Citat:
Ursprungligen postat av
Fleavmoe
Jag tänker att han kan ha drag av både antisocial och narcissistisk personlighetsstörning.
Jag har funderat en del på hans bil som han gjorde om till fejkpolisbil. Han använde, om jag minns rätt, bilen bland annat till att köra för fort, komma före i bilköer och att stoppa folk för att de skulle tro att han var polis. Eller var det sista endast något han önskade kunna göra? Oavsett... Han ville verkligen utnyttja någon form av auktoritet känns det som.
När jag kopplar det (och mot bakgrund av allt annat vi nu vet om MGM) till narcissistiska drag och makt- och kontrollbehov blir ovanstående beteenden ganska logiska. Som narcissist finns ju starka behov av dominans, kontroll, spänning, grandiositet och att “stå över andra”. Här tycker jag MGM kvalar in direkt (utöver sexuell sadism). Och då har vi bara lyft ur delen som rör fejkpolisagerandet.
Samtidigt kan ju allt detta också ses vid antisocial problematik. Det är ju ofta det första man tänker på vid sådant här extremt grovt våld, brist på empati/skuld och ett manipulativt “charmigt” yttre (nej inte utseendet utan sättet) tillsammans med kriminalitet och normbrytande beteende.
MGM jobbade ju och beskrevs av flera som jag förstår det som charmig, trevlig samt artig. Han spelade paintball i lag etc. Personer med starka psykopatiska drag kan ju fungera i arbete och socialt.
Hur går era tankar kring det som rörde fejkpolisbilen kopplat till MGM:s eventuella personlighet och/eller diagnoser?
Det här med att han åker runt med sin fejkade polisbil och åker förbi bilköer i 150 blås, har jag faktiskt tyckt var lite roligt. Men ska man försöka sig på en analys av själva beteendet så ser jag inte det narcissistiska i det och jag ska förklara varför.
Mig veterligen har han inte klätt ut sig till polis eller visat nån låtsaslegitimation. Han har däremot pimpat sin gamla saab för att han vill få effekten, att kunna åka snabbt och förbi bilköer. Fejkpolisbilen är då inte en statusgrej för vem han ville vara, utan för vad han vill kunna göra med den.
Om det nu är som jag tror (antisocial personlighetsstörning), så är identiteten sekundär och fokus ligger istället på effekt och nytta. Kortfattat så bryr han sig inte om ifall kompisar eller tjejer tror han är polis eller inte, han vill bara kunna köra fort.
För en narcissist är identiteten själva kärnan. Dom hade troligen kört i 30 km i timmen så ingen hade haft chans att missa den coola fejkade polisbilen.