Citat:
Ursprungligen postat av
redehog
Hur är det märkligt?
Om man behöver skyddade personuppgifter, så är det samma sak där. Det är en bedömningsfråga. Man ska inte bara kunna begå brott och sen kräva skyddade personuppgifter. Om polisen bedömer att det finns ett hot så ska man få skyddade.
Jag nämnde heller inget om skyddade personuppgifter. Jag skrev om namnbyte. Om man begår grova brott så ska samhället i övrigt enkelt kunna söka upp personen. Om en person byter namn som detta fall till Vilma och sen kanske bestämmer en dejt med en kvinna, så ska väl kvinnan kunna söka upp personen innan? Förstår inte varför folk ständigt ska göra det enkelt för såna här monster att begå grova brott.
Hur är det kontroversiellt att neka ett namnbyte om man kidnappat en liten tjej innan? Ska inte vi anda få möjlighet att kolla upp dessa personer? Blir ju omöjligt annars.
Men det görs ju redan en bedömning, ibland av både Skatteverket och Polis. Lagkravet är ju redan att man skall riskera att utsättas för allvarlig brottslighet som riktar sig mot ens liv, hälsa, frihet eller frid. Vidare så kan ingen "kräva" skyddade personuppgifter, det krävs särskilt uppställda krav samt att vederbörande själv kan bidraga till att skyddet fungerar.
Om vi pratar generellt så är ju allmänhetens rätt/möjlighet att söka upp en person inom ramen för vad som är offentligt (antingen genom myndigheter eller privata företag). Om en person bedömts ha ett skyddsbehov och därför behöver nytt namn så måste ju det ha företräde. Observera att jag pratar generellt och ur ett samhälleligt perspektiv, för att om du enkom placerar mördare i denna diskussionen så lär den inte bli särskilt konstruktiv.