Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-25, 22:27
Medlem
Makes dotter 21 år bor hos oss sedan dagen innan julafton. Och jag blir galen! Hon är så sjukt bortskämd och pappas flicka och hon ska styra och ställa allt. Hon ska få välja mat, är det något särskilt hon ska ha, ska vi skjutsa henne någonstans m.m. Jag vill gärna vara snäll men skulle vilja ha något att säga till om. Det kommer jag inte få. Jag vill ju behålla husfriden.

Men hur står jag ut?
Citera
2025-12-25, 22:30
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flittra
Makes dotter 21 år bor hos oss sedan dagen innan julafton. Och jag blir galen! Hon är så sjukt bortskämd och pappas flicka och hon ska styra och ställa allt. Hon ska få välja mat, är det något särskilt hon ska ha, ska vi skjutsa henne någonstans m.m. Jag vill gärna vara snäll men skulle vilja ha något att säga till om. Det kommer jag inte få. Jag vill ju behålla husfriden.

Men hur står jag ut?
Alkohol, och att tanken på att det är övergående
Citera
2025-12-25, 22:36
Avstängd
Hon har knappt bott där i två dagar och är där för kvalitetsumgänge med sin pappa (?) även om hon gör annat emellan.
Du låter svartsjuk?

Om det är ert gemensamma hem är det era reglar som gäller, såklart.

Om du anser att det är rimligt att ha en regel om att hon inte får bestämma mat dom ynka dagarna som hon bor hos er så bör det diskuteras innan hon kommer på besök.
Hur länge vill hon stanna hos er?
Hans dotter är vuxen och kan säkert anpassa sig till rimliga husregler.
Är en rimlig husregel verkligen att inte låta henne få välja mat i några få dagar?
Citera
2025-12-25, 22:38
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:

Men hur står jag ut?
Låt henne laga mat, diska och städa så flyttar hon snart.
Citera
2025-12-25, 22:43
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:

Men hur står jag ut?
Alla dina negativa känslor kommer ur dina egna problem. Du försöker bara rationalisera att du inte tål att de har en bra relation och att du är svartsjuk.

Om hon bor hos honom i några dagar och han har den relationen att han ger henne sådant hon vill ha, så är problemet att du inte reser bort resterande dagar, om du inte orkar med det.

Att sätta gränser och vara snäll, är inte två motpoler.

Du behöver fundera på varför du blir så triggad av att någon annan väljer mat, behöver skjuts och liknande.

När man blir irriterad på barn kan det bara helt irrationellt och många vuxna använder sin irritation till att tycka sämre om barnet. Ett barn som ställer frågor om allt kan upplevas som jobbigt, som inte vill äta något det inte tycker om som bortskämt osv.

Deras relation är fortfarande baserat på hur han förhöll sig till hennes som barn. Inte som att man säger åt ett barn efter en viss ålder: Nu ska du istället börja följa mina krav och saknar hädanefter rätten att välja. Ät vad du serveras!

Vad kommer ditt kontrollbehov ifrån?
Varför anser du att barn som får hjälp av vuxna är krävande? Varför anser du att ett barn inte ska få välja vad familjen ska äta ?

Han har antagligen haft henne lite som tomten på julafton och stått mindre för uppfostran och mer för att vara den som kompenserat för att bli omtyckt eller inte ha skuldkänslor.

Fixar man inte att anpassa sig efter en person i några dagar kan det likaväl vara en själv som har svåigjeter med att samarbeta.

Min gissning är att du hör dina föräldrar och andra vuxnas röster eka i huvudet när du ville något ha något eller försökte göra val och därför anser du att hon gör fel som inte lever upp till de krav dina föräldrar ställde på dig.

Hon är inte din syster och inte heller ditt barn.
Du har ingenting med att ställa krav på hur deras relation ser ut eller hur de förhåller sig till varandra. Det enda du har rätt till är att sätta gränser för din egen person och di trivsel. Rasar ens värld ör att någon fick välja vad det blev till middag en dag och att den inte behövde ta en taxi till affären, kanske du behöver fundera på varför du är så affektiv. Antagligen är du inte särskilt rolig heller utan passivaggressiv för att du vill demonstrera missnöje och konkurrera bort din partners dotter för att du är ett förvuxet barn.

Förstår absolut om hon spelar musik sent på kvällen, kastar sina saker överallt i alla rum och gapar och skriker. Men hon gör inte sådana saker va? Hon bara är en person du har en fientlig inställning till för att du ser henne som konkurrens om uppmärksamhet.
Citera
2025-12-25, 22:48
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Hon har knappt bott där i två dagar och är där för kvalitetsumgänge med sin pappa (?) även om hon gör annat emellan.
Du låter svartsjuk?

Om det är ert gemensamma hem är det era reglar som gäller, såklart.

Om du anser att det är rimligt att ha en regel om att hon inte får bestämma mat dom ynka dagarna som hon bor hos er så bör det diskuteras innan hon kommer på besök.
Hur länge vill hon stanna hos er?
Hans dotter är vuxen och kan säkert anpassa sig till rimliga husregler.
Är en rimlig husregel verkligen att inte låta henne få välja mat i några få dagar?
Antagligen har de även ätit julmat varpå hon kanske fått välja mat en dag.

Att höra någon säga vad den är sugen på att äta utan att personen får till svar att de isåfall ska äta något annat, är ett tecken på att den som blir provocerad blir det av egna problem som finns på insidan och inte hos personen som fick välja middagen.

Kan vara som så att fadern tyckte det lät som ett bra förslag och därför gjorde henne till viljes. Han kan även ha frågat vad hon var sugen på att äta. Iallafall en väldigt lättkränkt person som ser det som ett problem att frågan inte föll på den själv att besluta kring.
Citera
2025-12-25, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Antagligen har de även ätit julmat varpå hon kanske fått välja mat en dag.

Att höra någon säga vad den är sugen på att äta utan att personen får till svar att de isåfall ska äta något annat, är ett tecken på att den som blir provocerad blir det av egna problem som finns på insidan och inte hos personen som fick välja middagen.

Kan vara som så att fadern tyckte det lät som ett bra förslag och därför gjorde henne till viljes. Han kan även ha frågat vad hon var sugen på att äta. Iallafall en väldigt lättkränkt person som ser det som ett problem att frågan inte föll på den själv att besluta kring.

Tror dessvärre att det inte är så ovanligt att särskilt kvinnor (säkert män med) har lättare för att falla offer för svartsjuka när det handlar om döttrar (söner också).

Har själv upplevt detta. Och mina föräldrar är inte skilda.
Citera
2025-12-25, 22:58
Medlem
Grin-Days avatar
Det är några dagar med vuxna människor i samma hus, hur jävla svårt kan det vara för alla att bjuda till lite, alternativt säga ifrån vänligt men bestämt om hon är helt bananer.

Oj såg nu att du dödat din dotters hamster, psykopat.
Citera
2025-12-25, 23:15
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Tror dessvärre att det inte är så ovanligt att särskilt kvinnor (säkert män med) har lättare för att falla offer för svartsjuka när det handlar om döttrar (söner också).

Har själv upplevt detta. Och mina föräldrar är inte skilda.
Män mördar och våldtar barn oftare än kvinnor så generellt är de lite farligare faktiskt.

Kvinnor är oftare svartsjuka och avundsjuka på andra kvinnor. Det verkar som om en hel del har något inre driv som kommer fram genom att konkurrera med andra kvinnor (och flickor). Vi pratar för lite om det bara.

Kvinnor som är arga för att en annan flicka/kvinna, är sötare och yngre- de finns överallt. Man glömmer så lätt bort hur många som inte fungerar så eftersom det är så vanligt att de mekanismerna finns lite varstans.

Men det kommer alltid fram när det ska gnällas i långa utläggningar om hur extremt jobbig någon är som gjort dittan och dattan, eller sagt det och det. Någon som är bortskämd. Uppmärksamhetssökande. Lat. Bara bryr sig om hir den ser ut. Aaaaaaldrig hjälper till med nåååågot osv. Sedan så kommer irritationen på att de är gnälliga. För mycket av ena eller andra. Klär sig fel. Sminkar sig för mycket.

Och ständigt med pikar, miner, suckar.

En hel del människor (inte bara kvinnor) inser inte att det är dem själva de är missnöjda med.
Citera
2025-12-25, 23:40
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Men hur står jag ut?

Flyttat in tillsvidare eller bara över storhelgerna ?
Citera
2025-12-25, 23:47
Medlem
Citat:

Men hur står jag ut?

Vad är problemet om hon väljer mat? Tog hon en köttbulle för mycket eller? Det är klart man skjutsar sina nära och kära när de kommer på besök och man kan eller ska hon ta en taxi? Du låter som en riktig negative Nancy, eller "Karen" kanske man använder 2025. Vad vill du egentligen? Att din make ska säga att han älskar dig mer än sin dotter? Läser man mellan raderna verkar de som om dottern retar gallfeber på dig eller att du är avundsjuk/svartsjuk för att hon får all uppmärksamhet.

Hade det varit min partner som gnällde om något sådant i synnerhet under jul hade hon fått en sen julklapp morgonen därpå, en blankett angående äktenskapsskillnad.
Senast redigerad av Nittiotva 2025-12-25 kl. 23:57.
Citera
2025-12-26, 08:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster

En hel del människor (inte bara kvinnor) inser inte att det är dem själva de är missnöjda med.

Har du försökt förklara det fetade för någon som behandlar dig illa (pga underliggande avundsjuka eller svartsjuka)?
Jag har försökt.
En del människor är villiga att gå rätt långt för att göra skit för andra.
Utöver avundsjuka och svartsjuka tror jag det även kan handla om kontrollbehov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in