Citat:
Ursprungligen postat av
Fleavmoe
Ja där är du inne på en viktigt poäng förstås, kring aspekten identitet. Å andra sidan kanske det beror på vilken identitet, om vi provar narcissistspåret, han ville uppnå? Jag tror inte polisbilen handlade om att ikläda sig rollen som just polis, utan snarare ge honom en position och känsla av makt. Han kunde köra fort med den men jag tror det handlade om mer än hastighet för honom. Men absolut. En narcissist vill ju gärna få erkännande och status och om ingen vet vem som kör den där snabba bilen förbi alla köer, så faller det ju lite i att gynna grandiositeten.
Ja, polisbilen ger honom makt i form av att han kan åka fort. Han vill ha nytta och effekt istället för beundran, som en narcissist hade krävt. Stämmer detta, är det mer typiskt antisocialt/psykopatiskt än narcissistiskt.
Jag utesluter inte att han kan ha narcissista drag. Men det har iså fall marginell betydelse för mordet/styckningen. Det gjorde han inte för att imponera på någon, utan handlade enbart om att uppnå ett eget mål.
För mig är det tydligt att hans profil landar i antisocial/psykopatisk kategori där han eftersöker makt, kontroll och använder dom medel han har tillgång till för att få det han vill.