en iver att lägga skulden på de kvinnor som alltid protesterat mot de lagar som nu används tacksamt av kriminella. Det är feministernas fel, säger de, men det var feministerna som protesterade. Det är dessa män som nu påstår att mördaren är en kvinna, inte några feminister.
Citera
2025-12-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkuck
Ja kanske genom att det låg ett huvud i baksätet på bilen eller stod på vardagsrumsbordet eller något liknande?

Fast enligt presskonferens lät det ju som att hon konstaterades död först i samband med gripandet.
Citera
2025-12-30, 12:12
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Man kan ju undra varför han valde namnet Wilma ?

Troligtvis på grund av den styckmördade Wilma haha. Riktigt psykopat denna.
Citera
2025-12-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Jag tänkte på samma sätt.

Kanske hade de till och med kunnat rädda livet på den här stackars tjejen?!?

8-10 timmar är ganska länge. Hon var säkerligen "bara" kidnappad, inte död än.

Så din teori är att polisen suttit utanför GMs hus och druckit kaffe medan hen har mördat My och styckat kroppen? Framför den mer självklara förklaringen att spaningstiden beror på att man pejlat mobilen, följt hans rörelsemönster, fått bevis för att hon redan är död och därför valt att inte ingripa för att samla mer bevis och få ett bättre utgångsläge för en rättegång?
Citera
2025-12-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagalinnea
Fast enligt presskonferens lät det ju som att hon konstaterades död först i samband med gripandet.

Man letade efter en levande My men vid gripandet kunde man avsluta sök pga att man då kunde konstatera att hon var avliden, samt hittad. Hon kan ha varit död i 40h vid det laget.
Citera
2025-12-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antwoord
Som jag förstått det är maxstraffet för kidnappning livstid, och som du skriver är försöksbrott lite mindre. Är det på grund av praxis eller står det i lagen att det ska vara lägre straff?

Som jag förstått det av vänner inom juridiken och det jag själv sätt, tycker jag att domare ogärna ’tar ut svängarna’ utan går efter det dem alltid gjort. Vilket ju gör förändring extremt svår och långsam. I just detta fallet, kunde väl gm ha fått ett längre straff om man tittar på lagtexter och inte går efter praxis? Nu kan inte jag den rätta jargongen här, men jag hoppas du förstår hur jag tänker.
Från Fredrik Kärrholms Facebook:

”Det går för fort”, säger advokaten Johan Eriksson i DN om regeringens systemskifte i kriminalpolitiken. Nej, vi måste tvärtom fortsätta framåt i högt tempo, säger jag.

Den styckmördade unga kvinnan i Rönninge hade varit vid liv i dag, och hade kunnat se fram emot ett nyårsfirande med sina vänner, om den misstänkte gärningsmannen hade förblivit inlåst för det försök till människorov han dömdes för 2019.

Han försökte då röva bort en tioårig flicka, som han slet in i sin bil när hon var på väg hem från idrottsträningen. Mirakulöst lyckades hon ta sig loss och undkom därmed sannolikt en fruktansvärd död. Mannen var förberedd med buntband och silvertejp, och hade googlat på döda och plågade kvinnokroppar.

Trots detta fick mannen blott 1,5 års fängelse – inom ett system som dåvarande justitieminister Morgan Johansson förnöjt administrerade.

Det låga straffet berodde på flera systemfel. Dels tillämpades ungdomsrabatt, trots att gärningsmannen var vuxen. Dels frigavs han i förtid, trots tydlig återfallsrisk. Men det största problemet var att straffmätningen tog sin utgångspunkt i straffskalans minimum, trots att straffskalan för människorov sträcker sig till livstids fängelse.

Allt detta förändrar vi nu. Ungdomsrabatten för vuxna är redan avskaffad. Den 1 januari skärps reglerna för villkorlig frigivning. Nästa år föreslås nya principer för straffmätning, så att hela straffskalorna ska komma till användning. Med ny lag säkerställs att försvårande omständigheter får större genomslag i domstolarnas bedömningar.

Allt detta motsätter sig Advokatsamfundet. Det är i sig inte förvånande – deras uppdrag är att tillvarata sina klienters intressen.

Vad som är svårare att förstå är att det vi nu gör inte redan gjorts för länge sen. Det är ett oförlåtligt politiskt svek.

Jag är tacksam över att vara del av det politiska samarbete som genomför straffskärpningar som kommer rädda liv. Men de som mördats och dött i onödan kommer inte få livet tillbaka. Mina tankar finns i dag hos varje förälder som förlorat sitt barn.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Hoppas någon bokstavligen talat sliter ihjäl fanskapet inne på häktet

Detta har berört många på djupet….

Tyvärr tror jag inte det förhindrar framtid mord, tvärtom
En del av de här våldsdåden handlar om att göra det förbjuda
De här omogna gm är små barn som vill testa gränser och det förbjudna

Men jag är ändå lite besviken på att de inte blir misshandlade
Det var väl en av dem som blev misshandlad med golfklubba
Som mest har vi pedo hunters sweden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Jösses... https://imgur.com/klGehPU

Nån tyckte han var söt

Ser ju inte frisk ut nånstans, var kommer denna bilden ifrån?
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ok, så under tiden jag har firat jul så har GM alltså gått från att ha varit en man till en trans vid namn Vilma?

wtf

Efter att ha tittat på bilder på den här karaktären Vilma, så kan man ju konstatera avvikande faciokraniala egenskaper. "Vilma" ser onekligen ut att ha en somalisk skallform.

Hur kan detta ha påverkat psyket? Uppenbarligen negativt, men mer i detalj tänker jag.
Kan han ha blivit alkoholskadad, FAS, under fosterstadiet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
De flesta transporter inte bort nån kropp.
Lind@ Ch3n
J@cob T!llm@n
Moh@med och L@yth
@ndreas Bengtss0n
Henrik:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/69p1kL/mordet-pa-henrik-15-i-alingsas-ny-atalspunkt

Det om det.

Men nu handlar det om ett brott där transport av kroppen var given, det fanns uppenbarligen ingen kropp på vägen från stationen, Kvinnan var försvunnen, vi hade alltså klart från första början att det handlade om en GM som på något sätt ville förflytta kroppen.

Möjligtvis kan förflyttningen utföras med våld så länge hon är levande men sen så snart hon är död börjar problemen med vikten på kroppen.

En död kropp I sängen att förlusta sig på är nog inte kul särskilt länge ens för en nekrofil. När den börjar lukta och det rinner kroppsvätskor så kommer GM vilja flytta kroppen.

Inte ens om han dödat henne i bilen och kroppen redan är i bilen så är det särskilt lätt att diskret ta ut en hel kropp ur bilen och gömma den.
Bara dumpa kroppen? Kanske men det är ganska riskabelt och stor risk att någon råkade se dig eller kanske bara bilen på väg till och från dumpplatsen.
Citera
2025-12-30, 12:16
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Finns ju särskilda häkten för kvinnor och för personer med kvinnligt juridiskt kön.

Är det på ett sådant som Vilma placeras då?
Lär vara så om Vilma är en kvinna vilket fortfarande inte är helt säkert då det nya personnumret är sekretessbelagt och Vilma lever med skyddad identitet. (Sjukt bara det).

Kanske kan få fram info med häktningsframställan.

Är Vilma kvinna blir det kvinnoanstalt i Ystad eller Hinseberg om fängelselagen inte ändras eller könslagen rivs upp.
Citera
2025-12-30, 12:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Hoppas någon bokstavligen talat sliter ihjäl fanskapet inne på häktet

Detta har berört många på djupet….
Tror inte denna person får sitta med andra. Så de enda personen kan gör är att ta självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in