Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 12:41
Medlem
Contragulationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Av allt att döma bytte han ut låset till fastigheten.

Nej. Det är du som inte kan läsa och förstå en text.
Citera
2025-12-29, 12:42
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Tekniker letar igenom 26-åringens sopor enligt Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bO5oMq/mordet-i-ronninge-har-letar-polisen-i-misstanktes-sopor

Den här adressen benämns nu också benämns som 26-åringens bostad (osäker på om så varit fallet tidigare):

"Polisen är just nu på plats i den misstänkte mördarens bostad."

Antar att det här är Tärnstigen 2.

Har han bott hos släktingar eller är det människor som har varit helt ovetande om att han suttit inne och för vilket brott?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja visst. Man slänger alltid av sig sina hörlurar innan man frivilligt kliver in i en bil, och chauffören passar på att slänga ut en hammare och några buntband när man kliver in.

Vet inte hur det ser ut där hörlurarna hittades men de kan ju ha stått och pratat om att hon ska få lift och sen attackerar transan henne för att det är lättare att göra det utanför bilen än under bilfärden medan transan kör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbywee
Tydliggörandet av rättssystemets slapphänta hantering av en individ som aldrig borde varit fri. Nekades permissioner men släpptes ut 4 mån senare. Logiken i det fattar nog bara politikerna som är ansvariga för detta saft och bullekalas

Håller med, deras agerande är ett skämt och myndigheterna har utan tvekan ett indirekt ansvar för det som inträffat.
Citera
2025-12-29, 12:43
Medlem
NagasakiMonAmours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Vänstern och deras dubbla måttstockar... I normala fall hade ni omfamnat och legitimerat honom som transkvinna, men när det sedan visar sig vara en fullkomligt vidrig person, nej då gäller inte detta längre. Principer är inte så viktiga så fort det dyker upp en möjlighet att kollektivt skuldbelägga den vita mannen.

Alla som är vänster (speciellt kommunister) är inte spec transpositiva har jag fått intrycket av? Är väl mer en bredare liberal grej. Speciellt i Europa. Se bara på Kajsa Ekis Ekman och JK Rowling...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eqal.rights
Min dotter blev förföljd/genskjuten av en kort, smal man med ljust hår. Det var den 18/12 på Timmermansstigen. Dottern har fått psykbryt utav detta nu när hon insåg att det troligtvis var GM. Dottern är ungefär jämnårig med BO och var kort, smal och gulblond. Klädd som för 10-15 år sen, i ljus jeansjacka som ska se ut som man har en hoodie under och "trasiga" jeans. Det var alltså så att personen först promenerade ikapp henne med snabba steg från centrum, och så förbi henne uppför en brant backe, för att sedan (måste ha sprungit som en vansinnig!!), runt en skogskulle för att kunna genskjuta henne och komma ut precis vid hennes sida snett framifrån, men då de snabbt närmade sig radhuslängan (efter en ödslig och kolmörk sväng förbi där det är skog på båda sidor) så fortsatte han framför henne längs med gatan medan hon vek av och in på vår tomt. Hade inte grannarna synts på tydligt i sitt kök när de passerade det huset och dottern inte varit så snabb och vaksam, ja då ... det var som att han gav upp när han insåg att de var mitt framför fönstren. Han hade nog siktat på att hinna runt för att vända och komma emot henne i den lilla svängen där det är skog på båda sidor och saknas lampor.
Har du informerat polisen om detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eqal.rights
Min dotter blev förföljd/genskjuten av en kort, smal man med ljust hår. Det var den 18/12 på Timmermansstigen. Dottern har fått psykbryt utav detta nu när hon insåg att det troligtvis var GM. Dottern är ungefär jämnårig med BO och var kort, smal och gulblond. Klädd som för 10-15 år sen, i ljus jeansjacka som ska se ut som man har en hoodie under och "trasiga" jeans. Det var alltså så att personen först promenerade ikapp henne med snabba steg från centrum, och så förbi henne uppför en brant backe, för att sedan (måste ha sprungit som en vansinnig!!), runt en skogskulle för att kunna genskjuta henne och komma ut precis vid hennes sida snett framifrån, men då de snabbt närmade sig radhuslängan (efter en ödslig och kolmörk sväng förbi där det är skog på båda sidor) så fortsatte han framför henne längs med gatan medan hon vek av och in på vår tomt. Hade inte grannarna synts på tydligt i sitt kök när de passerade det huset och dottern inte varit så snabb och vaksam, ja då ... det var som att han gav upp när han insåg att de var mitt framför fönstren. Han hade nog siktat på att hinna runt för att vända och komma emot henne i den lilla svängen där det är skog på båda sidor och saknas lampor.

Vad sa polisen när din dotter ringt in? Låter läskigt.
Citera
2025-12-29, 12:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Han kommer få livstids fängelse för detta. Såvida han inte döms till rättspsykiatrisk vård.

p7 + Undersökning kommer göras men den här åker in på livstid, det är egentligen totalt omöjligt med psykisk sjukdom pga planering, hantering och utförande detta brott bär tydliga spår av.
Citera
2025-12-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redehog
Hur är det märkligt?

Om man behöver skyddade personuppgifter, så är det samma sak där. Det är en bedömningsfråga. Man ska inte bara kunna begå brott och sen kräva skyddade personuppgifter. Om polisen bedömer att det finns ett hot så ska man få skyddade.

Jag nämnde heller inget om skyddade personuppgifter. Jag skrev om namnbyte. Om man begår grova brott så ska samhället i övrigt enkelt kunna söka upp personen. Om en person byter namn som detta fall till Vilma och sen kanske bestämmer en dejt med en kvinna, så ska väl kvinnan kunna söka upp personen innan? Förstår inte varför folk ständigt ska göra det enkelt för såna här monster att begå grova brott.

Hur är det kontroversiellt att neka ett namnbyte om man kidnappat en liten tjej innan? Ska inte vi anda få möjlighet att kolla upp dessa personer? Blir ju omöjligt annars.

Men det görs ju redan en bedömning, ibland av både Skatteverket och Polis. Lagkravet är ju redan att man skall riskera att utsättas för allvarlig brottslighet som riktar sig mot ens liv, hälsa, frihet eller frid. Vidare så kan ingen "kräva" skyddade personuppgifter, det krävs särskilt uppställda krav samt att vederbörande själv kan bidraga till att skyddet fungerar.

Om vi pratar generellt så är ju allmänhetens rätt/möjlighet att söka upp en person inom ramen för vad som är offentligt (antingen genom myndigheter eller privata företag). Om en person bedömts ha ett skyddsbehov och därför behöver nytt namn så måste ju det ha företräde. Observera att jag pratar generellt och ur ett samhälleligt perspektiv, för att om du enkom placerar mördare i denna diskussionen så lär den inte bli särskilt konstruktiv.
Citera
2025-12-29, 12:45
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliverboi
Om du kollar bilden från LinkedIn-profilen ser du tydligt att GM har gjort mer än att bara ha "tagit det namnet"

Jag är tveksam om det är samma person. Ansiktsformen går väl inte att ändra?
Citera
2025-12-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redehog
Hur är det märkligt?

Om man behöver skyddade personuppgifter, så är det samma sak där. Det är en bedömningsfråga. Man ska inte bara kunna begå brott och sen kräva skyddade personuppgifter. Om polisen bedömer att det finns ett hot så ska man få skyddade.

Jag nämnde heller inget om skyddade personuppgifter. Jag skrev om namnbyte. Om man begår grova brott så ska samhället i övrigt enkelt kunna söka upp personen. Om en person byter namn som detta fall till Vilma och sen kanske bestämmer en dejt med en kvinna, så ska väl kvinnan kunna söka upp personen innan? Förstår inte varför folk ständigt ska göra det enkelt för såna här monster att begå grova brott.

Hur är det kontroversiellt att neka ett namnbyte om man kidnappat en liten tjej innan? Ska inte vi anda få möjlighet att kolla upp dessa personer? Blir ju omöjligt annars.
När det gäller skyddade personuppgifter borde det logiska vara tvärt om mot vad man gör idag. Alla har skyddade personuppgifter. Men om man döms för något våldsbrott, eller ett annat brott som motsvarar straffvärde av minst 6 månaders fängelse så förlorar man rätten till skyddade personuppgifter permanent.
Citera
2025-12-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det vet du inte. Vilma kan ha känt sig som en kvinna hela livet.

Då finns det på papper, borde även tagits upp 2019. Jag kan inte säga om det finns eller inte. Vad vi vet är att relativt nyligen fick R/V sitt kvinnliga namn och relativt nyligen gjorde regeringen det lättare att ändra sitt juridiska kön.
Detta handlar inte om könsdysfori, det handlar om anonymitet och att kunna utföra en fantasi som funnits under lång tid. Glöm inte att han blivit outad flera ggr efter 2019, trots skyddad identitet och hans bild har cirkulerat fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in