Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Bättre att ignorera eller låtsas prata i telefon, undvik i bästa förmåga att inte vara ute efter 24 och absolut inte själv som My. Bara för att de är lugnt i området så kan skit som detta fortfarande hända

Att låtsas ha ett live-samtal är ett knep jag själv använt mig av. Få mördare vill nog hamna live på skärmen.
Citera
2026-01-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Bättre att ignorera eller låtsas prata i telefon, undvik i bästa förmåga att inte vara ute efter 24 och absolut inte själv som My. Bara för att de är lugnt i området så kan skit som detta fortfarande hända

Precis, men såna kickar så antar jag du kanske syftar på adhd, men du kanske var för snabb och missade att jag skrev att det möjligtvis saknas ett känslomässigt djup? Men huvudsaken är väl att vi ändå fattar?
Citera
2026-01-03, 18:45
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Mycket välskrivet och intressant inlägg. Undrar vad röntgenbilder på Robins hjärna skulle visa, om man där kan se empatibrist. Han har ju helt klart haft en trasslig uppväxt.
Pappan spred runt porrtidningar och mamman söp till och slog grabben som trodde han skulle bli "snäll" om han nu bara kunde vara en flicka.
Citera
2026-01-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja absolut och då är man en idiot! Man tappar inte något på brottsplatsen som handske, buntband, hammare! Man kör inte sin egen bil eller nån hyrbil. Man använder inte sin telefon på brottsplatsen dagar/kvällar innan! Eller kanske även vid tidpunkten för brottet! Samt hennes telefon som kopplade upp sista gången innan 02:00 hade han glömt den och den var med till stugan eller mot stugan? Planeringen av förra kidnappningförsöket och detta hemska brott dessutom nattetid är mycket dålig!

Båda Vilmas föräldrar var alkisar. Jag undrar om vi kan vara säkra på att Vilma var helt nykter när dådet utfördes?

Det är oftast inte Einstein-nivå på de som får A-C i plugget, men det är heller inte IQ70 eller där omkring. En normalbegåvad person kan fixa det och Vilma låg på den nivån.
Senast redigerad av Florman 2026-01-03 kl. 18:49.
Citera
2026-01-03, 18:46
Medlem
K.Blomkvists avatar
Hur fungerar egentligen Vilmas hjärna?

Jag har en bekants bekant som berättade för mig hur dennes son jobbade på COOP.
Bland annat i mjölk kylen.
Han visste exakt hur många kartonger där fanns.

Men han klarade inte av datummärkningen.

D.v.s gamla längst fram och nya längst bak.

Inget fel på matten.

Men, vad är det för kortslutning i hjärnan?

Låter lite som Forrest Gump syndrom.

Vad är felet?
Citera
2026-01-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Att låtsas ha ett live-samtal är ett knep jag själv använt mig av. Få mördare vill nog hamna live på skärmen.

Fast att prata i telefonen hjälper tyvärr inte för en gärningsman inte skulle utföra sitt brott! Har dom bestämt sig så slår dom till. Bästa är att gå 2st eller fler!
Citera
2026-01-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Ja jag tycker fortfarande att ett kidnappningsförsök är udda som första brott, eftersom det är ett grovt brott? Men jag fick nyss veta nya detaljer att han bara var 14 år när han bla hängde på darknet och blev radikaliserad? Plus att de redan 2019 ansåg att han hade antisociala beteenden, så det tolkar vi väl som att kidnappningsförsöket inte var hans första brott helt enkelt?
Sen finns det ju andra detaljer som är gränslöst som att tex kolla på porr lektionstid och tafsa på manliga klasskamrater, men uppfattades ändå snäll så verkar ju inte märkts något ont och våldsamt i honom tidigare? Men å andra sidan, vi vet troligtvis inte allt än?

Men det verkar trots allt som hänt tidigare, vara efter fängelsetiden som han faktiskt fullständigt spårar ur? Människor mognar med åldern sägs det men det sägs också att människor mognar med ansvar? Han måste ju varit medveten om utredningen som gjordes på honom och vad de kom fram till, men hade han kunskap om det? Hade han självinsikt eller fick hjälp med det under fängelsetiden? Uppgifter från arbetsplatsen, chef eller kollega, att han lyssnar inte? Det får mig att ana att han bara var glad och uppåt när han kom ut från fängelset, att han inte såg bakåt utan bara framåt och längtade hem och bosatte sig på Ingarö, utan något som helst konsekvenstänk hur dom skulle må av att återse honom i trakterna igen?
Men de var många som gick ihop, var är deras konsekvenstänk?

Varför skulle Robin/Vilma åka i fel körbana, i motsatt riktning och i hög hastighet utan att bromsa? Skulle han inte förstå att han själv kunde skadas eller dö? Det är inte konstigt det kommer tankar att det tyder på ett självmord? Det borde kanske tolkats som ett rop på hjälp även om det inte var direkt uppenbart?
Han byter namn och adress men det hjälper inte, han blir misshandlad och får således skyddad identitet? Men han verkar inte må bra, kör med påslagna sirener på sin privatbil på Strandvägen, vem farao gör det? Vad ville han få ut av det? Eller var det ett rop på hjälp igen, hade han en stressutlöst psykos?
Sen blir han Vilma som grädde på moset? Är han förvirrad och fullkomligt scitzofren, och inte själv vet om han är man eller flicka? Eller är det en strategi för att återigen kunna skydda sig själv om han på nytt blivit hittad och misshandlad och kanske rentav bara en smart galen plan om han nu har antisociala beteenden?

Frågan blir ju dessutom, tar inte samhället mer ansvar för människor som de faktiskt dessutom anar att han kan vara farlig? Gw varnade för honom, gav det upplopp till hetsjakten grannarna på Ingarö utsatte honom för?
Ibland undrar man allt om vi kanske är för öppna med allt, vi kanske borde ha det som i Ryssland, om vi inte kan ta ansvar för våra handlingar och agrar utan konsekvenstänk?
Nej jag menar inte att jag inte förstår dom på Ingarö, men de kunde bett kommun polis socialtjänst om råd och stöd hur de skulle agera och hantera sina känslor, de var vuxna och många i grupp mot en ung vuxen? Det är den biten som är knepig att förstå, det bör väl anses som både psykiskt våld och gränslöst beteende?

Jag hoppas för all del att de gjorde rätt bedömning 2019, men kan inte låta bli att undra över hans mående och agerande under de åren efter Ingarö, och vad det kan fått för konsekvenserna?
Hans beteende och agerande tyder väl ändå på att han inte kan ha mått särskilt bra? Eller så kanske han bara är en fullblodsegoist och fick en plötslig impuls, och därför körde med bilen och frontalkrockade med taxin utan att bromsa och var skitnöjd med resultatet, 26000 i böter och indraget körkort, bara för att han saknar konsekvenstänk, är det logiskt ens för en med antisociala beteenden, det kanske är just det som är svårt att förstå, de påstås sakna känslomässigt djup, är det just det som plågar Robin/Vilma? Är det det som förklarar allt, det sägs de söker de snabba kickarna utan konsekvenser, det kanske är lättare att förstå hela bilden, och alla konstiga saker han gjort, om man tänker att det ger honom en extra kick, om hans känsloliv annars bara är tomt och inte kan känna något? Och när man tänker så, ja då kommer till och med tokigheterna på Strandvägen i annat ljus?

Det finns säkert många många fler vinklar att tolka utifrån, både honom och samhället och vilka alla möjliga konsekvenser det kunde fått om man gjort si eller så?
Faktum kvarstår, BO blev mördad och det var inget relationsmord för de kände inte varandra att de hade en relstion, då bör det väl handla om lustmord som just ger kickar? Varför skulle han ångra det om han drivs av lust plötsliga impulser för det ger tillfälliga kickar?
Ja jag hoppas på livstid, alltså förvaring!

Obs bara spekulationer, jag vänder bara på varenda sten och vinkel, så ingenting ska tas som sanning öht

Ekerö.
Han bodde på Ekerö innan fängelsetiden.

Sedan blev han placerad på Ingarö. (Oklart vem som varit inblandad i beslutet.)

Och nej det anses absolut inte som ”psykiskt våld” att som barnfamilj bli orolig och gå ut med det, när det flyttar in en dömd pedofil bland grannarna.

Det är en konsekvens.
Det hade också varit en lämplig konsekvens om grannarna hade ställt krav på att han bodde någon annanstans, övervakad.

Hur övervakad kunde han vara där ute, hur snabbt kunde socialtjänst eller polis vara på plats?
Citera
2026-01-03, 18:49
Medlem
Angeliqas avatar
Hur gick det på Sergels torg idag?

Här om Rönninge C idag:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/hundratals-i-ronninge-for-att-tanda-ljus-efter-mordade-kvinnan
Citera
2026-01-03, 18:51
Medlem
Hur får man sådana där tänder i den åldern? Vad fan är de som hänt?
Citera
2026-01-03, 18:52
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Hur fungerar egentligen Vilmas hjärna?

Jag har en bekants bekant som berättade för mig hur dennes son jobbade på COOP.
Bland annat i mjölk kylen.
Han visste exakt hur många kartonger där fanns.

Men han klarade inte av datummärkningen.

D.v.s gamla längst fram och nya längst bak.

Inget fel på matten.

Men, vad är det för kortslutning i hjärnan?
Låter lite som Forrest Gump syndrom.

Vad är felet?
Men.. allas lika värde trots datum och lukt.
Minnesförlust för vad som kan vara rätt och fel ?
Liten hjärnvurpa där antar jag
Citera
2026-01-03, 19:00
Medlem
https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767463119922&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Tärnstigen 2 för uthyrning, är detta bostaden som nu är avspärrad och där My troligtvis styckats? Har säkert redan tagits upp i tråden, men kan ej hitta Grevens sammanfattning.
Citera
2026-01-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hur gick det på Sergels torg idag?

Här om Rönninge C idag:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/hundratals-i-ronninge-for-att-tanda-ljus-efter-mordade-kvinnan

Manifestationen på Sergels torg är imorgon söndag kl. 18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in