2026-01-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Felets är pöbeln som drev politikerna framför sig. Tidigare låste man in många fler rättspsyk vård. Men man ändrade lagen till allvarlig psykisk störning, som i princip innebär att personen ska ha en psykos. Under 1970-talet dömdes cirka 70 procent av våra mördare till rättpsykvård. Nu är det runt 10-15procent.

Vi hade tidigare internering, men det togs bort 1981 och hade funnits sedan 1927. (Wiki). Ett av skälen var att vi helt enkelt låste in fel personer.

Folk, som begår mord, funderar inte på straffpåföljd. Även om de skulle vara rationella, så tänker de att de inte åker fast. RxS=Avskräckning R=risk att åka fast. S=Strafflängd. Om mördaren tror att det är noll procent risk att åka fast så avskäcker man inte personen med straff. Vilma enligt tidigare undersökning lär Hen tagit stora risker. Det gäller väl även vid detta brott. Så Vilma är inte rationell utan drivs av impulser beroende av diagnos. Jag gissar på sexualsadism.
Yes, vissa har inget konsekvenstänk, så för dom spelar inte straffet någon större roll förutom att dom blir borta längre, vilket är positivt för allmänheten.
En annan del av våldsbrottslingar är så pass impulsiva att dom inte ens hinner tänka på eventuella konsekvenser.

Men, trotts dessa andelar så finns även dom som tänker ut nästan allt och definitivt tänker igenom eventuella konsekvenser. Problemet med dessa är att många av dom kan tänka relativt och då kommer fram till att Sverige har i alla fall låga straff för det jag kommer begå, samt så kommer jag ha det väldigt bekvämt i fängelset där jag kan plugga och planera för en bättre framtid. ”Så jag passar på att utöva mina värsta fantasier för det finns ingen bättre plats än Sverige att göra det! Och det finns ingen bättre tid än nu”.
Har läst och hört många som tänker ungefär såhär. Det tär på mig att det ens är möjligt.
Citera
2026-01-05, 11:12
Medlem
sunny5s avatar
Klipp ifrån Lt
Utredningen väntas vara klar först till våren, så än är det för tidigt att säga när en eventuell dom kan meddelas. Vilma Andersson är i nuläget häktad på sannolika skäl misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott. Han ska också genomgå en rättspsykiatrisk utredning.
Citera
2026-01-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Han kommer genomgå en rättspsykiatrisk genom gång ännu en gång. BESLUT - Vilma Andersson häktas. Åtal ska väckas
senast den 27 januari 2026 kl. 11.00

Har du länk till detta?
Citera
2026-01-05, 11:26
Medlem
Mercedes avatar
En sak slog mig precis..

2019 bytte han sin gamla polisbil Volvo V70 mot den blåa Saaben han hade vid kidnappningsförsöket. Det gjordes kort innan försöket.

Maj 2022 ( ca 1 år efter att han släpptes från fängelset) frontalkrockade han med en taxibil och bilen demolerades rejält.
På bild verkar det var en vit bil ( https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-andersson-orsakade-frontalkrock--fornekade/ )

Kan han ha gjort detta för att undanröja bevis?
Kanske tänkte han att om han dog på köpet skulle det kanske bara vara bra?

Emilie Mengs mördare Philip Westh i Danmark kvaddade ju bilen han använt och lämnade in den till skroten för totalförstörning, men det han inte visste var att de istället lagade den och sålde den vidare till ett annat land ( Polen om jag inte missminner mig) så polisen drog dit och hämtade bilen efter att han blivit tagen ang kidnappningen/våldtäkten av Filippa förra året.

September 2023 la han ut en annons om en grå Saab till försäljning, sen lades det ut en ny försäljning av den grå Saaben 4 Juni 2024 så antagligen fick han den inte såld först.
I samma veva 4 Juni 20224 sålde han en röd Saab. (Grevens sammanfattning)

Från Dec 23 verkar han återigen ha haft en Volvo V70. (samma modell som hans först bil? dvs den gamla polisbilen innan kidnappningsförsöket?)
Den bilen har han enligt Grevens sammanfattning troligen fortfarande i sin ägo. Åtminstone under våren 2025.

Jag tror och hoppas på att polisen letat upp de bilar han sålt under åren. Mycket möjligt att de kan ha använts vid brott.

Vet man vad som hände med den kvaddade bilen han krockade i?
Citera
2026-01-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Begriper inte riktigt diskussionen om GM fysik och om han skulle klarat av att övermanna BO.

Även om han är kort för att vara man ser även My rätt liten ut på bilderna (hon ser iaf inte lång ut). Mäns och kvinnors kroppsbyggnad och muskelmassa skiljer sig åt så pass att den genomsnittliga kvinnan bara når upp till hälften av mannens styrka i överkroppen.

Arbetar han dessutom med tunga lyft i vardagen har han ett ännu större övertag i möte med BO.

Jo, fast det jag påstod var inte om My skulle ha varit stsrkare än honom. Tror han hade vunnit mot henne om de befunnit sig i en förutsättningslös fight på obestämd tid, just för wtt män har mer muskelmassa och ofta är mycket starkare.
Men nu var det väl tvunget att ske snabbt. Ibland bjuder offer till kraftigt motstånd, skriker, drar uppmärksamheten till sig etc, även om det är svagare.

En gärningsman vill ha så lite motstånd som möjligt för att kunna genomföra gärningen. Även om hen går igång på motstånd,så vill väl hen dä troligtvis få utlopp för detta i fred med offret, inte riskera bli upptäckt eller misslyckas med kidnappningen. . Mot bakgrund av att han inte var så stor, drar jag slutsatsen att "det enklaste" hade varit att ha kört på henne, för att oskadliggöra henne. Men det återstår givetvis att se.

Men han kan ju ha hotat henne med ngt tillhygge också..Tror absolut inte att han slitit in henne i bilen utan något hjälpmedel.

Om jag hade blivit indragen i en bil hade jag skrikit, försökt slita mig, etc.. Det är ju en överlevnadsinstinkt och då slår ju mängder av adrenalin till så att man får mer kraft också.

Robin verkar dessutom planerande och målmedveten i sina gärningar. Han gick igång på döda kvinnokroppar, försvarslösa barn mm. Det kan ju vara så att han kompenserade för att vara för svag i det verkliga livet. I kombination med sin grava störning. Vad är mer lätthanterligt än en död person.?.
Citera
2026-01-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RodneyPrice
Självklart kommer han dömas för mord, bevismässigt måste det vara ett drömläge för en åklagare. Åtalet lär tidigast komma framåt sommaren men det skulle ju kunna bli i höst också.

Blir det fängelse kommer ett tidsbestämt straff vara helt uteslutet
Tänker jag med.
Tills jag igår hörde om "Skarakannibalen" och att han vandrar fritt på våra gator.
Det var bara 16år sedan han skar halsen av sin flickvän, ställde huvudet på diskbänken, hade sex med liket och åt delar av henne.
Citera
2026-01-05, 11:34
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firzan
Alls icke omöjligt. Det är ju möjligt att demensen har börjat redan här och hon anses brista i tillförlitlighet. Är egentligen mer nyfiken på vad farmodern säger som behöver maskas, det är nog där det kan finnas något om bakgrunden. Om det är dit han åkt för att komma hemifrån, baka osv så hade hon nog en uppfattning om hur det stod till i familjen som hade varit intressant att ta del av.
I vanliga fall brukar det mest vara känsliga saker som i våldtäkter mot barn som maskas.
Det låter ju helt klart som att Robin har utsatts för grova saker som liten.

Vill minnas det stått något i tråden om att pappan utsatt Robin för sexuella övergrepp?
Någon som kände honom som skrev det vill jag minnas.

Stämmer det så är det alltså farmoderns son som gjort det, starkt av henne i så fall att berätta om det (om det nu skulle vara så)
Citera
2026-01-05, 11:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
En sak slog mig precis..

2019 bytte han sin gamla polisbil Volvo V70 mot den blåa Saaben han hade vid kidnappningsförsöket. Det gjordes kort innan försöket.

Maj 2022 ( ca 1 år efter att han släpptes från fängelset) frontalkrockade han med en taxibil och bilen demolerades rejält.
På bild verkar det var en vit bil ( https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-andersson-orsakade-frontalkrock--fornekade/ )

Kan han ha gjort detta för att undanröja bevis?
Kanske tänkte han att om han dog på köpet skulle det kanske bara vara bra?

Emilie Mengs mördare Philip Westh i Danmark kvaddade ju bilen han använt och lämnade in den till skroten för totalförstörning, men det han inte visste var att de istället lagade den och sålde den vidare till ett annat land ( Polen om jag inte missminner mig) så polisen drog dit och hämtade bilen efter att han blivit tagen ang kidnappningen/våldtäkten av Filippa förra året.

September 2023 la han ut en annons om en grå Saab till försäljning, sen lades det ut en ny försäljning av den grå Saaben 4 Juni 2024 så antagligen fick han den inte såld först.
I samma veva 4 Juni 20224 sålde han en röd Saab. (Grevens sammanfattning)

Från Dec 23 verkar han återigen ha haft en Volvo V70. (samma modell som hans först bil? dvs den gamla polisbilen innan kidnappningsförsöket?)
Den bilen har han enligt Grevens sammanfattning troligen fortfarande i sin ägo. Åtminstone under våren 2025.

Jag tror och hoppas på att polisen letat upp de bilar han sålt under åren. Mycket möjligt att de kan ha använts vid brott.

Vet man vad som hände med den kvaddade bilen han krockade i?

Det finns enklare och säkrare sätt att ta livet av sig och varför förstöra bevis om han ändå ska dö?

Enklare att sätta eld på bilen än chansa på att bevis förstörs genom en frontalkrock.

Finns ingen logik i din hypotes.
Citera
2026-01-05, 11:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I vanliga fall brukar det mest vara känsliga saker som i våldtäkter mot barn som maskas.
Det låter ju helt klart som att Robin har utsatts för grova saker som liten.

Vill minnas det stått något i tråden om att pappan utsatt Robin för sexuella övergrepp?
Någon som kände honom som skrev det vill jag minnas.

Stämmer det så är det alltså farmoderns son som gjort det, starkt av henne i så fall att berätta om det (om det nu skulle vara så)

Inte osannolikt, övergrepp, pappan kanske begår självmord, kan det bli mer traumatiskt?
Citera
2026-01-05, 11:40
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaaarkoooooo888
Problemet är nog att han säkert uppskattar den typen av uppvaktning. Speciellt om han får spela en liten flicka
Ja enligt kontaktannonsen sökte han ju allra helst killar, men MTF gick med bra ( male to female)

Vem vet, kanske en liten plan i hans sjuka hjärna, att om han skulle bli tagen så "ser" han ju redan ut som en tjej och har ett tjejnamn. Han kanske helt enkelt inte vill till kvinnofängelse som folk spekulerat i.

Sjuk tanke: Han kanske planerat att komma tillbaka till Tishko, (satt på samma anstalt, troligtvis under Robins sista tid men vet inte exakt datum för Robins frigivning).
Men nu i form som Vilma.
Citera
2026-01-05, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Darkside? Som i BDSM hemsidan? Tror nog du menar darknet även om det inte skulle förvåna mig om RobinVilma var aktiv på BDSM hemsidor, även om BDSM sex utövas med samtycke...

Jag mena darknet och att han var medlem i en sida där de byter material.

Hans innehav var enligt polisen allt från spädbarn, små barn och 10 åringar med mycket grovt innehåll. Det fanns också djur innehåll.

Han säger ju att man måste byta innehåll för att få vara med men när polisen frågar så säger han att han inte gjorde det.

Undra hur hans hårddisk ser ut idag.

Han förnekar ju ända tills polisen lägger fram alla bevis med fiber från flickan i bilen och bilens fiber på flickan.

Han är ju en frekvent användare av Flashback också.
Citera
2026-01-05, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag kan inte låta bli att fundera över den här 9-åriga kusinen också, vad kan denna ha blivit utsatt av under deras träffar? Han hänvisade ju även att ”rånarluvan/masken” var till den 9-åriga kusinen.

Ja, det låter ytterst märkligt att det var till honom han köpte denna Luva till, och varför har polisen inte förhört fler personer.

Han sa ju även att han hade mellan 2-3 tjejer han kört i bilen, man undrar ju hur han betett sig mot dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in