Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
25-12-26, 09:16
Medlem
För ungefär tre dagar sedan så åt jag en liten bit enormt stark korv, inte större än 1-2 kubikcentieter, och nu så har jag haft diarré och varit riktigt eländig i magen ända sedan dess. Jag ÄR väldigt känslig för stark mat, och undviker det, men denna gång så visste jag inte att det var starkt. Det var provsmakning vid charken, och den j-a korven smakade inte starkt när jag stoppade in den i munnen och tuggade. Inte förrän jag hade svalt den.

Nu till frågan:

Går det att äta något som skyndar på läkningen av tarmslemhinnan? Det känns som att jag är lika dålig nu som från början.
Citera
25-12-26, 09:43
Medlem
Tarmen består av slemhinnor, den "läker" sig själv efter påverkan. Drick vatten. du har väl förhoppningsvis skitit de senaste tre dagarna, och mat utsöndras inom 48 timmar.
Citera
25-12-26, 11:06
Medlem
Är du allergisk mot något som fanns i korven?

Överlag upplever jag att kroppen läker snabbare vid fasta.
Gissar att det är en av säkert flera anledningar till att man tappar aptiten vid sjukdom.

Ibland kan tankens kraft spela en ett spratt också.
Du “vet" att du blir kass i magen av stark mat, alltså kommer det att påverka dig.
Citera
25-12-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
För ungefär tre dagar sedan så åt jag en liten bit enormt stark korv, inte större än 1-2 kubikcentieter, och nu så har jag haft diarré och varit riktigt eländig i magen ända sedan dess. Jag ÄR väldigt känslig för stark mat, och undviker det, men denna gång så visste jag inte att det var starkt. Det var provsmakning vid charken, och den j-a korven smakade inte starkt när jag stoppade in den i munnen och tuggade. Inte förrän jag hade svalt den.

Nu till frågan:

Går det att äta något som skyndar på läkningen av tarmslemhinnan? Det känns som att jag är lika dålig nu som från början.

Det där läker av sig själv.

Ja vill du ev påskynda. äta snällare mat - pröva då "Skonkost" oavsett bevis. En del upplever det bättre, teoretiskt är de bättre. Vi rek. ibland i sjukvården lite "offside" typ vi exempelvis divertikulit utbrott osv. Personligen tror jag på det.

Man kan prova probiotika men det också samma grej där mest teoretiskt, inte säkert de har någon tydlig effekt alls. Kan fungera för en del. Placebo eller ej. Vissa tillstånd har stöd för att de är troligt att Probiotika fungerar/hjälper.

Alkohol är nej.
Nikotin är nej.
Stress är nej.
Tillägg; undvik Ipren/NSAID preparat.
Osv.

Senast redigerad av rawjudge 25-12-26 kl. 13:01.
Citera
25-12-26, 13:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan Kapsaicin har varit det du fick i dig via den där jäkla provsmakningen, alltså i stort sett pepparspray i matform. Du skulle kunna gå tillbaka och fråga så du vet vad du är känslig mot - och för alltid i så fall undvika.
Citera
25-12-26, 13:27
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Citat:

Nu till frågan:

Gå på gym, det löser allt, allt.
Citera
25-12-26, 13:47
Medlem
Bluebeast72s avatar
Losec är det enda riktiga,bygger upp ny maghinna o sätter rätt oh värde omgående.

Finns receptfritt.
Citera
25-12-26, 14:21
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan Kapsaicin har varit det du fick i dig via den där jäkla provsmakningen, alltså i stort sett pepparspray i matform. Du skulle kunna gå tillbaka och fråga så du vet vad du är känslig mot - och för alltid i så fall undvika.

"I stort sett pepparspray i matform", jösses! Ämnet som ger chilin sin hetta... Chili har man i massvis med mat och i varierande grad. Väldigt vanligt i korv. Men det behöver inte vara särskilt starkt för det.

TS lider med största sannolikhet av något psykiskt. Man plågas inte i tre dygn efter att ha provsmakat Willys kabanoss.
Citera
25-12-26, 14:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Om Capsaicin
https://www.mdpi.com/2304-8158/11/5/686
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224421005203
https://www.verywellhealth.com/is-spicy-food-good-for-you-8660390
Citera
25-12-26, 18:35
Medlem
Rimners avatar
Finns många saker som kan orsaka diarre om man smaskar i sig en ful-korv som ligger framme någonstans.
Clostridium kanske?
Citera
25-12-26, 21:06
Medlem
Citat:

Nu till frågan:

Koka upp benmärgsbuljong under minst 24 timmar och drick sedan därefter en kopp med benmärgsbuljong, cirka 2,5 deciliter med en timmas mellan under hela dagen och, enbart benmärgsbuljong skall drickas under hela dagen utan intag av annan föda.

Jag garanterar dig att benmärgsbuljongen har en enormt läkande effekt på magsäckens och tarmarnas slemhinnor, den är ett litet mirakel för individer som har problem med sin magsäck och sina tarmar.

Mvh/@JokerMannen
Citera
25-12-26, 21:42
Medlem
Citat:

Nu till frågan:

Extra tillägg till mitt föregående skrivna och postade inlägg.

När du under en dag och enbart har druckit benmärgsbuljong, så skall du sedan vidare under kommande 3 dagar tillföra din magsäck fiberrik föda
i form av knäckebröd med smör och ost och kiwifrukter samt bananer och även filmjölk.

En kiwifrukt och en banan samt 2,5 deciliter filmjölk och
4 till 5 knäckebröd samt 2 kokta ägg och en pressad grapefrukt vid ditt frukostmål, efter 4 till 5 timmar äter du en kiwifrukt och en banan samt 5 deciliter filmjölk.

Enligt ovan skrivit, så tillför du sålunda din grovtarm sådana typer av fiber som leder till, att grovtarmens sackrolytiska bakterier kan fermentera fram smörsyra.

Smörsyran som bildas inom grovtarmen vid den bakteriella jäsningsprocessen bygger upp ett skyddande lager på den ytliga grovtarms-slemhinnan vilket förhindrar icke önskvärda bakterier till att kunna penetrerar slemhinnan.

Colonocyterna, det vill säga, grovtarmens celler, livnärar sig enbart på just smörsyra och sålunda är smörsyran livsviktig för en fullt tillfredsställande grovtarmsfunktion.

Du tar hand om din grovtarm genom att mata den med rätt sorts fiberrik föda så att du sålunda göder de sackrolytiska grovtarms-bakterierna så att de, sedan i sin tur, kan utföra en fullt tillfredsställande fermenterings-process vilket leder till en god grovtarms-hälsa.

Mvh/@JokerMannen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in