Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 11:55
Medlem
SweKingCalles avatar
Man kan ju undra varför han valde namnet Wilma ?
Citera
2025-12-30, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Man kan ju undra varför han valde namnet Wilma ?
Vilma* förmodligen följt wilma andersson fallet
History repeats
Citera
2025-12-30, 11:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kan du ge 5 exempel på där mördaren transporterat bort kroppen utan att den först styckats?

Några barnmördare förstås men vuxna kroppar?

De flesta transporter inte bort nån kropp.
Lind@ Ch3n
J@cob T!llm@n
Moh@med och L@yth
@ndreas Bengtss0n
Henrik:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/69p1kL/mordet-pa-henrik-15-i-alingsas-ny-atalspunkt

Det om det.
Citera
2025-12-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Jag hade för mig att man bara fick hänga ut om personen är dömd

Det är invecklat. Det kan vara förtal även om personen dömts. Det finns något som heter "pressetik" som våra blaskor kör med, oftast visar de inte ansikten på icke dömda misstänkta gärningspersoner, men när det kommer till grova mord, som detta, så brukar de faktiskt visa bilder runt en kommande häktningsförhandling. Speciellt om det finns ett visst erkännande.

Ett exempel på förtal är Joakim Lamotte som dömdes för grovt förtal mot näthatsgranskaren nu senaste, trots att NHG dömts för det JL skrev om.
Förtal tas oftast upp som privata mål, väldigt sällan enskilda vanliga Svenssons inleder ett åtal pga den ekonomiska risken.
Detta kan mycket möjligt vara förtal men tvivlar på att det kommer bli någon resning.
Citera
2025-12-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424

https://www.etc.se/inrikes/kartlaeggning-misstaenkte-moerdaren-drev-demenssjuk-mamma-till-kronofogden?fbclid=PARlRTSAPAjd5leHRu A2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZA8xMjQwMjQ1NzQyODc0MTQAAa cXv0bIuaDw0yLr1M-_YzzavIuVC32cogpXl7T8E9tx8kFmR_R1 nV540u1gwg_aem_XSyQdf1MJyBvxeZ57IDS3g

Vet inte om det blev en länk nu. Men finns på dagensetc på instagram.
stagram.
[/quote]
QUOTE]
Det börjar lukta övergreppsfamilj. Fadern var tydligen mycket aggressiv enligt lokala FB-grupper när familjen bodde på Ekerö efter MGMs första brott
Citera
2025-12-30, 11:59
Medlem
Den stackars förvirrade killen älskar uppmärksamheten han får här inne
Han var helt ignorerad som liten

Alla mellan 15-20 borde få kondomer hemskickade
Citera
2025-12-30, 12:00
Medlem
ItsWednesdays avatar
Denna GM + GM i Boden fanns båda på polisens radar och hade kontakt med psykiatrin sen tidigare som jag förstått det. Samhället skulle tjäna stort på att höja straffen samt öppna dårhusen igen.
Citera
2025-12-30, 12:03
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 30 december 2025

Tidslinje, kartor och adresser

FAQ - vanligaste frågorna
Del 1: Brottsoffer. Sociala medier/bilder på My. Försvinnandet. Kollektivtrafik. Vägar hem. Fynd. Övriga spår.

Del 2: Misstänkta gärningsmän (MGM). Relationer.

Del 3: Gripandet. Mys kropp. Sökinsatser. Polisarbete. Domstol. Avspärrad fastighet
Citera
2025-12-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Svar på att han borde fått längre straff:
Först och främst så dömdes han ju för ett försöksbrott, vilket generellt har lägre straff än huvudbrottet eller i vart fall är svårt att få upp till de högre straffnivåerna för huvudbrottet. Dessutom skedde detta 2019 då den dåvarande ungdomsrabatten sträckte sig t.o.m 21 års ålder. Han själv var 19 år vid gärningen och fick därmed ungdomsreduktion som vid tiden motsvarade ungefär 67% av det ordinarie straffvärdet. Det har alltså funnits mycket begränsade möjligheter att döma till så mycket högre straff.

Att hans eventuella "avsikt" var att våldta och/eller mörda flickan kan man inte beakta i straffmätningen eftersom han inte dömdes för varken försök eller förberedelse till våldtäkt mot barn ELLER försök eller förberedelse till mord.

Svar på lagändring så att sexualbrottslingar inte skall ha möjlighet till skyddade personuppgifter:
Nej, det tror jag inte är möjligt. Dels för att resultat av straffrätten/brottmål inte har någonting med skyddade personuppgifter och Folkbokföringslagen att göra. Jag ser också svårigheter med ett sådant system om man ser till legalitet och likhet inför lagen - och framförallt i de fall där personer avtjänat sina straff eller kanske t.o.m inte ens har kvar pricken i belastningsregistret. Vidare kan det också bli svåra gränsdragningsfrågor då en sexualbrottsdömd person skulle kunna vara i behov av skyddade personuppgifter av någon helt annan anledning än vad vederbörande är dömd för. Skall då den personen inte kunna få några skyddade personuppgifter?

En stor anledning till att dessa personer ö.h.t behöver ha skyddade personuppgifter är ju att dom hängs ut och hotas via nätet och sociala medier. Så jag tycker att om vi här på tycker det är så illa att dessa personer erhåller skyddade personuppgifter, så kan vi ju här på Flashback börja med att ta tag i oss själva...

Som jag förstått det är maxstraffet för kidnappning livstid, och som du skriver är försöksbrott lite mindre. Är det på grund av praxis eller står det i lagen att det ska vara lägre straff?

Som jag förstått det av vänner inom juridiken och det jag själv sätt, tycker jag att domare ogärna ’tar ut svängarna’ utan går efter det dem alltid gjort. Vilket ju gör förändring extremt svår och långsam. I just detta fallet, kunde väl gm ha fått ett längre straff om man tittar på lagtexter och inte går efter praxis? Nu kan inte jag den rätta jargongen här, men jag hoppas du förstår hur jag tänker.
Citera
2025-12-30, 12:04
Medlem
tzjs avatar
Ok, så under tiden jag har firat jul så har GM alltså gått från att ha varit en man till en trans vid namn Vilma?

wtf

Efter att ha tittat på bilder på den här karaktären Vilma, så kan man ju konstatera avvikande faciokraniala egenskaper. "Vilma" ser onekligen ut att ha en somalisk skallform.

Hur kan detta ha påverkat psyket? Uppenbarligen negativt, men mer i detalj tänker jag.
Citera
2025-12-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otholits
Exakt min tanke! Polisen satt på span utanför huset i många timmar innan gripandet skedde. Om de istället gått in direkt hade han förmodligen inte hunnit påbörja styckningen…

Var har du hittat att polisen satt och spanade på ETT HUS i flera timmar?
Man hade span på GM i mellan 10 och 18. Det innebär telefonavlyssning, fysiskt span mm. Men vi vet väl inte något om GMs rörelsemönster under den här perioden?
Citera
2025-12-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Denna GM + GM i Boden fanns båda på polisens radar och hade kontakt med psykiatrin sen tidigare som jag förstått det. Samhället skulle tjäna stort på att höja straffen samt öppna dårhusen igen.

Mamman hade dessutom fixat med tvångsvård för honom då han slutat ta sina mediciner.
Han var på psyket en natt sen blev han släppt.
Några dagar senare mördade han i Boden.
Så ja, något krävs verkligen... Man kan inte släppa personer med sådana vanföreställningar och uttalade planer när de inte tar sim medicin som de ska.
Samma i detta fallet, man verkar inte haft någon vettig uppföljning de senaste åren. Man skulle gjort flera oplanerade hembesök och haft rätt att kolla dator etc efter ett sådant brott han gjorde 2019... Helt sjukt att han bara satt 1½ år...
Inför tvångsmedicinering igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in