Kanske sen på det men någon influencer som kallar sig UllaBritta gick ut på Instagram med att hennes nyfödda dotter får sitt mellannamn efter den kvinna som mördats i Salem/Rönninge. Detta annonserades ut i en post på sociala medier, trots att familjen bara i dagarna vädjat i media om att få bli lämnade ifred.
Citat:
My.
För My Törnblom. En kvinna som lämnat djupa spår och väckt starka känslor. Ett namn valt för att minnas, för att hedra och för att aldrig låta tystnaden vinna. My bär allt det jag brinner för – kvinnors rätt att höras, att tas på allvar och att få finnas, fullt ut.
Efter detta fick UllaBritta kanske 2-3 ifrågasättande kommentarer per 100 uteslutande positiva. I sann influenceranda bestämde hon sig för att hon hade blivit utsatt för ett hatdrev och publicerade följande på Instagram:
Citat:
Jag vet att det alltid kommer finnas människor som letar efter fel. Ändå gör det ont att mitt val ifrågasätts. För tydlighetens skull: My är endast ett mellannamn, och det är valt som en hyllning till My Törnblom – inget annat.
Jag har full respekt för att hennes familj inte vill att media ska lyfta det som hänt, och det gör jag inte heller. Jag nämner inga detaljer, jag spekulerar inte och jag använder inte hennes namn för uppmärksamhet. Jag hedrar henne som kvinna och vägrar låta henne tystas eller glömmas bort.
Under min förlossning berörde hennes historia mig djupt. Det var inte ett genomtänkt statement, utan en stark känsla som kom från hjärtat. Att ge min dotter My som mellannamn blev mitt sätt att hedra, minnas och stå upp.
Det som gör mig trött är hur människor alltid måste misstolka och leta efter något fel, även när intentionen är kärlek och respekt. Jag tror innerligt att Mys familj hade kunnat se det vackra i detta – inte något kränkande.
Jag står upp för kvinnors rättigheter och jag vägrar vara tyst om mäns våld mot kvinnor. Det är något jag brinner för, och om jag kan göra skillnad, oavsett hur, så tänker jag fortsätta göra det.
Några timmar senare tog UllaBritta ner inlägget med namnen från Instagram och skrev att hon aldrig varit med om ett sådant enormt ”hat” från människor och att hon, som nyförlöst, inte ska behöva bli utsatt för ”drev”.
Spontant kan man ju tycka att hon med vissa undantag har rätt att döpa sitt barn till vad som helst efter vem som helst, men det osmakliga ligger väl framför allt i valet av att publicera detta till sina 55,000 följare utan att fråga familjen först. Mycket olämpligt och särskilt som familjen som sagt bett om att få bli lämnade i fred. Utöver att behöva hantera chock, sorg och allt som kommer med ett plötsligt dödsfall kan man ju tycka att de ska slippa behöva göras till en del av någon cirkus som influencers med välgörenhetsvansinne fortsätter dra in dem i.
Magstarkt att vara så självcentrerad att man inte kan tänka på de anhöriga till ett mordoffer innan man sätter sig själv och sin nyfödda bebis i centrum för offrets öde. Nu när inlägget är nedtaget hoppas man ju att familjen faktiskt hörsammas i sin önskan om att få lämnas i fred.