Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Så som du beskriver det har nämndemännens plats i rättsväsendet förlorat sitt syfte. Om nämndemännen inte har slutgiltigt ord över ensam rådman finns ingen som helst anledning att deras (folkets) talan ens ska föras.

Du måste väl förstå att det kan bli heltokigt om ett gäng nämndemän till exempel anser att det ska vara 14 års fängelse för en cykelstöld och då måste rådmannen gripa in och förklara hur man brukar döma vid cykelstölder och besluta att så blir det.

När man dömer i domstol så brukar rådmannen bläddra i en bok med liknande fall och domar och förklara detta för nämndemännen, som i regel bara håller med.
Senast redigerad av Florman 2026-01-01 kl. 17:08.
Citera
2026-01-01, 17:04
Medlem
Han har haft flera katter som ingen vet vart de hamnat, har gamla vänner som sagt att han gärna kollade och visade gore-filmer för dom när de var "för unga för att se sånt". Vi vet inte än, men detta är en sjuk person som antagligen njöt av dådet från start till slut. Att ge drägget humana egenskaper är inget han förtjänar.
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Djurplågeri och intresse för tortyr brukar visa sig tidigt (redan som barn) hos sexualsadister, och inget sånt fanns i hans dator när han var 20.

Som jag skrivit tidigare tror jag han lider av parafili, där sexualiteten riktas mot människor som är maktlösa, oförmögna att samtycka, och då främst vaginan som blir ett sexuellt objekt utan identitet.
Citera
2026-01-01, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Tydligen hyrde han en ännu mindre stuga. Men… Inte för att vara morbid. Men detta var ett planerat brott. Antagligen var styckningen central för honom. Det kan ha varit förberett med pressening, byggplast osv. Möbler kan ha ställts åt sidan i förväg.
Man undrar ju vad BO tänkte ifall hon kom dit och såg byggplast och verktyg liggandes. Hoppas för allt i världen att hon redan var död vid ankomst, eller åtminstone helt avtuppad alternativt drogad. Fallet är redan så sjukt att man ej finner rätt ord.
Citera
2026-01-01, 17:05
Moderator
OYs avatar
Möjligen kan det ha gått till på följande vis i stora drag.

Mördaren avskiljer huvudet från kroppen i syfte att snarast undanröja dödsorsaken. Förpackar kroppen i en avfallssäck och gömmer under en stuga. Huvudet läggs i bilen och han kör till jobbet.

Polisen kommer till stugan och hittar kroppen när den misstänkte är på jobbet. Polisen förstår att det är den försvunna kvinnan man hittat men kan inte bekräfta innan identifiering.

Polisen är angelägen om att huvudet hittas och spärrar därför inte av fyndplatsen i syfte att den misstänkte inte skall ana att han är avslöjad i det fall han återvänder till stugan. Polisen har dock span på stugan.

Polisen följer den misstänkte och tar honom på bar gärning när han gräver ner huvudet.

En uppmärksam kontakt jag har är inne på att fyndet vid Uttran som polisen undersöker och som ser ut att vara ett vitt bylte med lite gult och svart kan vara en avfallssäck från TelgeÅtervinning, en sådan säck finns på google maps bild på tomten.

Spekulativt kan fyndet bestå av dumpade kläder, verktyg, textil och annat som kan vara besudlat bevismaterial.

Ovanstående kan förklara varför polisen inte grep den misstänkte omgående och också att polisen inte riskerade kvinnans liv genom att inte gripa mannen direkt när man hittade honom.

Det kan också förklara uppgift i media att kvinnan återfanns på ort där mannen bor.
Citera
2026-01-01, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja det kan jag säga rakt ut att det behöver inte vara speciellt svårt när vi har först gärningsmannens bakgrund hans tidigare domar, hans intresse och internetsurfande.
Det finns dessutom DNA och inte bara det utan det var även hittat likdelar hemma hos personen.
Samt han har observerats och tagen på bar gärning med hantera kroppsdelar vid gripandet.

Sedan finns det säkert en hel del massa annat som polisen har hittat som de inte går ut med förrän allt är klart och överlämnas till åklagare.

Ja jag är ganska gammal.
Men jag är ändå lik förbannat tvärsäker på att det blir en fällande dom för mord. Men påföljden är jag osäker på.

Men fortsätt nu i tråden och kör med bananskal och My råkade kanske ramla på isen medans han bara sprang efter henne eller vad fan ni nu vill få fram. Försök övertyga rätten om det.
Du undviker konsekvent frågan om din behörighet, det är noterat.

”Tvärsäker” är inget som existerar i rättssalen.

Det finns bara bevisning och bevisvärdering.

Allt annat är åsikter.

Tidigare domar, intressen och spekulationer är inte substitut för en sammanhängande beviskedja bortom rimligt tvivel.

Ingen här känner hela förundersökningen, ingen vet vad åklagaren faktiskt kommer att åberopa och ingen vet vad försvaret kommer att slå hål på.

Att påstå sig veta utgången redan nu är exakt det som diskvalificerar någon från att sitta och påstå sig döma eller har dömt.

Det är grundläggande straffprocessrätt och något en verklig nämndeman hade vetat.

Låt oss hoppas att det finns underlag att döma monstret, jag är inte emot bara skeptisk.
Citera
2026-01-01, 17:07
Medlem
Det som hände med My kommer bara Vilma att bära med sig. Tyvärr ligger både polis, åklagare och rättsläkare flera steg efter.
Citera
2026-01-01, 17:08
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChickenChaser
Han har haft flera katter som ingen vet vart de hamnat, har gamla vänner som sagt att han gärna kollade och visade gore-filmer för dom när de var "för unga för att se sånt". Vi vet inte än, men detta är en sjuk person som antagligen njöt av dådet från start till slut. Att ge drägget humana egenskaper är inget han förtjänar.

Det värsta är hur vanligt det är med detta. En på hundra är psykopat, och fler än så tittar på filmer och foton av tortyr, död, övergrepp osv.
Citera
2026-01-01, 17:09
Medlem
Ber på förhand om ursäkt till anhöriga det jag nu ska skriva.

Killen jobbar som chaufför ”åt en stor färskvaruhall och produktionsanläggning för professionella inom mat (restauranger, storkök etc.). De erbjuder ett brett sortiment av kött, fisk, fågel, frukt och grönt, med fokus på egna förädlingsenheter där råvaror skalas, skivas, styckas och tärnas..”

Är han bara chaufför eller kommer han in i byggnaden hur som helst ? En tanke eftersom han i så fall har hela den 26/12 att ostört (?) på sig stycka mm i en lokal med all tänkbar utrustning. Han kanske inte har kört hemma på altanen…?
Citera
2026-01-01, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Troligen polisens B-lag? Kan du utveckla?
Juluppehållet många som har semester, min spekulation de som är mest erfarna.
Vi får hoppas på att jag har så fel och borde gräva ner mig.
Citera
2026-01-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Det värsta är hur vanligt det är med detta. En på hundra är psykopat, och fler än så tittar på filmer och foton av tortyr, död, övergrepp osv.
Jag tror inte det primära här är psykopati, utan snarare antisocial personlighetsproblematik eller antisociala drag. Sedan kan de bägge två överlappa givetsvis.
Citera
2026-01-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ett bra exempel är Ängelholmsfallet från 2010-talet. En kille misstänktes för styckmord på en tjej i ett garage.

Han friades från mord för bevis saknades, kroppen var styckad i bitar och inte hel. Fick istället straff för gravfridsbrott, ca 2 år. Samma läge som My nu: Bitvis kropp = svagt mordbevis, blir gravfridsdom istället.

Man kan sätta GM på platsen där My såg sist vid liv med DNA, vi vet såklart inte ens hälften av vad som framkommit i kameraövervakningen eller polisens spaningsarbete.

Tror inte missfostret låtit bli att ta foton för att dela med sig på diverse sidor på DW, han vill skryta, för första gången är han äntligen någon.

Dessutom, jag läste någonstans att han hade tabbat sig med det tekniska förra omgången, gått in på Tor men ändå klantat sig.

Tror absolut inte att det är en primär psykopat vi har att göra med.
Detta är endast en sekundär psykopat, med grava, intellektuella utmaningar.
Citera
2026-01-01, 17:12
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du undviker konsekvent frågan om din behörighet, det är noterat.

”Tvärsäker” är inget som existerar i rättssalen.

Det finns bara bevisning och bevisvärdering.

Allt annat är åsikter.

Tidigare domar, intressen och spekulationer är inte substitut för en sammanhängande beviskedja bortom rimligt tvivel.

Ingen här känner hela förundersökningen, ingen vet vad åklagaren faktiskt kommer att åberopa och ingen vet vad försvaret kommer att slå hål på.

Att påstå sig veta utgången redan nu är exakt det som diskvalificerar någon från att sitta och påstå sig döma eller har dömt.

Det är grundläggande straffprocessrätt och något en verklig nämndeman hade vetat.

Låt oss hoppas att det finns underlag att döma monstret, jag är inte emot bara skeptisk.

Ja jag kan ju självklart inte vara 100 % säkert det kan vi aldrig vara om någonting.
Men jag är 99% säker då att den här personen kommer att dömas för mord den utgång jag vågar jag faktiskt säga till 99 %.

Att som vissa människor börjar sitta här och snacka om bananskal och det är ju bara löjligt.

Vad är det för behörighet eller annat som du frågar efter?

Och du ska veta att tidigare domare det är absolut saker som ligger till grunden när domaren och nämnde männen ska göra sitt beslut.

Och det var därför som väldigt många sådana här saker brukar bli lite halvt om halvt gjorda och då överklagas det nästan alltid till hovrätten där det finns mindre nämndemän.

Under mina juridikstudier fick jag lära mig att tingsrätten dömer mer med hjärtat.
Medans hovrätten går 100 % nästan alltid efter rent bevis.

När de nu har en person som har blivit dömd för just bortförande dvs kidnappning så tror du verkligen inte att rätten tar hänsyn till det även vid det här fallet om de hittar samtidigt buntband med mera??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in