2026-01-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Förr i världen. Inte längre.
Förr kanske man hade gjort som med Helmer Ljus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Helmer_Ljus

Om han kommer upp i Helmers ålder,
vad kommer han kosta samhället?

Vad snälla dom var som gav tidsbestämt när dom visste han var sjuk och dålig 🤷‍♂️
Citera
2026-01-26, 19:42
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag har inte lagt så stor vikt vid Robins poliseskapader men överlag är dessa personer otroligt barnsliga.
Provocera fram reaktioner hos folk? Se hur långt han kunde dra det innan riktiga snuten kom?

I tråden ”Våldtäkt på restaurang i Visby” kan man läsa i FUP där en kändis låtsas vara civilpolis, stannar en persons bil & vill se legitimation. De gillar inte varandra & personen som blev stoppad tror kändisen försökte vara rolig.

Så det behöver inte betyda ngt speciellt. Barnsligt upptåg, en kul grej, irritera folk, skapa drama, väcka uppmärksamhet, uttråkad…

Oavsett diagnos är de inte så roliga att sitta bredvid i bilen. Inte heller ha dem som passagerare

Ja givetvis kan det vara så, att det inte betyder mycket. Samtidigt i kombination med det vi vet om MGM får jag bilden av att det gör det - men jag kan ju vara ute och cykla.
Citera
2026-01-26, 19:55
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja givetvis kan det vara så, att det inte betyder mycket. Samtidigt i kombination med det vi vet om MGM får jag bilden av att det gör det - men jag kan ju vara ute och cykla.
Nej, du är inte ute & cyklar.
Citat:
The researchers found that the participants who scored high on narcissism measures were more likely to tailgate, speed, drive off-road, cross the center line into oncoming traffic, drive on the shoulder, honk their horn, or use “verbal aggression” or “aggressive gestures,” in the experimenters’ chaste wording.
https://www.psychologicalscience.org/news/motr/narcissism-is-a-driving-hazard-research-suggests.html
Citera
2026-01-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Vad snälla dom var som gav tidsbestämt när dom visste han var sjuk och dålig 🤷‍♂️

Eventuellt en som borde vårdats på mentalsjukhus.
Så hade två mord undvikits.

Kostnaderna för rättspsykiatrisk vård idag är 2 - 2,5 miljoner per patient och år.
Högsäkerhetsplats i fängelse har den näst högsta kostnaden.
Citera
2026-01-26, 19:58
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nej, du är inte ute & cyklar.

https://www.psychologicalscience.org/news/motr/narcissism-is-a-driving-hazard-research-suggests.html

Tack. Intressant. Och så har vi frontalkrocken han genomförde med mötande taxibil...
Citera
2026-01-26, 19:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Han flyttar till Malmö och har bytt namn till [REDACTED - namn på mordoffret].

Och du ägnade X antal inlägg åt långrandig utläggning om hur fel det var att familjen skrev "har lämnat oss" i dödsannonsen. Nu sitter du och skämtar genom att lägga in offrets namn i tråden.

Det är smaklöst bortom allt smaklöst. Men understryker ytterligare att du är autistisk och antagligen inte begriper bättre.
Senast redigerad av MrFold 2026-01-26 kl. 20:01.
Citera
2026-01-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja där är du inne på en viktigt poäng förstås, kring aspekten identitet. Å andra sidan kanske det beror på vilken identitet, om vi provar narcissistspåret, han ville uppnå? Jag tror inte polisbilen handlade om att ikläda sig rollen som just polis, utan snarare ge honom en position och känsla av makt. Han kunde köra fort med den men jag tror det handlade om mer än hastighet för honom. Men absolut. En narcissist vill ju gärna få erkännande och status och om ingen vet vem som kör den där snabba bilen förbi alla köer, så faller det ju lite i att gynna grandiositeten.

Ja, polisbilen ger honom makt i form av att han kan åka fort. Han vill ha nytta och effekt istället för beundran, som en narcissist hade krävt. Stämmer detta, är det mer typiskt antisocialt/psykopatiskt än narcissistiskt.

Jag utesluter inte att han kan ha narcissista drag. Men det har iså fall marginell betydelse för mordet/styckningen. Det gjorde han inte för att imponera på någon, utan handlade enbart om att uppnå ett eget mål.

För mig är det tydligt att hans profil landar i antisocial/psykopatisk kategori där han eftersöker makt, kontroll och använder dom medel han har tillgång till för att få det han vill.
Citera
2026-01-26, 20:20
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, polisbilen ger honom makt i form av att han kan åka fort. Han vill ha nytta och effekt istället för beundran, som en narcissist hade krävt. Stämmer detta, är det mer typiskt antisocialt/psykopatiskt än narcissistiskt.

Jag utesluter inte att han kan ha narcissista drag. Men det har iså fall marginell betydelse för mordet/styckningen. Det gjorde han inte för att imponera på någon, utan handlade enbart om att uppnå ett eget mål.

För mig är det tydligt att hans profil landar i antisocial/psykopatisk kategori där han eftersöker makt, kontroll och använder dom medel han har tillgång till för att få det han vill.

Ja det håller jag med om. Vi får se vad rättpsykiatriska undersökningen visar här i februari.
Citera
2026-01-26, 20:33
Medlem
Robin har förverkat sin rätt att vara kvinna.han dödade en kvinna..vi kvinnor ska va snälla mot varandra
Citera
2026-01-26, 20:46
Medlem
Chrinolinas avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/mordmisstankte-vilma-andersson-greps-utanfor-nykoping?fbclid=IwdGRjcAPkos5jbGNrA-SihGV4dG4DYWVtAjExA HNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHiMP15g3Agfo0MA YWUltDynArBHggr83V6pjB3BeaoUCfGUHS2cC41DwQQQZ_aem_ kYBnJPpSaIPVkLQAkcAw2A

Hur är detta möjligt?Är han inte häktad?
Citera
2026-01-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrinolina
https://www.sverigesradio.se/artikel/mordmisstankte-vilma-andersson-greps-utanfor-nykoping?fbclid=IwdGRjcAPkos5jbGNrA-SihGV4dG4DYWVtAjExA HNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHiMP15g3Agfo0MA YWUltDynArBHggr83V6pjB3BeaoUCfGUHS2cC41DwQQQZ_aem_ kYBnJPpSaIPVkLQAkcAw2A

Hur är detta möjligt?Är han inte häktad?

de bekräftar nog bara vilken plats han greps på
Citera
2026-01-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men kan nya lagar tillämpas retroaktivt? Måste de inte gälla vid det tillfälle ett dåd begås?

Tror förresten att Helix ligger i Huddinge, Huddinge kommun (men tillhör Stockholms län).
Jo, lagen måste finnas när brottet begås, detta för att lagarna skall vara förutsägbara. Man skall, liksom, veta vad man riskerar.

Hur det är med "Förvaring" vet jag dock inte. Vet inte om det räknas som straff, är väl snarare för att skydda omgivningen och det är ju omöjligt att förutse om, eller när, någon kommer bli normal. Man kan ju vara normal vid tillfället för brottet men förändras till fullvärdig apa och livsfarlig för andra under tiden man sitter av ett långt straff. Då kan ju förvaring passa bra. I Norge finns ingen bortre gräns för tiden för förvaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in