Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
26-01-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Funderar på om Robin/Vilma hade fungerat värre efter fängelsestraffet, om han hade valt att bosätta sig någon annanstans än på Ingarö där de bedrev hetsjakt på honom? Ur ett socialpsykologiskt perspektiv så bör den stressen påverkat honom väldigt mycket negativt, och då bör det väl få negativa konsekvenser på något sätt? Han gjorde vad han kunde, flyttade bytte namn och flyttade och bytte namn igen och när han sen blev misshandlad fick han skyddad identitet? Men ingen vet hur han mådde?
Det har påtalats i tråden att hans bror eventuellt har autism, vet inte om det stämmer? Nu har det skrivits i artiklar att Robin/Vilma har haft svårt med ögonkontakt och att han är barnslig och tramsig och utifrån uppgifter att han mest pratade om sitt soft air gun, krig och många upplevde honom udda men kunde inte sätts fingret på varför? Är det möjligtvis så att Robin/Vilma kan ha autism också, med tanke på uppgifter om barnslighet, att han inte kunde ta till sig instruktioner och inte verkade lyssna (ofta beror det på missförstånd)
Personer med autism verkar vara känsligare för stress och yttre påverkan, att de därför har en sårbarhet att de lättare drabbas av psykoser, och utifrån detta funderar jag på om det är möjligt att Robin/Vilma har autism, om han då även kan ha blivit paranoid av den yttre påverkan som hetsjakten på honom, och eventuellt även drabbats av psykos? När han körde med påslagna sirener på Strandvägen, kan orsaken vara det barnsliga som kan visa sig i autism, eller rentav en psykos?
Olyckan när han körde i motsatt riktning och orsakade en frontalkrock, kan det möjligtvis varit ett självmordsförsök eller bero på en akut psykos?
Är allt vi ser, desperata handlingar som rop på hjälp, för att han saknar kunskap och självinsikt om sig själv?

(Detta är en parentes…Tilläggas bör att tanken blir lite knepig om det verkligen är sant att Robin/Vilmas storebror faktiskt har autism och tanken på föräldrarnas påstådda alkoholmissbruk, och tanken på storebror använde droger och dömdes för detta?
Om det vore själva missbruket i familjen som påverkat och format Robin/Vilma, hur kommer det sig i så fall, att storebror verkat klara sig bra om han faktiskt har autism? Och inga uppgifter om att Robin/Vilma haft något missbruk, men blir den som spårar ur istället?
Är det bara jag som tycker att det verkar vara något annat som skaver i familjen, bortsett från missbruket alltså? )

OOBS! Nej det är inget försök att frånta GM ansvar och skuldbörda, tänk inte ens tanken, det är bara spekulationer

Jag tror absolut du är inne på rätt spår och att drevet mot honom har förvärrat hans mående och tillstånd. På så vis är inte heller hans mobbare och förövare utan skuld

Namnbyte och att försöka ändra identitet kan ju vara som du skriver ett sätt att komma undan trakasserier och då är det ju inte så konstigt. Han kan ju även vilja identifiera sig som kvinna och kanske känner han avund mot kvinnor. Men det är också spekulationer såklart. Autist tror jag också han är. Och ansvar och skuldbörda, ja en stor del av det ansvaret hade samhället som inte hjälpte eller gav honom vård. Och de som trakasserade honom, eftersom det som du påpekar kan ha bidragit till hans handlande.
Citera
26-01-03, 15:59
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Ja! Ta mig tusan. Åklagaren formulerade sig kryptiskt där. Då finns han ju på kameror i så fall. Låt oss hoppas.

Vilken formulering syftar du på? Har totalt missat detta.
Citera
26-01-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Den här generationen är uppväxta med internet och han verkar va rätt teknisk av sig.
Gick teknisk gymnasie och efter kidnappningen 2019 gjorde han diskrensning samt köpte solfilm och stripes till bilen innan polisen grep honom.

Jag får inte intrycket av ett helt efterblivet genetiskt misslyckande som en del i tråden, bara en stört avvikande person som typ bunkerläkaren.
Det står i förra domen att han började kolla på övergreppsmaterial när han själv var liten och att han därför inte uppfattade det som en stor grej i början.
Jag tycker det verkar avancerat att få tag på material på darknet när man är 14 men han kanske var tekniskt sinnad och hyfsat intelligent?

Kanske farsan eller brorsan hjälpte honom?

Ja den yngre generationen är uppväxta med tekniken och kan förstås mer, men jag finner det mycket konstigt att ingen i familjen varken märkt och vetat, det känns inte troligt att allihop haft varsin dator, eftersom de enligt uppgift i tråden, verkar haft stora problem ekonomiskt, bilden går verkligen inte riktigt ihop?
Citera
26-01-03, 16:01
Medlem
Jag ska leta fram det men han bekräftade att de inte hade känt varandra tidigare och hur de hade kommit i kontakt med varandra ville han inte gå ut med i nuläget, eller något i den stilen.
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Vilken formulering syftar du på? Har totalt missat detta.
Citera
26-01-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag är av annan åsikt, tror inte telefonen var med. Detta för att det var DNA-analys som fick honom på spåren, inte masttömning. GM måste ha varit lite mer insatt i kriminalfall än de flesta andra, och är man ens lite insatt (som alla i denna tråd exempelvis) så vet man om att telefoner spåras. I övrigt så tycks planen vara någorlunda utstuderad, känns konstigt om han glömt luren på sig. Så grundläggande.

Vi får se helt enkelt men tror Även telefonen rört sig i området innan väldigt ofta. Sen även hennes telefon som pingade sist 01:50-01:55
Senast redigerad av sylla 26-01-03 kl. 16:54.
Citera
26-01-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Ja den yngre generationen är uppväxta med tekniken och kan förstås mer, men jag finner det mycket konstigt att ingen i familjen varken märkt och vetat, det känns inte troligt att allihop haft varsin dator, eftersom de enligt uppgift i tråden, verkar haft stora problem ekonomiskt, bilden går verkligen inte riktigt ihop?

Kan ha varit skoldator eller vad som helst. Kan också vara så enkelt att GM sparat ihop till sin egen dator. Min familj hade det också tufft, och jag köpte en egen dator när jag var typ 12-13.
Citera
26-01-03, 16:12
Medlem
Kan hoppas att Lill-Thor dyker upp igen och kan svara på vilka tider ungefär Robin syntes på pendeln. Kvällstid eller morgon/eftermiddag.
Citera
26-01-03, 16:13
Medlem
Alltså helt ärligt! Kan vi inte bara slå ihjäl fanskapet så sparar vi en massa onödiga pengar på rättegång bl a. När man läser detta och har en liten tös själv så blir man verkligen rosenrasande, att det gå sådant här slödder på våra gator fritt är mer eller mindre en skam! När vi då dessutom betalar så mycket skatt som vi gör så skall inte detta få hända.
Citera
26-01-03, 16:21
Medlem
PappasKebab har också sett Robin åka kommunalt i området, buss mellan Rönninge station och Tumba.

Jag känner mig helt övertygad om att han har kollat efter offer som gått av vid Rönninge station eftersom han har bestämt sig för att det är en optimal plats (se lokalpatriots tydliga inlägg från i natt gällande detta). Sedan har han försökt kartlägga unga lämpliga offer han har sett via sociala medier.

Creepy as fuck om det stämmer.
Citera
26-01-03, 16:24
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 2 januari 2026, kl 01:40

Tidslinje
Kartor och adresser
FAQ - vanligaste frågorna
Brottsoffret My Törnblom:
Del 1: Brottsoffret My (info, sociala medier, bilder)
Misstänkt gärningsperson: Vilma Andersson:
Del 2: Kön. Bil. Boende. Arbetsliv. Familj.
Del 3: Sociala medier. Bilder.
Del 4: Andra personers vittnesmål om Vilma som person

Del 5: Vilma Anderssons tidigare brottslighet
Del 6: Rättspsykiatriska undersökningar. Anmärkningsvärt FUP-innehåll.
Del 7: Länksamling alla Vilmas tidigare domar/FUP
Del 8: Tidslinje Vilmas liv (kommande)
Försvinnandet. Gripandet:
Del 9: Försvinnandet. Kollektivtrafik. Vägar hem. Fynd.
Del 10: Gripandet. Mys kropp. Helikoptersök. Avspärrad fastighet
Sökinsatser. Polisarbete. Domstol. Tänkbara anstalter och påföljd.
Del 11: Sökinsatser. Polisarbete.
Del 12: Domstol. Domstolsprotokoll. Anstalter. Påföljd.
Del 13: Övrigt. MGM 2
Citera
26-01-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror absolut du är inne på rätt spår och att drevet mot honom har förvärrat hans mående och tillstånd. På så vis är inte heller hans mobbare och förövare utan skuld

Namnbyte och att försöka ändra identitet kan ju vara som du skriver ett sätt att komma undan trakasserier och då är det ju inte så konstigt. Han kan ju även vilja identifiera sig som kvinna och kanske känner han avund mot kvinnor. Men det är också spekulationer såklart. Autist tror jag också han är. Och ansvar och skuldbörda, ja en stor del av det ansvaret hade samhället som inte hjälpte eller gav honom vård. Och de som trakasserade honom, eftersom det som du påpekar kan ha bidragit till hans handlande.

Ja det är just den där barnsliga och flamsiga sidan, att han leker polis på Strandvägen i vuxen ålder, det får en att undra och fundera ett par varv, vad får en vuxen person att göra så om de inte har diagnos? Men han gick vanlig skola och teknisk linje på gymnasiet, så han är ju ändå högfungerande? Men han behöver ju inte ha autism även om brodern skulle ha det? Han kan ju insjuknat pga hetsjakten på honom och fått psykoser eller rentav scitzofreni? En släkting uttryckte dubbla identiteter, vad som faktiskt menades med det vet jag inte, jag kunde tyvärr inte läsa artikeln? Ja bedriva hetsjakt på en person ger givetvis konsekvenser, frågan blir ju vad för konsekvenser det blev för Robin/Vilmas mående och psykiska hälsa, men bra kan han väl knappast mått? Och ingen i tråden verkar ha någon insyn i hans liv, så man undrar ju om han hade kontakt med någon öht eller om han kan ha blivit så psykiskt sjuk att han inte litade på någon alls, paranoid pga att samhället bedriver hetsjakt alltså? Inte för att jag försvarar hans handlingar på något sätt, men jag undrar verkligen om de som bedrev hetsjakten förstår konsekvenserna av sitt agerande och vad de faktiskt räknade med och förväntade sig för resultat?
Citera
26-01-03, 16:32
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Alltså helt ärligt! Kan vi inte bara slå ihjäl fanskapet så sparar vi en massa onödiga pengar på rättegång bl a. När man läser detta och har en liten tös själv så blir man verkligen rosenrasande, att det gå sådant här slödder på våra gator fritt är mer eller mindre en skam! När vi då dessutom betalar så mycket skatt som vi gör så skall inte detta få hända.
Segdragen rättegång inkl kostnader och sedan tio års inlåsning innan han härjar fritt igen, kommer nog bara kosta typ 15 miljoner. Nackskott är ett alternativ, men jag förordar arbetsläger, där dömda får jobba hårt, annars ingen mat. Fastkedjade vid varandra vid ett stenbrott, och med option för de med mörk uppsyn; bomullsfält eller annan agronomverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in