2026-01-26, 18:05
Medlem
Fleavmoes avatar
Jag tänker att han kan ha drag av både antisocial och narcissistisk personlighetsstörning.

Jag har funderat en del på hans bil som han gjorde om till fejkpolisbil. Han använde, om jag minns rätt, bilen bland annat till att köra för fort, komma före i bilköer och att stoppa folk för att de skulle tro att han var polis. Eller var det sista endast något han önskade kunna göra? Oavsett... Han ville verkligen utnyttja någon form av auktoritet känns det som.

När jag kopplar det (och mot bakgrund av allt annat vi nu vet om MGM) till narcissistiska drag och makt- och kontrollbehov blir ovanstående beteenden ganska logiska. Som narcissist finns ju starka behov av dominans, kontroll, spänning, grandiositet och att “stå över andra”. Här tycker jag MGM kvalar in direkt (utöver sexuell sadism). Och då har vi bara lyft ur delen som rör fejkpolisagerandet.

Samtidigt kan ju allt detta också ses vid antisocial problematik. Det är ju ofta det första man tänker på vid sådant här extremt grovt våld, brist på empati/skuld och ett manipulativt “charmigt” yttre (nej inte utseendet utan sättet) tillsammans med kriminalitet och normbrytande beteende.

MGM jobbade ju och beskrevs av flera som jag förstår det som charmig, trevlig samt artig. Han spelade paintball i lag etc. Personer med starka psykopatiska drag kan ju fungera i arbete och socialt.

Hur går era tankar kring det som rörde fejkpolisbilen kopplat till MGM:s eventuella personlighet och/eller diagnoser?
Citera
2026-01-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Han kommer dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård, så han kommer visst komma ut.
Axmyr har suttit längst i fängelse i Sverige, 34 år. Låt säga att RobinVilma får sitta lika länge. Då är han 60 år när han kommer ut.

Förr i världen. Inte längre.
Förr kanske man hade gjort som med Helmer Ljus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Helmer_Ljus

Om han kommer upp i Helmers ålder,
vad kommer han kosta samhället?
Citera
2026-01-26, 18:44
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
(mitt fetade)
Nej, tror inte heller att GM är en narcissist. Men han kan ha fejkat att han glömt vissa instruktioner för att slippa göra en del sysslor själv.

Tror starkare på det sista stycket i ditt inlägg ovan.

Det Vaknin skriver i länken är nog snarare hans eget resonemang och dessutom verkar texten vara ett narrativ. Men jag håller av olika anledningar med honom i en hel del av vad han beskriver, därav kommentaren om 'covert narcissism'.
Robin jobbade med 2 olika kvinnor på Circle K.
Kvinna 1: Robin lyssnar inte & gör inte vad jag säger åt honom.
Kvinna 2: beskriver Robin i positiva ordalag (t.o.m ”hänsynsfull” ) & tycker han jobbar bra. De har även ätit middag tillsammans.

Användaren Kokainkuk skriver följande i tråden:
Vid ett tillfälle så sa en servis till en annan att hjälpa ”honom” med leveransen varpå han vart rosenrasande och svarade väldigt arg ”henne, hjälpa henne” och det är egentligen den enda gången jag såg honom bli arg, efter det så pratade han aldrig med den servisen igen. Jag var den enda på restaurangen Robin pratade med enligt andra kollegor.

Han väljer helt enkelt vem som är värd att lyssna på / prata med i situationen. Likadant med instruktioner. Men blir det för komplicerat i flera led blir det antagligen för svårt.
Glömmer aldrig en oförrätt.

Han har inte klockren NPD. Inte heller ASPD el. ngt dylikt. Han är ett hopkok så jag tror det blir ”ospecificerat personlighetssyndrom”.
Citera
2026-01-26, 18:48
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Robin jobbade med 2 olika kvinnor på Circle K.
Kvinna 1: Robin lyssnar inte & gör inte vad jag säger åt honom.
Kvinna 2: beskriver Robin i positiva ordalag (t.o.m ”hänsynsfull” ) & tycker han jobbar bra. De har även ätit middag tillsammans.

Användaren Kokainkuk skriver följande i tråden:
Vid ett tillfälle så sa en servis till en annan att hjälpa ”honom” med leveransen varpå han vart rosenrasande och svarade väldigt arg ”henne, hjälpa henne” och det är egentligen den enda gången jag såg honom bli arg, efter det så pratade han aldrig med den servisen igen. Jag var den enda på restaurangen Robin pratade med enligt andra kollegor.

Han väljer helt enkelt vem som är värd att lyssna på / prata med i situationen. Likadant med instruktioner. Men blir det för komplicerat i flera led blir det antagligen för svårt.
Glömmer aldrig en oförrätt.

Han har inte klockren NPD. Inte heller ASPD el. ngt dylikt. Han är ett hopkok så jag tror det blir ”ospecificerat personlighetssyndrom”.

Fast utifrån de exemplen du ger, tänker jag att ett visst mönster framträder: Han gillar inte att bli tillsagd eller tillrättavisad och han blir arg vid oförrätter. Kvinna nr 2 kanske aldrig gav honom instruktioner etc och kanske bemötte honom "bra" enligt MGM?

Han ville ju inte heller följa instruktionerna på arbetsplatsen om var han skulle lämna varorna. De fick inte säga åt honom vad han skulle göra.
Citera
2026-01-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jag tänker att han kan ha drag av både antisocial och narcissistisk personlighetsstörning.

Jag har funderat en del på hans bil som han gjorde om till fejkpolisbil. Han använde, om jag minns rätt, bilen bland annat till att köra för fort, komma före i bilköer och att stoppa folk för att de skulle tro att han var polis. Eller var det sista endast något han önskade kunna göra? Oavsett... Han ville verkligen utnyttja någon form av auktoritet känns det som.

När jag kopplar det (och mot bakgrund av allt annat vi nu vet om MGM) till narcissistiska drag och makt- och kontrollbehov blir ovanstående beteenden ganska logiska. Som narcissist finns ju starka behov av dominans, kontroll, spänning, grandiositet och att “stå över andra”. Här tycker jag MGM kvalar in direkt (utöver sexuell sadism). Och då har vi bara lyft ur delen som rör fejkpolisagerandet.

Samtidigt kan ju allt detta också ses vid antisocial problematik. Det är ju ofta det första man tänker på vid sådant här extremt grovt våld, brist på empati/skuld och ett manipulativt “charmigt” yttre (nej inte utseendet utan sättet) tillsammans med kriminalitet och normbrytande beteende.

MGM jobbade ju och beskrevs av flera som jag förstår det som charmig, trevlig samt artig. Han spelade paintball i lag etc. Personer med starka psykopatiska drag kan ju fungera i arbete och socialt.

Hur går era tankar kring det som rörde fejkpolisbilen kopplat till MGM:s eventuella personlighet och/eller diagnoser?

Det här med att han åker runt med sin fejkade polisbil och åker förbi bilköer i 150 blås, har jag faktiskt tyckt var lite roligt. Men ska man försöka sig på en analys av själva beteendet så ser jag inte det narcissistiska i det och jag ska förklara varför.

Mig veterligen har han inte klätt ut sig till polis eller visat nån låtsaslegitimation. Han har däremot pimpat sin gamla saab för att han vill få effekten, att kunna åka snabbt och förbi bilköer. Fejkpolisbilen är då inte en statusgrej för vem han ville vara, utan för vad han vill kunna göra med den.

Om det nu är som jag tror (antisocial personlighetsstörning), så är identiteten sekundär och fokus ligger istället på effekt och nytta. Kortfattat så bryr han sig inte om ifall kompisar eller tjejer tror han är polis eller inte, han vill bara kunna köra fort.

För en narcissist är identiteten själva kärnan. Dom hade troligen kört i 30 km i timmen så ingen hade haft chans att missa den coola fejkade polisbilen.
Citera
2026-01-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
För att han är rädd för att sitta i fängelse och tror att han ska komma ut lättare!

Vilket han säkert kommer göra om han får rättpsyk..... Till och med skara kannibalen är släppt. Dom sitter mycket kortare tid där. Och har de bättre med permis osv .
Citera
2026-01-26, 18:54
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Fast utifrån de exemplen du ger, tänker jag att ett visst mönster framträder: Han gillar inte att bli tillsagd eller tillrättavisad och han blir arg vid oförrätter. Kvinna nr 2 kanske aldrig gav honom instruktioner etc och kanske bemötte honom "bra" enligt MGM?
Ja, så är det ju. Ena kvinnan går att manipulera (=till gagn för honom själv & han kan göra lite som han vill) men inte den andra (=värdelös, ignorera).
Citera
2026-01-26, 19:07
Medlem
MarinaRukkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
(mitt kursiva)

Enligt tidigare FUP berättar ägaren till Circle K där GM jobbade, att GM har svårt att ta instruktioner, glömmer bort vad som ska göras och att "alla kvalificerade uppdrag är bortglömda vid nästa tillfälle de ska göras."

För att han är på gränsen till retarderad..
ett retard
Citera
2026-01-26, 19:10
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det här med att han åker runt med sin fejkade polisbil och åker förbi bilköer i 150 blås, har jag faktiskt tyckt var lite roligt. Men ska man försöka sig på en analys av själva beteendet så ser jag inte det narcissistiska i det och jag ska förklara varför.

Mig veterligen har han inte klätt ut sig till polis eller visat nån låtsaslegitimation. Han har däremot pimpat sin gamla saab för att han vill få effekten, att kunna åka snabbt och förbi bilköer. Fejkpolisbilen är då inte en statusgrej för vem han ville vara, utan för vad han vill kunna göra med den.

Om det nu är som jag tror (antisocial personlighetsstörning), så är identiteten sekundär och fokus ligger istället på effekt och nytta. Kortfattat så bryr han sig inte om ifall kompisar eller tjejer tror han är polis eller inte, han vill bara kunna köra fort.

För en narcissist är identiteten själva kärnan. Dom hade troligen kört i 30 km i timmen så ingen hade haft chans att missa den coola fejkade polisbilen.

Ja där är du inne på en viktigt poäng förstås, kring aspekten identitet. Å andra sidan kanske det beror på vilken identitet, om vi provar narcissistspåret, han ville uppnå? Jag tror inte polisbilen handlade om att ikläda sig rollen som just polis, utan snarare ge honom en position och känsla av makt. Han kunde köra fort med den men jag tror det handlade om mer än hastighet för honom. Men absolut. En narcissist vill ju gärna få erkännande och status och om ingen vet vem som kör den där snabba bilen förbi alla köer, så faller det ju lite i att gynna grandiositeten.
Citera
2026-01-26, 19:12
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, så är det ju. Ena kvinnan går att manipulera (=till gagn för honom själv & han kan göra lite som han vill) men inte den andra (=värdelös, ignorera).

Ja, han verkar inte vilja/kunna rätta sig i leden direkt på arbetsplatser. Han har ju bara haft kortare anställningar dessutom.
Citera
2026-01-26, 19:21
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:

Jag har inte lagt så stor vikt vid Robins poliseskapader men överlag är dessa personer otroligt barnsliga.
Provocera fram reaktioner hos folk? Se hur långt han kunde dra det innan riktiga snuten kom?

I tråden ”Våldtäkt på restaurang i Visby” kan man läsa i FUP där en kändis låtsas vara civilpolis, stannar en persons bil & vill se legitimation. De gillar inte varandra & personen som blev stoppad tror kändisen försökte vara rolig.

Så det behöver inte betyda ngt speciellt. Barnsligt upptåg, en kul grej, irritera folk, skapa drama, väcka uppmärksamhet, uttråkad…

Oavsett diagnos är de inte så roliga att sitta bredvid i bilen. Inte heller ha dem som passagerare
Citera
2026-01-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miisshemlig
Vilket han säkert kommer göra om han får rättpsyk..... Till och med skara kannibalen är släppt. Dom sitter mycket kortare tid där. Och har de bättre med permis osv .

Ja jo det var då det! Nu är det andra tider med hårdare straff mer riskbedömningar pga återfallsrisker osv, då dom missade Robin mfl gärningsmän med ordentligt straff eller vård från första straffet! Dom kommer ändra lagar mm för att just inte såna gärningsmän skall gå fria!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in